Häst som sprider ut höet i boxen...

nellie96

Trådstartare
Finns det någon som har tips på hur jag kan göra för att få min åring att sluta sprida ut höet i boxen och sen inte vill äta det för att hon klivit i det och blandat det med torven? Hon har fri tillgång på hö hela dagarna, har mkt utevistelse och sover sedan på box. Jag vill ju även där kunna ge henne så att hon har hö att äta hela natten. Men hon har apat efter sin mamma, krafsar bak höet och vill sedan inte äta det. Detta resulterar i att hon blir utan mat på natten!
Hönät vill jag inte använda eftersom jag vill att hon ska ha naturlig ätställning. Har kollat lite på höhäckar för boxar men är rädd för att hon ska fastna med nån hov.

Tar tacksamt emot tips!

Sv: Häst som sprider ut höet i boxen...

min häst gor likadant :/
jag byggde en hö krubba då äter han från naturlig höjd och kan inte sprida ut all mat :D

ja va tråkigt det är när man dagligen får mocka en box som varit med i ett världskrig! :/ och en häst som står hungrig som en varg på morgonen..

Kan du inte knäppa ett kort på din krubba och lägga in här, så får jag lite inspiration :)

ja verkligen :/ och om hästen inte äter så tappar den vikten :(

jo de kan jag göra :D

Vår höspridare äter ur en plasttunna som är köpt på Ullared för en billig peng. Funkar bra sålänge man lyckas knö ner allt hö (den är lite i minsta laget, hade egentligen ett annat syfte att fylla). Trots att han är lite av en klumpeduns har han inte gjort sönder varken tunnan eller sig själv sen han fick in den.

Dela av ett hörn i boxen med ett par reglar, skruv och plyfaskiva el dyl. Simpelt sätt att göra en hökrubba

Tack för alla tips!

Hur skulle det funka med en cementbalja som man ställer på golvet och skruvar fast i väggen? Finns det säkerhetsrisker med en sådan?
Hon äter hösilage och det är ju ordentligt packat, så man behöver ingen jättebalja...

Har du skruvat fast tunnan eller står den löst i boxen?

så här har min häst

17450324.jpg

fanns att köpa på rusta men säljs inte där längre men liknande varianter går säkert att få tag på.
Han har haft sönder några men den han har just nu har han haft i nått år (dom gick sönder när han försökte skrapa ut höt som vanligt.. men nu har han slutat med det)

Dela av ett hörn i boxen med ett par reglar, skruv och plyfaskiva el dyl. Simpelt sätt att göra en hökrubba
Så har jag gjort men bara lågt- för att hålla den större vattenbaljan- den moderna svarta, på plats. rymmer mkt o sen har den även stort bomullshönät utanför.

Har baljan för att den tar en mun vatten till varje hötuss:eek:
Tömmer tunnan på en hel del vatten var morgon.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 713
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästvård har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men...
2
Svar
25
· Visningar
4 782
Senast: Miedo
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama