Häst som väver i stallet

Ämelie

Trådstartare
Jag borde knappast vara den enda här på buke som har en häst som väver. Skulle behöva lite tips och råd ang. detta...

Just nu står min häst på lösdrift, vilket fungerar kanon. Hon är lugn och väver inte. När hon stått i liten rasthage eller att hästkompisarna står i en hage bort så kan hon väva. I boxen väver hon mycket! :( Så pass mycket att jag beslöt mig för att ställa henne på lösdrift.

Hästen har fri tillgång på hö, ute som inne! När hon stod på box kunde jag inte motionera henne regelbundet då hon skadade sig stup i kvarten och fick tappskor. Men tappskorna har blivit färre och hon har lärt sig hålla ordning på benen ute i hagen. Så nu rids hon regelbundet igen.

Har snart haft hästen i 1år och hon har stått på lösdrift största delen av tiden. Hon har stått helt på box i ca 2-3månader. Samt någon enstaka gång ibland.

Problemet är att jag vill flytta och det finns få lösdriftplatset att tillgå. Har hittat 2 men en ligger för långt bort och den andra har lite dyr hyra enligt mig.

Så till grundfrågan: Hur dum är jag om jag ställer hästen på box? Hon har stått på box hela hennes tidigare liv (hästen är 4år) och de förra ägarna säger att det gick bra, men hos mig har det bara varit ett stressmoment för hästen.

Sv: Häst som väver i stallet

Se om du kan hitta ett litet stall, där det kanske är lite lugnare, och att hon fortfarande kommer ut många timmar om dagen.
Man kan ju alltid testa, och det lät som om du hade råd med lösdriften, dock att du tyckte det var ett överpris, rätta mig om jag har fel. Då har du ju alltid en nödlösning, som du dessutom vet fungerar.
Försök också analysera varför/när hon väver, kan ju hända att om hon stimuleras att beteendet lugnas ner. Finns ju olika "leksaker" att ha i boxen och hagen.

Hur långt är det? Hur dyrt är det?

Hur långt det är beror på vart jag får lägenhet. Har ett tillfälligt boede och då blir det ca 2,5mil... visst inte jätte långt, men lägg då till att man har lika långt till ridhus samt att vägen är väldigt dålig, så det tar lång tid att ta sig emellan. Den andra lösdriften räknade jag skulle gå på lite över 2000:-/månad. Man måste ju tänka på vart i landet man bor också...

Se om du kan hitta ett litet stall, där det kanske är lite lugnare, och att hon fortfarande kommer ut många timmar om dagen.
Man kan ju alltid testa, och det lät som om du hade råd med lösdriften, dock att du tyckte det var ett överpris, rätta mig om jag har fel. Då har du ju alltid en nödlösning, som du dessutom vet fungerar.
Försök också analysera varför/när hon väver, kan ju hända att om hon stimuleras att beteendet lugnas ner. Finns ju olika "leksaker" att ha i boxen och hagen.

Jo, jag skulle nog ha råd så det är ju en nödlösning...

Hon står i ett litet stall. Tror dock nästan hon skulle funga bättre i ett stall som var lite större, så hon har något att titta på och så. Utan att det blir för stort.

Hon väver i första hand när hon är stressad/frustrerad. Hon blir sressad av att stängas in, oavsett vart man stänger in henne. I transporten, boxen, utebox, lösdriften och även när man binder upp henne ibland. Vissa dagar funkar hon bättre andra sämre. Hon har lite humörsvängningar den här damen ;)

Mitt fullblod är en vävare. Hon trivs underbart på lösdriften och jag tänker aldrig mer ställa henne på box.

När jag haft hela stallet för mig själv har det fungerat att ha henne på box, men så fort jag delat med andra så fungerar det inte alls.
Hon blir stressad och väver om hon inte då har fasta rutiner, hon blir galen om någon häst går ifrån henne, men inga problem att gå iväg med henne först för att sen hämta nästa häst, men hur enkelt är det att få någon annan att förstå det :crazy:

Visst kan du försöka ställa hästen på box, men en vävare är alltid en vävare, i alla fall är det min erfarenhet att det är så.
Men med fasta rutiner så kan det fungera.

/M

Av det du beskriver skulle jag INTE ställa henne på stall igen. Skulle ta den 'dyrare' lösdriften om jag bara hade råd, för att veta att hästen mår optimalt bra.

Jag tror tyvärr inte hon kommer vara ett dugg bättre i box nu heller, utan likadan som innan eller kanske till och med sämre. Jag har inte haft en vävare, men en boxvandrare, som också reagerade just på att vara instängd, samt extra mycket på stress/frustrationssituationer (insläpp, fodring, etc).

Hon var alltid värre på hösten efter att ha fått njuta av betet och sluppit stå inne. Och blev värre även när hon kom tillbaka från en kort period på lösdrift.

Vandrade lika mkt i alla stall, stora som små tyvärr. (Enda gången hon inte vandrade var dräktig, då bara pang poff försvann det och hon klarade till och med 2 v boxvila på klinik utan minsta 'snurr').

Så jag skulle fortsätta låta hästen går på lösdrift, och anse det vara värt att betala lite extra (om du har råd alltså) för att hon skulle få fortsätta göra det.

Har snart haft hästen i 1år och hon har stått på lösdrift största delen av tiden. Hon har stått helt på box i ca 2-3månader. Samt någon enstaka gång ibland.

Vissa hästar är starkt präglade av sin uppväxt. har hon alltid gått på lösdrift? har hon stått uppstallad i ett stort, störigt stall?

Så till grundfrågan: Hur dum är jag om jag ställer hästen på box? Hon har stått på box hela hennes tidigare liv (hästen är 4år) och de förra ägarna säger att det gick bra, men hos mig har det bara varit ett stressmoment för hästen.

Dum är väl fel diffiniering... man har ju inte alltid några val.
Jag hade gjort mitt bästa för att hitta en väl fungerande lösdrift, en glad häst ger en glad matte eller hur;)

Har själv ett sto som fungerar oerhört mkt bättre på lösdrift pga krubbitning...

Hon är fd. gallopör... och som jag forstått det har hon enbart gått i en rasthage nångång då och då när jag köpte henne.

Jo, det känns verkligen inte roligt att ställa henne i en box :( Vill ju allra hellst ha henne på lösdrift, men som sagt... svårt att hitta någon som passa. Men tillslut kanske det ordnar sig...

KL

jag håller med dig om att ett mindre stall inte alltid upplevs lugnare för hästen. Ibland blir det motsatsen - det är färre hästar, och hästen blir mer bunden till dessa och stressad om det inte är exakta rutiner osv.
då funkar ofta ett större stall, med framför allt ordentliga dagliga rutiner ofta bättre. Du har ju inte haft henne så jättelänge, det är inte alls säkert hon reagerar likadant nu när hon hunnit landa lite, som när du precis köpt henne. (Hon kom väl direkt från banan också?)

Jag tycker inte att du kan bli helt livegen runt detta, vill du flytta så får du prova utifrån de bästa förutsättningarna som kan tänkas funka. Ofta mår hästen bättre om man själv mår bra dessutom, så även sånt spelar faktiskt roll : )

Min syrrs häst vävde i en vecka efter att vi bytte stall. Han hade stått i spilta i hel sitt liv. Men omställningen till box tog ett tag. Men han slutade av sig själv.
Hade han inte gjort det hade jag provat ett tips från en gammal Wendy tidning. Måla svarta strek i boxen, det blir ireterande för hästen och bryter mönstret. Har eget stall så jag kan mixa som jag vill.

är hon väldig vävare så tycker jag nog att hon helst ska gå på lösdrift. Det sliter ENORMT på benen när hästen väver, står hon dessutom och väver ofta så är det inte bra alls. Hon är ju bara 4 år dessutom.

Enligt vad jag läst ang. den senaste forskningen om stereotypa beteenden så som vävning, så finns det inte långtnär så stora belastningar på ben och leder som man tidigare trodde att det gjorde. Det bedöms snarare som ganska oskadligt rörelsen i sig.

Ja, det är det jag funderat på... jur mycket det sliter på leder osv...
Vart har du läst detta? skulle vara instressant att läsa :)

Jag har också en före detta gallopör som väver. Nu går hon på lösdrift och väver enbart när det vankas mat. Eftersom jag förbereder maten så mycket jag kan innebär detta att hon väver i snitt en halv minut om dagen det kan jag stå ut med. Men jag skulle inte ställa henne på stalligen då skulle hon förmodligen börja väva betydligt mer igen

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 599
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka