Häst som testar!

P

_Pandora_

Hej! Jag har ett sto som är en väldigt snäll häst mot människor, men hon är väldigt envis när hon sätter den sidan till och även väldigt dominant mot andra hästar. Det har uppstått några problem på sista tiden som jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med!

Hon testar ofta mig och andra som rider henne. Hur sträng ska man vara när hon exempelvis kliar sig på en? Hon får inte klia sig för mig, men endå gör hon det. Jag säger till henne, kanske puffar till henne lite på mulen så slutar hon, men sedan dröjer det inte länge för en hon försöker igen. Och HUR ska man säga till? Daskar man inte till henne så slutar hon inte, men det är ju inte särskilt kul att göra det titt som tätt. Kan de bli huvudskygga om man smäller till dem lite på mulen? Det känns som om vi ofta har en "maktkamp", där jag visserligen vinner men det blir endå gång på gång en kamp, vilket jag hatar! Jag vet inte vad jag ska göra, någon som har haft ett liknande problem eller har något bra tips?

Tack på förhand!

Sv: Häst som testar!

Det hela handlar om att du ska vara konsekvent och alltid göra samma sak för att hon ska förstå att det blir fel. Du får aldrig tänka att hon får klia sig en gång eller liknande utan det ska vara NEJ varje gång! Om hon blir huvudskygg eller inte beror helt på hur du smäller till henne. Är det ett slag som hon upplever som obehag kan hon mycket väl bli huvudskygg, är det en lätt tillrättelsevisning en putt eller liknande så är det ju inte lika farligt men man kan aldrig garantera att hästen inte blir huvudskygg. Beröm alltid när hon gör rätt efter tillrättavisningen.

om du daskar till henne varje hon gör något fel lär hon sig att lyssna på en grov tillrättasägelse. Du kan jämföra det med att du sparkar med båda benen i hästens sida varje gång du vill att den ska gå fram. Tillslut lyssnar hon inte när du trycker.

Börja din tillrättasägelse så som du vill att din häst ska lyssna (ex vifta med ena fingret). Hästen kommer förmodligen inte lyssna på detta eftersom den inte är van. Öka då trycket (genom att ex gå från att vifta med ena pekfingret till att vifta med båda armarna). Sluta när du får en reaktion. Minska sedan trycket allteftersom tills hästen lyssnar på ditt viftande pekfinger.

Lycka till!

Jag har en häst som brukade göra likt som din. Jag fick hjälp av en duktig tjej och fick rådet att lära mig förutse och blockera innan hästen hann göra det den tänkte. Min häst hade (och har fortfarande ibland) som hobby (ha ha, skämtåsido, hon respekterade mig inte tillräckligt) att knocka mig om jag stog ivägen då hon skulle vända på huvudet. Oerhört enerverande!! Jag började försöka ha ögon runt hela huvudet, och så fort hon var på väg att vända huvudet så satte jag upp armen som var närmast henne. Då fick det bli upp till henne om hon ville ställa till så hon slog näsan i min arm eller undvika. Jag själv fortsatte med mitt som vanligt medans och visade noll intresse för hennes lilla huvudbry.
Lika gör jag när jag är ute o går med henne; ibland får jag påminna henne om hennes plats och det gör jag genom att ha rep-änden och svinga från sida till sida så att det svänger hela vägen runt bak på min rygg (alltså inte som en lasso över huvudet, förstår du?) och då får hon avgöra om hon vill ha en dask på näsan eller hålla det avstånd jag har bestämt.
Se till att alltid hålla henne på ett visst avstånd så att hon alltid blir påmind om att du vill ha ett litet avstånd, och att DU bjuder in henne till dig när du vill, inte på hennes villkor. När regler o ledarskap sitter ordentligt så kan man vara lite mindre hård på avstånd och allt det där, men självklart inte tillåta kliande eller knockande osv. Har man befäst sin roll så blir hästen artigare oxå, och då får man det lite lättare och behöver inte vara så allert precis hela tiden.
Vet inte om detta hjälpte dig nånting, men hoppas jag kunde bidra med nåt litet iaf! Ha det gott!

Jag brukar bara knuffa bort hästen om den gör så, eventuellt genom ett tag i grimskaftet för att göra det tydligt. Brukar inte vara ett problem. Är det ett problem att hästen gör så ofta kan jag tycka det är bättre att säga till en eller två gånger riktigt ordentligt, så hästen tar ett rejält skutt bakåt. Det brukar ge mkt bättre effekt än att behöva vara där och klatcha titt som tätt. Och nej, tycker inte de blir huvudskygga. Säger man ifrån rejält när det gäller och är konsekvent och följer upp det med att även ge beröm och kel i ansiktet har iaf ingen av mina hästar blivit huvudskygg. Brukar kontrollera det rätt ofta genom att klappa i pannan och så. Värre när man är där och viftar och petar hela tiden än om man säger till rejält en gång så det inte behövs fler gånger sen:devil::) De kommer fram betydligt försiktigare nästa gång, mne lika glada och nyfikna för det.

Det är dessutom ett sto som kanske är ranghög i flocken och då är det extra jobbigt att få henne att förstå att hennes rang inte gäller människor. Vi har ett ungsto (-06) som börjar testa gränser ordentligt. Gå på en, vända huvudet och knocka en, vakta maten med både tänder och fötter o s v. Det är inte så kul att säga det, men jag har fått ta långpisken i boxen och rappa till ordentligt när hon vänder baken till och verkligen tänker sparka mot en. Jag gjorde så att hon inte fick maten i krubban förrän hon ställde sig en bit bort och väntade. Det tog några dagar men nu funkar det i alla fall. I övrigt brukar jag boxa henne på halsen när hon försöker klia eller putta på en.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix