Ok, jag förtydligar väl då
@Grazing
1. Hästen går utmärkt att spola o svampa men tycker inte alls om det.
2. Under utrustningen är enda som INTE är problemet eftersom det inte torkat där, torkas ju av med ett svep.
3. Det som har torkat på resten av kroppen är problemet eftersom det sitter som berget i den långa pälsen, det är VERKLIGEN inte bara att spola av.
4. Det enda som är torrt efter ett normalt/hårt pass i typ 15-20 grader (vi ägnar oss inte åt 45 min rundor m 3 min galopp på normala pass) är över rumpan. Huvud, hals, bog, framben, under sadeln, sidor, mage, flank o bakben blir svettiga. När han fått varva ner tillräckligt (dvs när vi kommit hem) är de täcka av intorkad svett i rufsig päls som verkligen inte går bort genom att spola/dra över lite med svamp o vatten. Som jag skrev får man gnugga en hel del och blaska en massa, hästen blir sur, det tar en jäkla tid och behöver göras grundligt för att det inte ska vara rester kvar. Alla vet väl hur vinterpälsen blir o varför man klipper för att lättare hålla hästen ren?
5. I träning är han helt okej, det är snarare de övriga 22 h/dygn jag gärna hade underlättat för honom då han blir väldigt matt av värme o inte alls verkar uppskatta det.
6. Att hästen går ute vet jag inte riktigt hur mycket argument det är. Vårat väder varierar kraftig så det är inte ovanligt att man behöver lägga täcke på även sommartid, jag har hästen hemma så det är inget problem. Vi har som sagt inga insekter som biter "över hela kroppen" utan det är främst svidknott som på min häst sätter sig i öronen och lite vid skapet (där det inte är aktuellt att klippa) samt flugor i ögonen.
Det är liksom inte så att jag är rädd för svett, inte vågar spola min häst, tänker helklippa o sedan släppa ute dygnet runt i ett mygghål med blinningsvärmar dagtid. Jag vill 1. se om han kan må bättre sommartid, 2. (ja, det är faktiskt prio 2 även om det var det som öht uppmärksammade mig på att han har faktiskt lång päls o då kom på tanken att en del klipper året runt) se om pälsen blir mer lättskött så att han slipper så mycket svampande precis som jag låter bli att tjafsa med borstning eftersom han inte uppskattar det, behövs det så står han still men jag är inte mycket för att tjafsa i onödan.