Häst som tjuter

V

Vicksan

Ja som rubriken lyder, min häst tjuter ofta och riktigt högt när vi leker, springer eller tar en väldigt snabb galopp (gärna fattning från skritt). Gör han såhär för att han har kul tror ni? Han tjuter aldrig med andra hästar (förutom när det är ett "arg-pip"). Har aldrig haft en häst som gjort så tidigare så skulle vara roligt å höra ifall någon vet.... ;) Detta är absolut inget problem, mest en fundering!

Kan även tillägga att det finns ingen som helst arg uppsyn hos honom när han gör det! (Studerar mycket i hästars kroppsspråk så jag borde ha lärt mig lite vid detta laget;)) Men jag blir lika rädd varje gång för det är så högt och gällt :o

Sv: Häst som tjuter

Hej!

Jag leker väldigt mycket med min häst och han tjuter också när har blir uppspelt.
Jag älskar när han piper/tjuter för det betyder att han är glad och busig :)

Kram och lycka till!

Nämen vad roligt!!! Har aldrig hört det förrut. Klart att hästen är glad och att han visar det oxå!:D
Kanske hans sätt att skratta?? :angel:

Min gör också så ! :laugh: härligt med så uttrycksfulla hästar eller hur !

Min piper när jag ger kommandot "traaava" när jag longerar, i hennes värld betyder det ungefär full galopp vilt bockandes (jag använder longeringen endast till att hon får busa av sig så hon har lärt sig det). :D

Åh, va mysigt!!
Hästen jag rider "nynnar" när han är nöjd och glad. Varenda gång han "nynnar" så blir jag varm inombords. Ibland gör han det när vi myser i stallet eller när han får långa tyglar efter ett träningspass. Det händer även ibland att han gör det när vi jobbar som mest. Man ser/känner att han bara myser och trivs med situationen.

Tack för svaren allihop! :)
Ja då verkar väl allt vara i sin ordning, en nöjd å glad pålle säger man väl inte nej till!

Jag har en pipande busmärr och när vi sätter mule mot näsa brukar vi samtidigt slänga upp huvudet och pipa. :rofl:

Min häst piper också ibland, t ex vid galoppfattning på en öppen raksträcka (då vaknar vildhästen i honom:D), ibland även följt av ett par bocksprång, och när vi leker i hagen (även när han leker med sina hästkompisar;))

Jag har alltid tolkat det som ett glädjetjut, typ "tjohoo":D

Min förra häst kunde tjuta i galoppen och tjöt också tillbaka om man tjöt åt honom.

Helt enkelt för att han var en glad skit!:D:love:

Ha ha. Mitt sto piper också, när något är spännande (galoppombyten, terrängträning) ansträngande (stort hinder) eller om man berömmer henne. Hopptränaren brukar undra om jag fodrar med pipleksaker =D Men det känns alltid som något positivt och ingen protest:love:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 937
Senast: Habina
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 720
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka