Sv: häst som tar ut tungan
Normalt är det inte, men inte så ovanligt. Hästen behöver inte lagt tungan över bettet för den sticker ut den, men oavsett över/under bettet så det hästen signalerar är att den inte tycker den har plats för tungan i munnen, och försöker lösa det genom att sticka ut den.
Att ge hästen ett bett med mer tungfrihet kan lösa problemet, och bör absolut provas inom nosgrimmor och grejer.
Har problem funnits länge kan det blivit en ful ovana hos hästen, som gör det även om den inte har anledning, dvs den har fått ett tungfel.
Mitt förra sto la jag en förmögenhet på bett och trixade och donade innan jag hittade något hon trivdes på och som gav henne tillräcklig tungfrihet utan att slå i gommen. Lösningen där var BRED men låg tungfrihet. Jag satte aldrig nosgrimma på henne, att stänga munnen hade varit att dölja SYMPTOMEN (att tungan kikade ut), inte att åtgärda ORSAKEN.
Och första checken - hur är dina händer? Problemet är lättlöst om det beror på att hästen upplever handen för hård.
Vad går hästen på för bett? Sticker hon ut tungan hela tiden eller bara ibland, någon speciell situation? Hur är hon i övrigt när hon sticker ut tungan (slår med huvudet, ignorerar hjälperna etc?).
Mitt sto hängde 'bara' ut tungan för att skapa mer plats i munnen. Ett par ggr provade hon dra upp den för att skapa plats så, och fick den över bettet. Märktes direkt så hon började veva med huvudet och var kraftigt störd. I hennes fall handlade det aldrig om att sticka/ignorera hjälper etc, utan hon försökte bara göra det bekvämt och få plats med tungan. På rätt bett försvann det helt, jag la mycket pengar, tid och energi på att lösa det direkt dock, för att inte spoliera en hel dressyrkarriär genom att ha en häst med tungfel dock.