Häst som sparkar mot bilar.

Sv: Häst som sparkar mot bilar.

Jag håller med ramonarunds.. Du måste se till att hon inte KAN sparka mot en bil!!! Jag skulle inte vilja möta dig när du är ute och rider... Vänd hästen med huvudet ut mot vägen och baken i diket, eller om det räcker, vänd så att hon ser bilen som kommer i stället för att de kommer bakifrån. Alltså så att ni alltid möter bilar och inte blir omkörda!! Och du kan hålla dig ifrån trafik och ändå träna, träna gör du när någon kör en bil och VET att du tränar.. Det är ju lite taskigt att träna henne när de bilar som kommer inte har en aning om vad det är för häst. Om jag sitter bakom ratten så utgår jag ifrån att hästar jag möter, kör om är trafiksäkra, så långt det nu går, annars har de inte på vägen att göra.

Sshameless skrev:
Jag hade bokstavligt talat sparkat skiten ur min häst...satt jag på ahde jag med stor säkerhet haft spöt i högsta hugg

Låter ju som en helt förträfflig idé :angel:

roadkilled skrev:
Men HUR ska man vänja av henne detta beteende då?
Jag tro det handlar om att hästen blir rädd? de brukar inte göra så bara för att vara elaka, du får väl be någon cykla med dig, cykla förbi på båda sidorna och beröma med morötter eller ngt varje gång det går bra, men man får vara lite försiktig så man inte själv bli sparkad,eller får man väl helt enkelt låta bli att rida där det kör bilar, men det är ju svårt.....;)

Svårt att råda, bra träning är väl det ända!:smirk:

roadkilled skrev:
Den här gången sparkade hon för att hon troligtvis kände sig trängd. Förut vet jag ej varför hon har gjort det. Har bara hänt 2 ggr tidigare så. Då har det troligen vart för att bilen körde vårdslöst eller för att det har helt enkelt slagit slint i huvudet eller ngn annan orsak. Jag kan inte riktigt svara på den frågan...
Vet inte riktigt heller hur jag ska kunna vänja henne från trafiken om jag ska undvika den...

När jag tömkör mina hästar har jag alltid en kompis med mig när vi går på stora vägen för att hon på ett så tryggt och bra sätt som möjligt ska vänja sig vid trafiken...då går kompien bredvid hästen men 1 meter åt sidan, då kan ingen bil köra för nära, för det finns ju om man får säga så "idioter" som kör så nära som möjligt bara för att vara elak, men inte förstå följderna....;)

syrran skrev:
Eller om de kommit på att de kan skrämmas... eller få ryttaren att sitta av... eller slippa arbete... eller helt enkelt för att de fått en fix idé...

Eller för att sända signal om att dom har ont och bara ber om att bli förstådd.

Min häst är 98% trafiksäker. De gånger jag är själv så försöker jag undvika vägar med bilar på.
När vi är två får den andra ligga först (bromskloss) eller bakom (lite skydd) eller om det är tillräckligt brett går vi tätt ihop. Dock är våra hästar så förälskade i varann att de aldrig skulle sparka till/ bita den andra i rumpan.

//Lillan

lolouice skrev:
Om dina hästar går i hagen och sparkar mot varandra, hur korrigerar du det då? det kan inte vara lätt att försöka lära hästarna av med en av deras största instinkt. :angel:

När mina hästar går i hagen så hanteras de inte av mig... Det är när de är under hantering som sparkande inte är tillåtet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 169
Senast: Ridinglady
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka