Häst som testar vid provridning

cajo1312

Trådstartare
Hur tänker ni om en häst testar väldigt mycket vid en provridning? Ska man fortsätta provrida tills det känns bra då eller ska man lägga ner eller ska man försöka se igenom det? Hur brukar ni göra eller vad har ni för åsikter om det?

Om man redan på provridningen känner att testandet är på en nivå man inte tycker är kul eller har förmåga att reda ut, då kan man lika gärna lägga ner, för då torde man ju inte passa ihop med hästen. Hästar brukar dessutom testa ännu mera efter flytt och ett par veckor med nya ägaren.
Men om man man reder ut testandet och tycker om hästen, då är det ju en annan femma ;)

Håller med föregående, tycker det beror så mycket på hur hästen känns? Och framförallt vad man själv kan tänka sig att kunna hantera?
En del är bara osäkra och känsliga och reagerar kanske på en ny ryttare, andra har grejor för sig som faktiskt kan bero på smärta/att de satt i system att bråka.
Jag har provridit en hel del hästar innan jag köpte min senaste och två av dessa har jag hoppat av redan efter skritt för de har inte varit intresserade av att vara "med"mig och svarat emot och min känsla var att de nog skulle bli för svåra för mig. (då menar jag inte lite grann utan att de tjafsat rätt mycket och även med deras egen ryttare-men många har ju inga problem med sådnat).
Hästen jag köpte är ingen ängel utan har en historia men där kände jag både att vi klickade och att han är min typ av häst som behöver tid och engagemang.

Jag tycker det beror på situationen, ålder och utbildningsnivå på hästen, samt vad du är beredd att göra själv. Vill jag ha en läromästare så blir det definitivt inte någon mer provridning på en häst som tjurar redan vid första tillfället. Är det en lite yngre häst som inte är så mycket utbildad, och där jag ändå ser att hästen har de kvalitéer jag är ute efter, kan jag tänka mig att ge det en chans till.

Min första ponny kastade av mig varenda gång jag provred honom, jag köpte honom ändå. Dels för att jag visste att han var extremt lite riden och hade både fruktansvärt mycket överskottsenergi och usel kondition, dels för att jag blev tokkär i honom redan första gången jag såg honom, och det hade inte spelat någon roll om de hade sagt att han brukade äta upp småbarn till frukost. Jag var elva, om det är någon ursäkt i sammanhanget. När han blev riden mer regelbundet och tränade upp sin kondition slutade han, däremot kastade han alltid av nya ryttare på samma vis om någon annan någon gång skulle rida. Jag kan inte ens tänka mig hur mitt liv hade blivit om jag inte hade köpt honom, jag var i det närmaste besatt av honom, men jag kan säga att jag hade inte köpt en häst på de villkoren idag.

Som andra säger - det beror på vad det gäller. Men man ska väl i alla fall reflektera över om 'testandet' kan hänga ihop med något fysiskt fel typ ryggproblem, magsår.... Sen får man gå på magkänsla. Känns testandet läskigt ska man nog lägga ner, känns det hanterligt och man har varit med förr så kan det säkert reda ut sig.

Det viktigaste är nog att man känner sina egna begränsningar som ryttare. Jag har sålt en del känsliga hästar, som lyssnar väldigt på sina ryttare och blir stressade om ryttaren är obalanserad. Vid en provridning är det alltid lite obalanserat i början, då har de flesta av mina reagerat med att bli väldigt tröga. De går inte fram om de känner att ryttaren inte sitter på ordentligt. Klart att det kan upplevas som tjurig testning, men kan släppa när häst och ryttare kommer mer i fas med varandra.

Vet att jag fått en del sura köpare som inte alls fattar varför jag annonserat en häst som känslig, pigg och vaken, när den knappt går framåt. Svårt att rädda situationen med "du sitter för dåligt på hästen".

Hur tänker ni om en häst testar väldigt mycket vid en provridning? Ska man fortsätta provrida tills det känns bra då eller ska man lägga ner eller ska man försöka se igenom det? Hur brukar ni göra eller vad har ni för åsikter om det?

Om hästen tydligt testar vid provridning tror jag att det är en ganska illa tränad eller mycket ranghög häst.
Om man ska fortsätta eller inte, beror väl på hur värdefulla (för den som provrider) andra egenskaper den har.
Generellt sett: tycker man att testningen känns vansklig är det nog ingen vits att fortsätta med den hästen utan antagligen lämpligare att leta upp en annan.

Jag har provridit häst som testat så fort jag kom upp i sadeln. Det var mest för att den var otillräckligt tränad (ung och ägarens tidsbrist/sjukdom-det var därför jag var där) men visade ändå en lite dominant sida.

Hade jag tagit hem denna häst hade jag räkna med att testing hade fortsatt. Nu har jag inte problem med det och hade kunnat rett ut det. En förutsättning för att fortsätta med hästen tycker jag.
Hade det varit andra problem som jag inte känt mej säker och bekväm med hade det såklart varit nej tack.

Tycker det är viktigt att man som ryttare har lite självinsikt i de lägena. Klarar jag det/med hjälp?/har jag tillgång till rätt-bra hjälp isf?inte alls?

Man kanske ska bestämma sig för vad man menar med "testar". Sitter jag upp på en fyraåring, den tar inte riktigt skänkel, det vinglar lite hit och dit. Så är ju det okej. Skulle den fräsa iväg i en bockserie som slutar efter tre varv på banan, skulle jag nog utgå att nåt är knas med hästen.

Sen kan man ju se det tvärtom, jag sålde en häst som går MSV, en av provryttarna satt upp, kortade tyglarna omedelbums och knackade till honom med sporren. Då stod han stilla, väldigt stilla, ganska länge. Testade han då?

Som alla andra i princip skriver, beror helt på men jag har hoppat av hästar som känts "fel" efter ett par varv i skritt utan dem har hunnit "göra" ngt för jag har känt vi inte alls kommer att passa ihop. Jag vet mina begränsningar och jag kan känna att det är lite onödigt att utsätta sig för ev olycka om man redan känner när man kommer upp på hästen att man inte kommer att passa ihop :)

Som flera andra säger jag att det beror på vad du menar med "testa". Liksom att ha självinsikt nog och förstå om det beror på mig som ryttare. Jag är inte så duktig ryttare och har inte super balans. En känslig häst tycker nog att det är väldigt obehagligt och kan reagera på olika sätt. Men samtidigt om det inte är en häst som är så känslig för ryttaren utan tvärt om, känner att jag inte är helt 100 och då "utnyttjar" situationen genom att t ex inte går fram för skänkel eller andra olater - sdå är det inte heller någon häst jag faller för.

Min häst testade ingenting förutom att han heller inte gav särskilt mycket av sej självt med nya ryttare, helt enkelt lat. Han var väldigt lugn och snäll på en nivå då man bara lallar runt i en stadig lägre form där man inte kräver särskilt med samling eller aktivitet av honom. Däremot när jag började träna hemma efter ett par månader, när jag tog tag i träningen på allvar och faktiskt krävde något, då hade jag ett litet helvete innan jag fick bukt på saker och ting och innan han accepterade att jag krävde något. Kan ju säga att om jag hade upplevt honom på det sättet när jag provred, då hade jag aldrig köpt honom. När han väl började testa mig då tyckte jag ju redan så mycket om honom att det var värt att rida igenom dom där problemen.

Min ponny testar nya ryttare genom att inte göra en enda sak rätt. Vill ryttaren att ponny ska gå står ponny stilla, vill ryttaren svänga går ponny rakt fram och så vidare. Inget bockande/skenande men väldigt konsekvent med att hon inte lyssnar. Det brukar släppa vid andra ridpasset. På en sån häst är det alltså värt att provrida en andra gång skulle jag säga :)
Dock kanske det är bra om ägaren informerar om det, och om jag skulle få för mig att sälja ponny så skulle jag nog "träna" men lite andra ryttare ett par gånger innan första provridningen.

Man ska bli kär.
Om hästen är ung eller bara har ridits av en enda så kanske den inte förstår.

om hästen däremot utnyttjar situationen o blir bråkig- så av direkt.
Man kan räkna med att hästen blir MER av den varan vid flytt.

Jag skulle för hästens skull som säljare säga ifrån,.

När jag hade min till salu för någon månad sedan så testade hon spekulanterna ordentligt.
Min tant är bra ranghög, och hon köper inte nya ryttare sådär direkt. Speciellt om de inte kan rida, eller är för mjäkiga.
Alla kan lalla runt på henne, har även haft totala nybörjade som lunkat runt med henne, men när det kommer till att verkligen jobba, så måste den som rider verkligen veta vad den gör. Hon är en riktig läromästare. Gör du inte rätt, gör inte hon ett skit rätt heller :P
Det handlar ej om att hon är dåligt tränad.
Denna häst rids med små hjälper och är väldigt känslig för sätes och vikthjälper.

Så fort hon får en ny ryttare i sadeln så blir hon istadig, slår med huvudet, går ej fram för hjälperna, tvästannar. hon är alltid lugnt, blir inte het eller hetsar, men hon bjuder liksom inte , utan blir istället lat.

Hoppar jag sedan upp, så vips är hon fina, lydiga arbetssamma häst igen.

Och jag ska inte sälja, det går helt enkelt inte att sälja min bästa vän.

Tycker att det är beroende på. Det finns ingen som klarar av att rida en häst perfekt första gången. Det tar tid att hitta alla knapparna. Men jag tycker att man bör ha hittat någon typ utav känsla, även om det inte kanske gick som man trodde. Men jag anser att är man seriös och om allt gick inte åt skogen, så bör man prova minst två gånger.
För oftast vågar man inte rida hästen som man borde första gången, då man inte känner hästen och dess hjälper. Därför är det bra att åka en gång till för att kunna komma till ridning. Det blir annars lätt att bara "åka häst". :)

Tack för alla svar! Jag har provridit en hel del hästar nu och det har liksom inte klickat med någon. Alla hästar som jag provat har ju haft något som man tycker om men jag har inte känt den där wow-känslan. Just nu äger jag en D-ponny som jag ägt i 8 år och trots att jag var liten när jag provred honom så minns jag vilken underbar känsla jag kände när jag provade honom. Det var ingen tvekan om att jag skulle ha den ponnyn. Sen blev det en del problem mellan honom och mig och det tog då lång tid innan vi fick ett starkt band mellan oss. Men nu är det så perfekt. Han och jag känner varandra utan och innan å vi har ett band som jag inte tror att jag kan skaffa med en till häst. Så felet jag antar att jag gör är att jag jämför känslan jag får när jag provrider hästar med känslan jag fick med min nuvarande ponny.

Är det helt fel eller ska jag ha is i magen och försöka hitta en sådan känsla igen?

Är det helt fel eller ska jag ha is i magen och försöka hitta en sådan känsla igen?
Du kan nog inte att hitta precis samma känsla med en annan häst, men en annan lika fin känsla. Så sök efter ett "wow", men var öppen för att det kan vara ett "annat wow" än det du kände med ponnyn.

Hej!

Det beror ju helt på. Vad gör hästen, hur känns hästen, är den känd för att vara sån, tror jag att jag kommer kunna reda ut det på hemmaplan?

Om det är ja på sista frågan hade jag lagt ner, men om det inte kändes som risk för liv och lem hade jag försökt reda ut det och se om där fanns en vettig häst under testandet. Å andra sidan är ju risken att hästen testar för den har ont eller av andra kroppsliga orsaker och då är det ju bättre att ge upp direkt och slippa få veta det på besiktningen eller ännu värre när man haft hästen hemma ett tag och allt bara blivit värre... (sett detta med egna ögon, vet.besiktigad häst som "testade" och visade sig ha nåt problem med halsen- det syntes inte på besiktning och han protesterade när det blev för jobbigt, inte för att testa. Han reds riktigt hårt av tidigare ägare "för att han testar alltid lite i början")

/Lavinia

Kl
Frågan beror ju helt på situation, ryttarens egen ridförmåga, hästen och Situationen utifrån det .

Har inte läst tråden men personligen som säljare vill jag definitivt inte ha ngn provridare som ska sitta och "korrigeringsrida" ngn saluhäst . Då hade jag sagt ifrån .

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 529
Senast: warg
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama