Häst som stegrar

D

Duchesse

En ponny jag rider nu ställer sig RAKT upp på bakbenen.. första gången hon gjorde det så var jag inte beredd men satt kvar ändå (hon var även mycket nära att gå omkull).. sedan har jag varit beredd när hon varit på väg att resa sig men lyckats hindra henne..

Tänkte bara höra om det är någon här som har några bra tips på hur man får hästen att sluta stegra, eller förhindra detta? Är graman bra?

Mvh Duchesse

Sv: Häst som stegrar

Graman fungerade på min när hon försökte resa sgi iom att hon inte fick upp huvudet men det resulterade i en häst som reste sig med sänkt huvud efter ett litet tag mitt enda tips är att börja snurra.

Sväng hästen samtidigt som du driver framåt då kommer de inte upp.

Min slutade nästan helt med alla sådanan dumheter efter det men det tog sin lilla tid.

Ja att svänga och driva (snurra) borde ju funka.. gjorde det delvis idag och då kommer hon inte upp helt.. efter några gånger så kanske hon inser att det inte ens är någon idé att resa på sig eftersom det inte funkar :D ska fortsätta med detta då och se om jag kan få bort dumheterna..

Det jag frågade om var om någon hade något bra tips på hur man får hästen att sluta stegra sig..

Det är inget det beror på, det är bara dumheter från hästens sida eftersom de som hade henne innan ej brytt sig om att göra något åt det..

att rida henne mycket framåt och se till att hon inte gå mot skänkeln funkar bra, men ibland går hon ändå mot skänkeln och stretar emot och vill resa sig, så därför undrade jag bara om någon hade något tips.

Mitt tips är att fylla en ballong eller plastpåse med ljummer vatten, när sen hästen stegrar sig så slår du ballongen mellan öronen på hästen så att den spricker. De flesta hästar tror då att de slagit i huvudet i något och störtblöder och har enligt min erfarenhet inte så ofta lust att stegra sig efteråt. Det kan behöva upprepas några gånger.

Jag vet att detta låter totalt crazy och vill poängtera att jag absolut inte är djurplågare på något sätt!! Denna metod har jag några gånger fått ta till då verkligen inget annat fungerat och har gett resultat. Jag fick det rekommenderat av en riktigt gammal hästkarl av den gammla skolan för flera år sedan och hade verkligen ingen lust att prova men tillslut hade jag inga andra ideér kvar och detta var det enda att testa.

Jag har också kommit på ett effektivt sätt att få hästen att gå ner igen när den väl står på två ben.
Välj en sida och ta ett ordentligt tag i den tygeln och dra den mot dig och samtidigt luta dig rejält åt det andra hållet, ganska snabbt, så att hästen börjar tappa balansen. Då brukar den snabbt gå ner igen.
OBS!! Detta kan vara ganska farligt då hästen också kan tappa balansen och ramla omkull rejält med skaderisk för både dig och hästen.

Om jag vore du så skulle jag nog trots allt kolla upp så att hästen inte har ont någonstans. Ett sånt beteende kommer sällan "ur den blå luften" utan brukar trots allt ha en orsak.

Lycka till

Mitt tips är att fylla en ballong eller plastpåse med ljummer vatten, när sen hästen stegrar sig så slår du ballongen mellan öronen på hästen så att den spricker. De flesta hästar tror då att de slagit i huvudet i något och störtblöder och har enligt min erfarenhet inte så ofta lust att stegra sig efteråt. Det kan behöva upprepas några gånger.

Kvalificerade dumheter.

hmm det där med ballongen har jag aldrig hört förut, och det är nog inget som jag skulle prova.. men alla tips är välkomna :D
hon skulle nog bli väldigt stressad och rädd och det är ingen jag söker efter..

tips två med att dra åt ena hållet och luta sig åt andra låter, som du skriver ganska farligt oh det känns som att hästen skulle ramla ner på sidan ganska lätt och skada sig..

och nej, hästen har inte ont någonstans, men eftersom den aldrig har fått lära sig at tdet är fel att göra så, så är det klart att den fortsätter..

en häst som stegrar sej så högt kan man prova att slå lite lätt me spöt mellan öronen,, de e de som funkar bäst oftast.. har jag fått höra från flera väldigt erfarna hästmänniskor.. de e många som säger att de dessutom inte funkar att driva när hästen redan har ställt sej på bakbenen.. men ett litet försiktigt typ pet me spöt mellan öronen och hästen reser sej inte igen..

okej jo det låter som något man kanske kunde testa..
nej när hästen är mer än halvvägs upp går det inte att driva ner dem, oftast iaf.. och sedan är det ju bara till att hålla i sig :D

det med vatten i en påse är en bra metod (gamal och beprövad), det är bara väldigt viktigt att veta att hästen har ett psyke som tål det. en del använder ägg :crazy: om man kommer åt kan man även lägga spöt så långt under magen man kan, eftersom hästen när den reser sig "blottar" sig, många hästar tycker det är obehagligt och slutar med dumheterna. att använda spöt mellan öronen kan säkert funka, men även där är det ju viktigt att veta att hästen ändå är "stabil" i psyket.

själv föredrar jag att använda graman på hästar som reser sig, använder den så att jag "viker" huvudet mer åt ett håll, dock inte så mkt. så hästen tappar för mkt. balans och riskerar välta. när man "känner" att det "motar" i bjudningen så är det viktigt att redan där "bryta" hästens egen tanke, lägg en halvhalt, volt eller vad som och driv hårt framåt med eftergift i tyglen. dom flesta "kommer av sig" då om inte beteendet är väldigt rotat.

okejs, men måste det inte vara väldigt svårt att lyckas hälla/smälla en påse med vatten över hästen samtidigt som den stegrar? :D

jag har inte ngt bra förslag men kan bara säga, det är så jädra obehagligt och gå omkull med en stegrande häst. När jag red in mitt sto ställde hon sig rätt opp, det första jag gjorde va att kasta fram tyglarna så hon inte skulle falla baklänges, men eftersom inte hon var van vid ryttare så föll hon av min tyngd. Men jag klarade mig fint men det är absolut inte roligt med hästar som fått i sig det.:crazy: men nu så har hon slutat...

Det är dumt att slå en häst mellan öronen eller smälla en vattenballong. Då hästar är motrycksdjur & kan bli rädd om sitt huvud.
Risken är att den slår runt av chocken & skadar dig/sig allvarligt.
Jag har sett dom metoderna utövas & kan inte påstå att dom har hjälpt eller gjort någon skillnad.

Jag rekomenderar att du först kollar upp så hästen inte har ont någonstans & får du klartecken att den är ok.
Låter du bli att rida på ett tag & gör ledarskaps övningar istället tills hon vet vem som bestämmer & kan lita på dig.

Ta hjälp av en kompetent tränare.

Jag har gått omkull med min ponny, hon hade en tendens att resa sig och jag försökte dutta med spöt mellan öronen men det var inget hon brydde sig om. Tänk om nån hade sagt till mig att man använda graman då! Hästen lever inte längre :cry:

Jag tänker detsamma om det där med ballong/vatten saken.. inget jag tänkte prova :D

nej hästen har inte ont...det har jag skrivit många gånger nu ;)

det man gör är att sätta en löst knuten påse ljumet vatten längst ut på ett spö, såpass löst så knuten lätt öppnar sig och vattnet rinner ut när man lägger på spöt mellan öronen. det ska ske pricis när hästen börjar lätta, men jag rek. hellre graman för det är som redan skrivits en risk om inte hästen har psyke för det och då blir det lätt större problem. försök när du känner att "det är på gång" att avleda med halvhalter, volter, tempoväxlingar osv. många gånger räcker det. dom flesta "kommer av sig då"

hoppas ni kommer tillrätta med det ;)

Senast ändrad av en moderator:

aha okejs, aa att försöka avbryta henne genom att driva fram henne brukar funka, inga halvhalter, för när hon "påbörjar" stegringen (eller strax innan) så känner jag hur hon går emot skänkeln och tar jag då en halvhalt så hade det väl vart som att delvis hjälpa henne..

detta är dock inte min ponny men jag ska hjälpa till med den i sommar, och då ska även dumheterna bort..

Lite OT men stallägaren provade det där med vattenpåse när hon var ung. (ca 20 år sen) och hon har aldrig haft en sån åktur med häst som när hon gjorde det. Visserligen reste sig hästen aldrig mer men hon skulle i dagsläget aldrig göra om det.

Peta med spöet har jag försökt och den enda reaktion jag fick var en häst som blev fly förbannad sänkte huvudet och försökte komma upp högre. Tja vad kan man säga hon hade hmör den där damen.

Hoppas du kommer till bukt med stegringen snart.

fast vad jag menar med att lägga många halvhalter är att hästen ska "tänka på annat" än att bråka och vara mer koncentrerad på ryttaren.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar