Häst som vänder hemåt?

A

apelsinbanankiwi

Jag har ganska nyligen köpt en varmblodsvallack. Han är snäll och lugn men när vi är ute och rider kan han helt sonika vända sig om för att gå hem. Hitills har jag klarat att få honom att vända igen och fortsätta promenaden, jag har dock ett par gånger fått hoppa av honom, vända honom och sedan åter hoppat upp.
Jag skulle nu behöva era tips till varför han gör så här och vad jag kan göra för att förebygga/förhindra problemet!
Kan tillägga att han inte betedde sig så här de första ridturerna vi gjorde efter att vi köpt honom utan att det började efter några gånger.
Tusen tack på förhand!
/T

Precis, det är ganska solklart att han testar. Låt honom inte vända. Blir det för jobbigt att hela tiden korrigera så kan du åtminstone se till att vinna kampen en gång, kanske bara för några meter. Sen kan DU vända hemåt, för att liksom markera.

hmm dette problem känner jag igen nästan iallfall.. Hade en sommar häst en fjording för några sommrar sen. Först gången jag red henne så red jag neråt grusvägen och efter ett tag så kände jag att hon slutade bjuda frammåt fick henne iallfall fråmot dit jag ville några steg för att seda vända hemåt..men helt plötsligt stannade hon och där stod hon i tre timmar :devil:tror aldrig jag varit så arg..försökte verkligen med alla knep :Dmen inget gick hon på...kommer inte ihåg hur vi kom hem men det måste vi ju ha gjort =) det var ända och sista gången hon testa mig..
så jag tror han bara testar hur pass mycket han kan bestämma var tuff stå på dig.. även om det bara är några steg han går åt den riktningen du vill så är det ändå bra. Lycka till!

hmm avslutade mitt medelande kanske lite dåligt..jag menade att några steg i den riktningen du vill när ha börjar krångla är bra. Gör han det efter en viss tid så kan du ju så här i början av eran relation försöka avbryta innan situationen uppkommer, sen efter varje ridtur lägga på några minuter..

Om hästen vänder åt vänster är det väldigt viktigt att du drar i höger tygel och tvärtom, när du ska vända tillbaka!

Ja, precis! Han testar dig och ser vad du står och vad han själv står genom att se vad du tillåter och inte, under era ridturer. Rider ni på en väg och han börjar vända till vänster, är det viktigt att du är beredd med vänster skänkel och höger tygel. Du ska vända tillbaka åt det håll han vände, som är ett sätt för dig att visa att du är bestämd med vart ni är påväg. Vänder du runt honom genom att lägga en volt, få han fram en del av sin vilja att vilja vända hem mot stallet!

Förmodligen vänder han för att han söker känner sig otrygg. Han vänder alltså för att komma hem till tryggheten.

Det bästa sättet jag vet att stävja det är att rida ut med hästkompisar... så småningom känner sig hästen trygg nog att ge sig ut i "orienteringen" på egen hand.

Tror inte på tvång osv... här gäller att vara tålmodig...bygga upp hästens självförtroende...

Mvh Norrland :bump:

Inte alls! Tvärtom kan det vara mycket klurigare att fortsätta svänga åt det håll hästen vill, men runt runt, alltså MER än vad hästen tänkt sig. Man fortsätter svänga runt tills hästen tar hjälpen framåt igen och går dit man vill.

Kan det hjälpa att byta träns tror ni?

Hej igen!
Tusen tack för alla svar!
Som det är nu rids han utan nosrem.
Ibörjan reds han med ett träns med nosrem. Även om vi inte märkte skillnad omedbart vid byte till det utan nosrem funderar jag på om det kan spela in.
Vad tror ni? Kan det hjälpa att byta träns till ett pullarnos eller annat med nosrem?

/T

För att hästen ska veta att det inte finns en väg runt, utan endast tillbaka. samma som när hästen försöker smita förbi ett hinder. då ska man vända MOT hindret för att hästen ska få klart för sig att det inte finns någon väg förbi!
håller i övrigt med poetry_vildros!

