Häst som tunnar ur

Sv: Häst som tunnar ur

För det första ska ni, som flera andra skrivit här, kolla upp så han verkar okej i munnen så kan utesluta sånna problem. Och kolla mask (träckprov).

För det andra så får han snålt med mat. Förstår problemet med att han inte äter upp höet även om han erbjuds mer (kan vissa hästar göra trots att de är friska i munnen) men då får man öka på annat foder. Äter han lusern gärna så öka på det - till det dubbla minst. Ni kan öka med en liter direkt, det är ju bara ett par hundrgram och lusern är GROVFODER så det är mildare (inte så stora risker för störning i magen).
Jag skulle öka den till mer än det dubbla dock. Han får 2 liter i dagens läge? Då skulle jag öka så han får minst 5-6liter/dag. Nu är ju volymmåttet det enda vi kan jämföra med här men ett tips är att istället VÄGA upp allt foder så ni VET hur mkt det blir.
En liter hack kan vara 100g eller 500g beroende på hur väl packat det är i måttet. Väg det hellre!

Och som andra sagt - ingen större risk för proteinöverskott med lusern. Det finns höpartier som innehåller lika mkt protein och dessutom, som någon annan skrev - i GRÄS finns det mycket mer!
Så länge det kommer från grovfoder (vilket också lusern är) är det ingen fara med proteinöverskott.

OM han inte skulle vilja äta större mängder lusern så får ni öka på annat foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 362
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 074
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka