häst som stegrar vid ridning bara helt plötsligt

Falkenrally

Trådstartare
Vet inte om tråden är på rätt ställe så moderatorn får flytta den isf.

För några veckor sedan började min häst att stegra sig vid ridning, hon är snäll i övrig hantering (longering, tömkörning in å utsläpp, ryktning)

jag har testat en rad olika sadlar på henne och igår testa jag en äldre hubertus, jag hann knappt sätta mig i sadeln så stod hon på bakbenen :S såg sen att sadeln legat i bakvikt, idag skall jag prova en prestige hippos dressage, å se vad hon tycker.

På torsdag eller fredag kommer en person ut å kollar igenom henne för att utesluta smärta, jag vet dock att hon har någe tokigt i sadelgjordsläget så måste skaffa en bredare sadelgjord. då hon biter sig själv i bringan när man spänner gjorden.

Hon stegrar inte i ren panik men vi har för nån vecka sen varit nära att slå över :S så någe tokigt är det, hon har inte problem med munnen som det ser ut just nu men om vi inte hittar någe fel i rygg osv så går vi vidare till munnen.

Sv: häst som stegrar vid ridning bara helt plötsligt

Oj, det låter ju inget vidare.

Jag är inte helt säker på vad du är ute efter med din tråd men med tanke på hästens starka reaktioner så hade jag bokat tid på klinik omedelbart för att kolla igenom ryggen med röntgen/ultraljud.

Hoppas att det går bra. :)

Första reaktionen med tanke på det du skriver är att hästen har ont i ryggen. Om hon redan har ont i ryggen och sadeln som du sist provade dessutom ligger i bakvikt så förstår jag hästens reaktion. Kolla upp hästen innan du sitter på den och kolla även upp sadeln innan du lägger på den igen skulle vara mitt tips. Det tråkiga är att beteendet kan sitta kvar ett tag efter att problemet är borta om du har otur, kolla upp henne och sadeln och låt det gå ett tag innan du sitter på henne igen. Promenera och jobba henne från marken under en tid. Lycka till!!

Hästen ska kollas upp nästa vecka.

Sen vet man ju inte heller om hon lärde sig att man får av ryttarn genom att stegra då hon lyckades få av medryttaren

Igår när jag testa hubertusen så satt jag på henne i 5 min det va allt bara för att få en inblick på hur sadeln låg.

idag ledde jag henne med prestigen ett varv runt travbanan å hon gick då snällt.

Om det var min häst som reagerade så hade jag låtit bli att rida något mer innan hästen är kollad ordentligt på klinik. Jag skulle vara hemskt rädd att förvärra en eventuell skada. Jag provar heller inte ut sadlar helt på egen hand utan tar erfaren hjälp. Visst kan jag utesluta de som är katastrof, men inte mycket mer.

Jag red inte igår utan jag ledde henne, och idag longera jag endast.

Att fara till klinik går inte då färjorna inte går just nu då dom ligger på dock.

Det känns lite suspekt att du märke först efter att du ridit att sadeln legat dåligt. Kanske bäst att kolla upp ryggen på hästen först och sen ta hjälp utav en sadelutprovare.

Jag tycker du då ska ställa av hästen i väntan på att kunna ta den till klinik.
Att "ta ut någon som kollar på hästen" är som att kasta pengarna i sjön. KS syns inte utan röntgen.

Om hästen reagerar så skarpt att den stegrar, och dessutom visar missnöje när du sadlar, så bör du inte rida på hästen.
"Bara" en illasittande sadel gör inte att hästen beter sig så.

Det känns lite suspekt att du märke först efter att du ridit att sadeln legat dåligt. Kanske bäst att kolla upp ryggen på hästen först och sen ta hjälp utav en sadelutprovare.

När jag och min äldre bekant la på sadeln så låg den bra, man måste ha vikt i sadeln för att veta mera säkert.

utgår efter dessa filmer..http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8

Att ställa av henne helt är ingen bra plan då hon blir väldigt jobbig då i hanteringen in-utsläpp.
hon äter bara grovfoder men får lite krubb skrammel (morötter) för att dom andra får morgon o kväll.
Det kommer en veterinär från Sverige regelbundet och han var hit den 14.1 så måste ta reda på när han kommer nästa gång.

kommer iaf att fortsätta med promenader/ longering/ tömkörning tillsvidare.

Jag hade först kollat upp hästen så att det inte finns något där.. men det kan absolut vara sadeln. Jag har haft samma problem med mitt sto, vi testade ny sadel som enligt mig och sadelprovare (?!) såg ut att ligga bra på henne... när man satt upp och red henne blev hon helt galen!!! Tokreste sig och höll på att slå över... Efter att inte hittat något fel på henne bytte jag sadel och hon små reste sig lite när jag satt upp sen kände hon nog att det kände bättre för efter detta har det varit problemfritt! Så jag tror absolut att sadeln OCH "små" problem som det vid sadelgjorden kan ge stora uttryck hos en "känslig" häst. Hoppas det löser sig för dig ville bara dela med mig att det kan finnas en "enkel" lösning!:)

Tack för ditt svar!

Han som kommer å kollar henne så kan ju säga att det är bäst att ta henne till Ronéus (som kommer hit 1 gång i månaden)

Hur vanligt är kissing spines på travhästar?

Och om det nu skulle misstänkas KS är det ju bättre att hon hålls igång och inte tappar muskler som hon verkligen kommer att behöva!!

Ryggproblem på travhästar är väldigt vanligt. Just ks vet jag inte.

Det är klart lättare arbete kan vara bra på KS hästar, men man får ju inte jobba hårt om man inte vet var problemet ligger.

Tömkörning så hästen går i lång-låg form, samt promenade är jättebra. Inte longering, det sliter mer.

Jag menade mer att hästen såklart inte ska ridas om man misstänker ryggproblem, då jag tolkade det som att du red på hästen fortfarande.

Sen måste du som sagt ha tillgång till ryggröntgen, har de det när de kommer dit? :confused:

Har ingen tömkörningsgjord och den som min stallpolare har så är helkass och bara glider, har lånat en longergjord med många liggande ringar, kanske funkar med den??

Nej hästen rids inte, jag provsatt endast hubertusen 3-5 min i 2+2 varv åt höger och vänster å sen hoppade jag av å ställde in henne i stallet igen.

Har inte ridit sen hon höll på å slå över med mig. då jag vet att något är fel.

Ronéus har med sig digital röntgen om jag förstått det rätt. :confused:

Hej.
Några frågor som kom för mig är hur länge hästen ridits, hur välutbildad är hästen, vilken kondition är hästen i just nu och vet du om hästen tidigare stegrat eller visat andra liknande tendenser.

Jag tycker att det är bra att du kollar igenom hästen för att vara säker på att inget är fel, det är alltid det första man bör göra om man är minsta osäker.
Men med det sagt så är det ju trots allt ganska ofta så att hästar ”testar” sina ryttare, och om de nån gång märkt att en sån grej som att stegra sig resulterar i att ryttaren ramlar av, eller inte vågar (eller klarar) att fortsätta rida så är det en väldigt ”behändig” sak att ta till när det är lite jobbigt och det vore mysigare att stå i hagen och käka hö.
Därför tycker jag att du ska fundera lite över ovanstående frågor också… och när började det hela? I vilken situation stegrade sig hästen första gången? Vad hände efter det? Osv…

Hej.
Några frågor som kom för mig är hur länge hästen ridits, hur välutbildad är hästen, vilken kondition är hästen i just nu och vet du om hästen tidigare stegrat eller visat andra liknande tendenser.

Jag tycker att det är bra att du kollar igenom hästen för att vara säker på att inget är fel, det är alltid det första man bör göra om man är minsta osäker.
Men med det sagt så är det ju trots allt ganska ofta så att hästar ”testar” sina ryttare, och om de nån gång märkt att en sån grej som att stegra sig resulterar i att ryttaren ramlar av, eller inte vågar (eller klarar) att fortsätta rida så är det en väldigt ”behändig” sak att ta till när det är lite jobbigt och det vore mysigare att stå i hagen och käka hö.
Därför tycker jag att du ska fundera lite över ovanstående frågor också… och när började det hela? I vilken situation stegrade sig hästen första gången? Vad hände efter det? Osv…

Hästen i fråga är en fd travare köpte henne för 3 år sedan och red in henne själv. hon har aldrig stegrat under den tid jag haft henne förens nu, jag red in henne själv. Det enda jag vet att hänt henne förut vara att hon bröt svansen. men hon är jämt musklad över sin bakdel och känns inte sned. även jämn över ryggen, hon är behandlad av kiropraktor 1 gång per år och första sommaren jag hade henne så fick hon massage 2 gånger.

Hon har bockat massor, och då insåg jag att sadeln ej passa och bytte till en pfiff gotthard hon bockade fortsatte men i bockningarna hade hon bakbenen mera under sig och inte bakom hoppas ni förstår hur jag menar.

Hade en tjej att provrida henne då jag sku skaffa medryttare..första gången skrittade hon bara, andra gången så ville hon även trava lite och då tog det stopp, hon reste sig och tjejjen åkte av, tog det som testning och satte sig upp igen, tog inte länge förens hon var av igen och tappar hästen som springer till stallet...

när jag red med hoppen så gör hon samma sak då red jag i 10 min hon reser sig och kastar sig runt å e helknäpp.. dagen efter rider jag i min hemgjorda barbacka sadel/padd hon sparkar bakut 1 gång å går sedan snällt på framåt. red då ett varv runt travbanan.

rider med en polare och då i en hubertus dressyr som min lillasyster har och resulterar till att hästen stegrar osv igen, så där ar min tanke att det är sadlarna som e problemet.

Så jag börjar med att kolla hästen nu och sen tar i tu med sadlarna, jag har en prestige som hon trivdes med i somras ( bockade inte å var avslappnad och lugn) som jag skall provrida i igen och har även några till på G.

Hästens skadehistorik plus det du beskriver ang. reaktioner vid sadling, samt dess plötsliga reaktioner på senare tid, är ju verkligen anledning att ta in den till klinik och noga kolla igenom den där.

skulle aldrig förlita mig på kiropraktor efter en sån skada enbart, utan veterinär utlåtande och genomgång. Du har ju dessutom en fjärde faktor på listan som kan spela in, dvs omskolningen från travhäst till ridhäst.

Klämde igenom hennes rygg idag och fick inga reaktioner alls sadlade henne och hon stod utan problem. jag red inte då vi har isbana utanför.

Tycker hon borde reagerat när hon kördes oxå då isf? eller reagerat över huvudtaget när jag börja rida henne? ägt henne i 3 år och vi har tagit skolningen väldigt lugnt så att säga, mycket vila osv. vi har inte börjat galoppera ens, hon kan, men jag har inte krävt den så mycket utan vi har skrittat och travat.

Det e inte så bara att fara till klinik just nu, då färjorna är på dock.
och vi har inte samma tillgång som ni i swe, här på Åland..

Roneus kommer hit ca 1 gång/ månad så kommer att boka tid till honom.

Pratade med uppfödaren om skadan förra vintern och han sa att hon inte haft beskymmer av det och svansen är normal och funkar som den ska. jag kan lyfta den utan motstånd.

Problemet kan ju ha utvecklats senare tid, det tyder ju det plötsliga beteendet på? Det räcker ju med att ngn nerv kommer ikläm emellanåt, behöver inte finnas ett särskilt konsekvent mönster alls, kan ha att göra med tryck, hur ryttaren rör sig, hur hästen rör sig osv. samma med pålagringar i ryggen som kan ligga som en tagg som växer nedåt. hästen kan vara normal många gånger för att sen reagera nästa gång.

du behöver ju inte ta första bästa färja om de inte går just nu, men boka tid på klinik skulle jag definitivt göra med den historiken och det beteendet, inom snar framtid. en kiropraktor kan omöjligt utreda på den nivån en veterinär kan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar