Häst som testar vid provridning

Vet att jag fått en del sura köpare som inte alls fattar varför jag annonserat en häst som känslig, pigg och vaken, när den knappt går framåt. Svårt att rädda situationen med "du sitter för dåligt på hästen".

Och jag har annonserat ut 2st som
"känslig häst som är mycket pigg och kräver en rutinerad ryttare" samt
"mycket känslig och kräver en mycket mjuk och rutinerad ryttare".

#1: köpare står på backen och tycker att "den ser ju inte så pigg ut..." -nej, inte med mig, sin vanliga ryttare i sadeln, då var hon lugn... när köparna kom upp så stängde hon av och la sig i en (iofs väldigt stadig) ökad trav och de kunde inte få henne att göra något annat än det. Endast två av de som provred henne kunde rida henne så att hon inte fick sånt överslag (och en köpte henne).

#2: köpare som kommer, och "ojsan, ja jag har ju inte ridit på ett par år, hehe, jag kanske är lite ringrostig" -hästen får spunk av obalans och sticker, köpare ramlar av....

Inte hästens fel i något av fallen.

Inte hästens fel i något av fallen.

Det är sällan hästens fel.

Min förra reagerade kraftigt på om man satt och tjuvhöll, med kraftigt menar jag att hon gjorde som man sa och stannade och sen stog hon där tills man släppte efter. Hade folk ute som provred som eventuella medryttare och hon "testade" genom att inte gå fram med de som tjuvhöll. Jag försökte ibland få folk att förstå men de tyckte nog mest att hon var trög och besvärlig.

/Lavinia

Beror ju helt på vad de gör.
Jag letar häst och har provridit en del som saluförs som problemhästar så då väntar jag mig ju att det inte ska gå klockrent.
Den ena tänkte jag köpa men den gick inte igenom besiktningen.
Den andra blev jag lite kär i men jag var inte alls säker på att jag skulle reda ut problemen hemma så jag bangade köp :(

Wow känsla kommer sällan för mig direkt utan det kommer när jag ridit hästen iaf någon månad. Så skulle jag vänta på det skulle jag aldrig köpa någon häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 529
Senast: warg
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama