Häst som visar tydliga tecken på ryggsmärta

eldkyss

Trådstartare
Jag har ett varmblod som jag lånar endast över sommaren.
Han är 12 år gammal, han har hos sin tidigare ägare gått otäckad samt på lösdrift året om.

Han visar tydliga tecken på ryggsmärtor i samband med att jag drar mina fingrar längs ryggraden. Jag ger ett mycket litet tryck på samma gång.

Han visar smärtor främst på bakre delen av ryggen.
från korset och en bit fram. Han visar tecken på smärta i övriga ryggen med.

Min syn på det hela är så här:
Kanske är han inte en så lämpad sort för att stå på lösdrift och allra minst inte otäckad. Då det ex regnar så så är de ju så de räcker att man lägger handen på ryggen på honom och han svankar värre än jag satt en kniv där.

Därav tror jag att han stått och spännt sig hela vintrarna.
Sedan tror ja också att han har för dåligt med ryggmuskler.

Men vad kan jag göra för att få honom bättre i ryggen? Dom åtgärder jag gjort är att han har alltid regntäcke på sig vid minsta lilla regnskur så att han alltid är torr. Sedan funderar jag på att skaffa back on track ryggvärmare.

Och Inte allt för tunga ryttare bör ju rida honom.

Bör han ridas alls? Hur skall jag annars får upp muskulaturen på honom?

Sv: Häst som visar tydliga tecken på ryggsmärta

Det kan ju lika gärna handla om att hästen rids med en väldigt illapassande sadel.

Det behöver ju inte ha något samband alls med lösdrift och otäckad.

Om hästen har en bra ligghall och gott om mat så klarar den en hel del, speciellt om den aldrig rids så den blir svettig, man kan inte riktigt generalisera så som du gör.

Den kanske har en illapassande sadel, eller så är den öm i hovarna eller så har den någon fysiskt fel, den kan finas massor med orsaker till ryggömhet.

Men en häst som reagerar så mycket som du beskriver hade jag inte ridit.

Jag hade inte heller ridit utan hade tagit den till vet för utredning. Eller i TS fall, lämnat tillbaka hästen eftersom den inte är i skick att ridas.

Hej!

Mitt sto ömmar på samma sätt.
Hon är dock en sån individ att hon blir knäpp om hon inte aktiveras.

Jag har bokat en kiropraktor som kommer i slutet av veckan för att gå igenom henne.

Tills dess går vi promenader.
Ibland har jag spänt in henne(halsförlängare) och låtit henne trava bredvid min cykel.

Något att pröva?

Lycka till!

Låter fullkomligt livsfarligt att ha häst vid hand när man cyklar. :eek:
Dessutom får en halsförlängare knappast hästen att arbeta med ryggen.

Du ska inte rida alls på honom så länge han har ont i ryggen. Om han är öm vid korset kan det ju också vara ett tecken på korsförlamning... Har du ändrat foderstat? Får han stå mer inne nu?

Om du inte misstänker akut korsförlamning- gå promenader för hand med hästen, gärna backe upp backe ned. Har du inte backar kan du gå över bommar så han får lyfta på fötterna. Men räkna med åtminstone 60 min promenader....

När han inte ömmar kan du vara noga med att fortsätta skritta fram avsuttet och sedan rid bara kort stund 10- 15 min sedan led hästen igen.

Nu är det ju vår och sommar snart så jag skulle inte lägga ner tiden med täcke på en häst som stått hela vintern på lösdrift utan täcke om inte hagarna är bedrövliga förståss....

Se till att han får mycket mat och från backen så att han inte behöver spänna sig för att äta.

fast jag tycker att sadeln som han har passar bra.

fast en häst som fryser blir ju spänd. Så nog tror ja att han inte är särskilt lämpad för utevistelse utan täcke...

• Gilla
Reactions: Sar

jag funderar också på att kolla upp en kiropraktor och ev ut och tömköra och kanske någon inspäningstygel som är väldigt löst spänd så att han kommer in tänket att söka sig neråt och inte gå med huvudet uppe i skyn så som han gör.

Tror inte han är så van vid cykel men min andra häst är van med det så hon följer med på en tur ibland :)

fast jag tror hellre jag lämnar tillbaks honom då.. hade inte riktigt förbrett mig på att han skulle ha ont i ryggen och inte kunna användas. Problemet är att jag tycker så synd om honom att jag känner mig som en bov när ja lämnar tillbaks honom. Han är lika mkt ute här men han har regntäcke på sig vid regnväder.

...
Dessutom får en halsförlängare knappast hästen att arbeta med ryggen.

I beg to differ, som det heter :). En rätt anpassad halsförlängare är det absolut bästa sättet att få en häst att sänka huvudet och därmed få upp sin rygg, frilägga tornutskott och öka cirkulationen i långa ryggmuskeln. Fördelen mot ex.v. inspänningstyglar är att hästen inte tvingas till form fast den blir trött, utan du ser som linförare redan då hästen börjar bli svag/trött och kan då avbryta arbetet för en paus.

För hästar med svag/liten massa ryggmuskulatur är halsförlängaren guld värd, då de får arbeta efter sina egna förutsättningar och därmed på ett tryggare sätt (ur överansträngnings-synpunkt) bygga upp sig till att klara bealstning av en ryttare till exempel.

// Mvh - J

En halsförlängare arbetar alltid bakåt, vilket inte gynnar något ö h t.

TS: ingen seriös massör, ET, kiropraktor behandlar en häst som har ont utan att veterinär är inblandad. Och är det en oseriös utövare ska du absolut inte anlita denne. Att spänna in en häst som har ont är rena galenskapen, det kan ju göra hästen fruktansvärt illa.

Ta reda på varför hästen har ont och hjälp den genom en veterinär. Det är en lagstadgad skyldighet för den som ansvarar för hästen

lämna tillbaka den då!
Jag skulle tycka mer synd om en häst som reds trots att den har ryggont!

Lycka till med nästa häst!

Det kan som sagt finnas många orsaker till ryggproblemet. Bland annat tror jag ridningen kan vara en orsak här eftersom du skriver att hästen är van att gå med huvudet i vädret. Lösningen i såna fall är att lära hästen hitta en korrekt form, framåt-neråt. Inspänningar skapar ofta mer problem än de löser, enligt mig eftersom hästen tvingas till att kröka på nacken men påverkar inte hästens rygg positivt (den kan gå med krökt nacke och sänkt rygg samtidigt, när den lärt sig det är det ännu svårare att få hästen att söka sig till en korrekt form).

Det tar tid att bygga upp hästens ryggmuskler. Man måste gå långsamt fram. Speciellt när hästen verkar ha så markant ont som du beskriver... :(

Gjorde du besiktning innan du fick hem hästen? Har du kontrakt? Prata med ägaren och beskriv problemen, så får man hoppas att du får lämna tillbaka honom. För jag antar att du vill rida på som vanligt egentligen, inte lägga ner tid och pengar för att rehabilitera nån annans häst...?
Hoppas det löser sig! :)

Lämna tillbaka hästen. Innan den ska arbetas så måste den kollas igenom aav veterninär, och det är ingen kostnad du ska behöva stå för!

Dock så gäller ju det om hästen visat tecken på ryggsmärtor redan INNAN du tog hem den, annars ska du ta den till vet.
Det kan ju lika gärna vara ditt täcke som gör att hästen får ont i ryggen.

fast en häst som fryser blir ju spänd. Så nog tror ja att han inte är särskilt lämpad för utevistelse utan täcke...

Det kan vara så. Man får ju gå efter individen när man täckar. Men jag har svårt att tänka mig att den blivit så spänd i vintras att den fortfarande har så ont i ryggen nu på sommarn... :crazy: Är hästen ung och frisk i övrigt så borde ryggsmärtan/spändheten från kylan gå över när det blir varmt.

Hej!

Min häst har tidigare ofta visat ömhet i ryggen på hösten och jag har varit noga med att täcka samt använda BoT. I höstas provade jag dock en ny taktik - jag täckade så lite som möjligt. Märkte ingen ömhet överhuvudtaget, tror helt enkelt att hon blev lite härdad plus att hon fick använda sin päls på rätt sätt.

Däremot kan det vara lite lurigt på våren, då är ju vinterpälsen fälld och hästarna har gått med täcke hela vinter. Tror att de behöver "träna upp" pälsen efter en vinter med täcken...

Jag tror inte att det är lösdriften som är boven i dramat snarare dåligt med muskler...

Hoppas du får ordning på pållen!

/Em

den rids av en mycket tung ryttare på hemmaplan så visst är de synd om hästen.

nu hänger jag inte riktigt med.. skulle hans egna regntäcke skada ryggen på honom? Skulle han inte ha de där täcket hade han bara stått som fastklistrad i marken.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10