Häst som spränger elrep med ström

B

Banderillas

Hjälp!

Har hage med ström och elrep, ändå spränger sig min treåring ut från hagen när jag tar ut hennes kompis.

Snälla ge mig tips om hur Ni löst liknande problem, kan ju inte laga hagen varje dag!

Sv: Häst som spränger elrep med ström

har själv haft samma problem..

Det verkar ju bero på att hon inte vill vara ensam antasr jag . Kanske träna lite på att när hon står i stallet, att hon blir lämnad och så. Det hjälpte för mej :banana:

Du kan väll okcså pröva med Starkare el, mer trådar ? Tjockare trådar ?

Hon är inte ensam kvar i hagen, utan en annan häst står kvar med henne.

hade själv en 2-åring i våras som bestämt sig för att man kunde gå rakt igenom tråden. Hade egentligen ganska tur då mitt problem löste sig av sig självt. Hästen hade sprängt tråden och sprang runt utanför hagen och försökte få med sig min andra häst, denna valde dock att stanna kvar där han skulle *snäll häst*. Jag ställde då in 2-åringen i stallet,själv, med bara vatten och ingen mat. Där fick hon stå tills jag lagat stängslet vilket kanske tog en timme. Fick antagligen så tråkigt att det inte var värt det för sen dess har hon aldrig försökt gå igenom tråden.

Min pappa är mjölkbonde, och när han hade en ko som gick ut jämt och ständigt så tog han till ett "fult knep" han satte upp en liten hage ( lite större är kossan) och in med kon och på med el, så fort kossan vände sig så fick hon en pös i från elen.. vet inte om detta är någon ide på en häst eftersom hästar är mer känsliga för el och kanske då skulle riva hela hagen :crazy:. på kossan funkade det utmärkt hon gick aldrig ut igen!!!
Annars så får ni kanske testa trästaket.

Och jag vill inte ha några påhopp nu!!

Då kommer den eviga frågan. Ström och ström..HUR pass bra är strömmen i eran hage ? Har du mätt både i staketet och jorden ?

:bump:Hej!Jag hadde STÄLT in hästen .Du vet det kan bli väldiga skador med el band.Men det förstår du nog.jag har sett sener som har blivit av brända tråden går ju inte av utan bräner..:bump:chik:bump:

Vi hade en häst i stallet som gick ut ur hagen lite som han ville. han tyckte inte att strömmen var tillräckligt stark. Vi lindade ståltråd runt grimman, så när han smög fram till tråden för att smita, fick han en redig stöt.
Sen gick han aldrig mer ut och vi kunde ta av grimman igen.

Men är det en häst som tar sats och spränger tråden så hjälper det nog inte då hon förmodligen spränger tråden med bogen/halsen. Eller?

Tills vidare skulle jag nog ställa in hästen hellre än att låta henne rusa ut med tanke på skadorna dom kan få.

Min kompis hade en häst som lite titt som tätt när han kände för det, elelr när jag hämtade mn häst (han va inte själv ute) så sprang han igenom. spelade ingen roll om det var ström på, för det var det inget fel på den. spelade ingen roll att det var 6 trådar han drog igenom ändå. Dom gjorde fulknep, satte på ko grimma och hade som el-när vid bogen och ut utanpå täcket, liksom runt därfram om ni förstår.. så att han skulle känns strömmen.. sen satte som två snören, ett längst upp och ett längst ner vid öppningen (ut över trådarna).. det fungerade på honom, han slutade med sina bravader..
Sen kan man diskutera i oänlighet om det var rätt lr inte.. men det kan vi väl bespara oss på..

Är det aldrig någon som överhuvudtaget MÄTER styrkan i trådarna ? Vet ni villket motstånd era trådar ha ? Ström i all ära..men hur kan man bara gissa att: strömmen är det inget fel på och sedan utan att åtgärda trär ståltråd o div saker på hästen.

Håller med!! börja med att kolla strömstyrkan! Vi hade världens aggregat och jättestark ström på hagen så det riktigt small när hästarna gick emot ingen gick ut och allt var frid och fröjd!! så en vacker dag började de knalla ut i tid och otid och se när vi kollade elerpen hade vi ju fått brott på de tunna ledartrådarna så bara typ nån enda var hel detta pumpade ut rätt mycket ström i ingenstans (ialla fall nån annan stans än vårt staket:D) Värt att kolla!!

Sen undrar jag TS går hästen alltid ut på samma ställe?? då kanske du kan göra nån förstärkning med plankrader eller väldigt hög tråd där bygger man på höjden fegar många hästar ur när de ska försöka gå igenom!!

lycka till hialla fall det är aldrig kul med löskomna hästar!!

Är det aldrig någon som överhuvudtaget MÄTER styrkan i trådarna ? Vet ni villket motstånd era trådar ha ? Ström i all ära..men hur kan man bara gissa att: strömmen är det inget fel på och sedan utan att åtgärda trär ståltråd o div saker på hästen.

Jodå det finns gott om folk som MÄTER men vad hjälper det? Inte i fall typ detta iallafall. (Även om fler borde testa sina staket)

OM en häst spränger en eltråd så bryr den sig inte om en ev elstöt. Inte heller min gamla nordsvensk som bara tog sats och "riste" sej igenom. Andra hästar går inte nära.

Inse att det är inte svart/vitt och att det finns hästar som inte är rädda för elen. :idea:

Fast mätning är bra, men hur många har bra aggregat då ? RÄTT motstånd på sina trådar och inte minst BRA jordning ? Oftast felar ju 1 länk i ett elstängsel...och då felar ju hela staketet. Vet inte hur många gånger man petat på ett jordspett och fått en stöt....pga att många tror att jordning enbart handlar om: spett och nån tråd man najjar fast. Hur många knutar och skarvar ser man oftast inte i en hästhage ? Samma med isolatorerna..många kör fortfarande med gamla förlegade griseknorrar...som är hur kass som helst och inte står emot väta utan läcker ut värdefull ström i stolparna ned i backen...

Håller helt med om detta, har man en häst som gett sig den på att ta sig ut så skiter de i strömstyrkan o drar igenom.

Min fölis :eek: gjorde detta i ett halvår efter avskiljning för att komma till sin mamma som gick låångt bort i en annan hage och utom synhåll. Hon och jämngamla gick i egen hage med tillhörande utegångsstall och träffade inte ens mamman på nätterna. Gång efter annan fick jag hämta henne i mammas hage då hon bara hade gått rakt genom sina elrep. Polarna var kvar innanför de nedersta/kvarvarande repen...

Eftersom hon alltid gick igenom på samma ställe löste jag det slutligen med att sätta trästaket just där. DÅ stannade hon inne :bow:

Har nu som 3.5-åring lärt sig att ström gör ont och kan lätt lämnas kvar ensam (har andra hästar inom nära synhåll) i sin hage när jag tar ut mamman.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 609
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama