sderstrm
Trådstartare
Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han har tidigare gått som skogshäst och inte särskilt många dagar i veckan, men nu när jag satt igång honom och han rids och tränas regelbundet med max två vilodagar i veckan så känner jag att det inte är varken schysst eller skönt för honom att behöva bli så otroligt svettig under varje pass. Han känns ganska loj och energifattig ibland när han rids och jag tror det beror på att det blir så jobbigt för honom på grund av pälsen.
Detta har fått mig att överväga klippning. Men min fundering är hur jag ska lägga upp klippningen för att underlätta så mycket som möjligt för honom under hela året? Om jag klipper honom inför vintern nu i oktober, och sedan en gång till i januari vid behov. Skulle jag då kunna klippa honom ännu en gång under sommaren, när hans fällning har avtagit? Tänker mig att jag kör på en helklippning då, så hinner pälsen förhoppningsvis växa ut jämnt och fint inför klippningen i oktober igen. Skulle det funka? Hur gör ni som har väldigt svettiga hästar och ni som klipper dom på sommaren?
Detta har fått mig att överväga klippning. Men min fundering är hur jag ska lägga upp klippningen för att underlätta så mycket som möjligt för honom under hela året? Om jag klipper honom inför vintern nu i oktober, och sedan en gång till i januari vid behov. Skulle jag då kunna klippa honom ännu en gång under sommaren, när hans fällning har avtagit? Tänker mig att jag kör på en helklippning då, så hinner pälsen förhoppningsvis växa ut jämnt och fint inför klippningen i oktober igen. Skulle det funka? Hur gör ni som har väldigt svettiga hästar och ni som klipper dom på sommaren?