eldkyss
Trådstartare
Jag har ett varmblod som jag lånar endast över sommaren.
Han är 12 år gammal, han har hos sin tidigare ägare gått otäckad samt på lösdrift året om.
Han visar tydliga tecken på ryggsmärtor i samband med att jag drar mina fingrar längs ryggraden. Jag ger ett mycket litet tryck på samma gång.
Han visar smärtor främst på bakre delen av ryggen.
från korset och en bit fram. Han visar tecken på smärta i övriga ryggen med.
Min syn på det hela är så här:
Kanske är han inte en så lämpad sort för att stå på lösdrift och allra minst inte otäckad. Då det ex regnar så så är de ju så de räcker att man lägger handen på ryggen på honom och han svankar värre än jag satt en kniv där.
Därav tror jag att han stått och spännt sig hela vintrarna.
Sedan tror ja också att han har för dåligt med ryggmuskler.
Men vad kan jag göra för att få honom bättre i ryggen? Dom åtgärder jag gjort är att han har alltid regntäcke på sig vid minsta lilla regnskur så att han alltid är torr. Sedan funderar jag på att skaffa back on track ryggvärmare.
Och Inte allt för tunga ryttare bör ju rida honom.
Bör han ridas alls? Hur skall jag annars får upp muskulaturen på honom?
Han är 12 år gammal, han har hos sin tidigare ägare gått otäckad samt på lösdrift året om.
Han visar tydliga tecken på ryggsmärtor i samband med att jag drar mina fingrar längs ryggraden. Jag ger ett mycket litet tryck på samma gång.
Han visar smärtor främst på bakre delen av ryggen.
från korset och en bit fram. Han visar tecken på smärta i övriga ryggen med.
Min syn på det hela är så här:
Kanske är han inte en så lämpad sort för att stå på lösdrift och allra minst inte otäckad. Då det ex regnar så så är de ju så de räcker att man lägger handen på ryggen på honom och han svankar värre än jag satt en kniv där.
Därav tror jag att han stått och spännt sig hela vintrarna.
Sedan tror ja också att han har för dåligt med ryggmuskler.
Men vad kan jag göra för att få honom bättre i ryggen? Dom åtgärder jag gjort är att han har alltid regntäcke på sig vid minsta lilla regnskur så att han alltid är torr. Sedan funderar jag på att skaffa back on track ryggvärmare.
Och Inte allt för tunga ryttare bör ju rida honom.
Bör han ridas alls? Hur skall jag annars får upp muskulaturen på honom?