Jag tror inte hästen gör den kopplingen. DEn går nog åt det håll som känns lättast. Min vänder alltid åt samma håll och då fortsätter jag bara så att nosen pekar dit vi tänkte gå från början. Snopet va?? Små volter är ju inte nån höjdare. Man får inte ge sig har jag förstått men vissa hästar växer inte ifrån det så lätt.

nej, men det var ju precis det jag skrev, att man ska vända tillbaka den till den riktning man var påväg, och inte göra små volter...

Hästar tänker inte så, det skapar bara onödigt slit och tryck av tyglar och skänklar. Fortsätter man vända hästen åt det håll den själv börjat vända så utnyttjar man hästens grundide för att få igenom sin egen vilja, vilket gör att hästen tänker "Oh fan, hon lurade mig, nu har jag ju nosen åt det här hållet igen!".

har han travtränats innan du köpte honom.
i så fall har han nog lärt sig att gå rakt fram utan att vända hem, med eller utan kompisar.
det handlar nog mest om vem som skall bestämma av er två.
av erfarenhet kan jag säga att ta tag i det nu för annars blir det bara värre.
att hoppa av kan ju hästen uppfatta som en belöning.
så kämpa på att rida ut så länge det inte blir farligt för dig, för då kanske du behöver hjälp.
hästar lär sig snabbt att vägar man känner igen är ofarliga.
rider man bara på på samma väg jämt åt tex samma håll så kan man sedan få problem om man vill rida andra vägar.

Jag tror hon menade att det inte var nån höjdare för HÄSTEN att få gå i små volter, alltså så den slutar vända.

Varför skapa bråk när man kan överlista hästen? Att vända tillbaka dit man kom ifrån gör att man måste ta tag ganska hårt och bråka sin rätt till väg. Tar man över det hästen påbörjat och ber om MER än den tänkt sig, ja då har man istället överlistat den.

Det är INTE samma sak som att vända från hindret eller gå förbi hindret.

Håller fullt och fast med dig. Låt hästen välja mellan pest och kolera så att säga. På detta sätt visar du att du bestämmer och du slipper bråk. Mycket mer hållbart i längden.

Ett annat tips är att rygga när han gör så. Rygga för en häst är att visa undergivenhet. När du har ryggat prova att fortsätta framåt. Villhan inte så fortsätt att rygga. Håll på så till han ger sig. Då har du vunnit och inte han. Med andra ord är du ledaren och inte han. Detta är viktigt att alltid befästa. Köp gärna en bok i Horseman ship. Mycket lärorikt, jag lovar.

Mvh//LG

Om man inte som jag då har två hästar som skulle rygga flera km om jag bad dom. När dom kommer in i sina testperioder så funkar det bäst att vända så vi står åt rätt håll, sen står vi där och filosoferar ett tag sen brukar vi knata vidare.

Stoet som är en mkt tuff, modig och självständig dam kan man ibland behöva driva på lite extra med spödutt på baken. Valacken blir bara nervös av det och funkar bäst med vänta ut metoden. Stoet har lite för mycket tendeser av att kunna stå och filosofera lite väl länge om jag inte förstärker drivhjälpen. Det är ju inte alltid man har hela dagen på sig.

När jag läser ditt inlägg funderar jag över om problemet kan åtgärdas någon annan stans än i skogen? På NH-forumet och även i många böcker pratas det ibland om ledarskap, att hästen ska se ryttaren/hästmänniskan som ledare och respektera och lita på denna i "alla lägen". Kanske ta hjälp av en kunnig person och börja träna ledarskapet från marken hemma för att slippa ta "striden" ute i skogen. Jag tänker inte på några vilda kamper utan lugna lekar från marken. Hästen jag rider är otroligt väluppfostrad så jag har inga personliga erfarenheter av dessa övningar på "problemhästar", men jag tror aldrig att de skadar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar