Häst som stannar och bockar

JVRC

Trådstartare
Jag rider en häst som helt plötsligt har börjat stanna och bocka. Med detta medfördes även att han är tjurig och buffig. Han har även blivit snorig & börjat hosta också ungefär när detta började.

Såhär gör han:
Är allmänt odräglig. Går iväg när man sitter upp, går inte alls dit man vill, stannar exakt när han vill, vänder om och springer mot grinden hela tiden. Detta började alltså inte på en dag.

Det började med att han backade när han tyckte det var tråkigt, och sedan började han gör riktiga bockningar, höga och kraftiga, på stället.
Och idag går det inte ens rida utan att han gör det.

Han har varit hos en kiropraktor, som konstaterade att han hade problem i en bog, men det löste sig. Men det gjorde inte de andra problemen, han fortsatte på exakt samma sätt, nästan värre. Vi trodde ju vid det här lagret att det var bogen och att det var helt fixat, men nej uppenbarligen inte.

Grejen är att ponnyn ifråga är ganska liten, och jag är lite för stor med handen på hjärtat. Och ponnyn blev riden ganska hårt trots att den inte var så jätteigång. Inte hårt, absolut inte. Men kanske 3-4 ggr/veckan när han var van vid 1 gång/månad. Fasst vi satte ju självklart igång honom lungt, så de första veckorna var lugna.. ¨

Vad tror ni? vad ska jag göra? vad kan det vara?

Sv: Häst som stannar och bockar

Jag är inget proffs och vet ju inte exakt hur du reagerade efter att hästen bockat, eller hur liten ponnyn är i jämfört med dig men...

Antingen så kanske hästen tycker att du är för stor och eftersom bockningarna resulterade i hjälp med bogen så kanske den nu än en gång vill visa att allt inte står rätt till...

...eller, om den slapp lite arbete när den bockade innan, kanske den kom på att det var ett effektivt sätt att slippa jobbet och därför fortsatte med det?

Den kan ju också helt enkelt vara uttråkad. Du kan ju försöka hålla den upptagen hela tiden när den rids, så att den får annat att tänka på. ;)

Bockar hästen när du longerar den också? I så fall har det ju troligtvis inte med dig att göra utan med hästen.

Hoppas att det löser sig! :)

Sv: Häst som stannar och bockar

Det försts jag skulle göra är att åka till vet och kolla hals och lungor med tanke på hostan.
Men tanke på att protesterna och hostan började samtidigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 536
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 794
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka