Häst som vänder hemåt?

Precis. Jag har haft en som glatt backade hur långt som helst (en gån backade hon 200m så fort som trav för hon inte ville gå förbi en hage med kor!).

"Tyvärr" så står jag fortfarande kvar vid hur jag skrev att jag tycker att det är bäst att handla i detta läge... personligen använder jag inte mer kraft vid att hålla hästen kvar på rakt spår än vad jag använder för att styra den i en volt... jag känner när hästen visar tendenser till att vända hemåt, och då håller jag bara stadigare i den motsatta tygeln och brukar inte mer kraft än vad som krävs. min erfarenhet är att det blir väldigt många volter där hästen krånglar mer än den gör då jag använder den ándra metoden. men ingen häst eller ryttare är ju lika, och man delar sina åsikter´!

Ett annat tips är att rygga när han gör så. Rygga för en häst är att visa undergivenhet. När du har ryggat prova att fortsätta framåt. Villhan inte så fortsätt att rygga. Håll på så till han ger sig. Då har du vunnit och inte han. Med andra ord är du ledaren och inte han. Detta är viktigt att alltid befästa. Köp gärna en bok i Horseman ship. Mycket lärorikt, jag lovar.

Jag är MYCKET tveksam till att använda ryggning som ett straff för hästen.

"Den dagliga hästhanteringen skall inte vara en kamp, för då har du förlorat."

Ibland räcker det inte med att läsa en bok.

Ja, det har man, eftersom man går åt det håll man vill och har tagit över rörelsen. Hur många hästar har du haft som gjort så och hur många gånger har du fått upprepa att vända tillbaka? De hästar jag haft som gjort så (senast en ny häst jag började rida för ett par månader sen) slutar genast. Den senaste provade två ggr och har inte gjort så mer, men fortsätter med sin andra ryttare.

Jag har två hästar, förutom att jag hade en ponny för ca 100 år sedan, så är det dom enda hästar jag har haft. Dom har båda två ibland haft önskemål om att vända tillbaka, när jag inte har haft det. Ibland har det räckt med att jag har insisterat, ibland så har det inte räckt. Ibland så har jag helt enkelt GETT MIG! Det har inte inneburit att beteendet har förvärrats.

När jag säger att jag har gett mig, så innebär det inte att jag har farit tillbaka till stallet, utan jag har tagit en annan väg, eller gjort någonting annat.

Exakt. Istället för att en gång för alla visa för hästen att det inte är nån mening att strula...

tror att han testar dej!
tror du måste va rätt tuff mot honom, så det inte blir värre. Min förra ponny reste sej så fort man gick in på en ny väg, ibland stod hon på bakbenen o backade rätt ut i åker mm, inte värre än att man kunde sitta kvar, men jobbigt va de!
hoppa inte av, vad du gör!
det e aldrig bra, för då vinner ju hästen, eller hur??!!
men jag vet, vad gör man??
det e inte så lätt!
lycka till!
//johanna :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar