Häst som sparkar i hagen.

L

LindavCindy

Nu har jag ett litet hagproblem, tyvär. Där minna hästar står så finns det en häst som försöker få hög rang i hagen. Nu har det gått lite långt och när man ska ta in någon annan häst så ställer hon sej frammför grinden och när man kommer i närheten av henne så brukar hon sparka mot hästen som ska ut ur hagen, vilket kan träffa ägaren till hästen som ska ut. Nu händer det även ägaren till hästen som sparkar om hon kommer nära hästen och en annan häst. Vet inte hur jag ska jöra så jag hoppas få lite tips.
 
Sv: Häst som sparkar i hagen.

Nu har jag ett litet hagproblem, tyvär. Där minna hästar står så finns det en häst som försöker få hög rang i hagen. Nu har det gått lite långt och när man ska ta in någon annan häst så ställer hon sej frammför grinden och när man kommer i närheten av henne så brukar hon sparka mot hästen som ska ut ur hagen, vilket kan träffa ägaren till hästen som ska ut. Nu händer det även ägaren till hästen som sparkar om hon kommer nära hästen och en annan häst. Vet inte hur jag ska jöra så jag hoppas få lite tips.


Schasa bort henne från grinden med ett grimskaft, börja blänga och säga "X! flytta på dig, X" och schasa en bra bit därifrån och fortsätt med det och sen när du kommer tillräckligt när vifta med grimskaftet och få bort henne ordentligt. Var riktigt bestämd, hon ska BORT bara och inte stå där!! Har du gjort det några ggr går det upp för henne att hon inte får stå där och då lägger hon av med det.
Om du känner dig lite nervös för henne, jämför med hur det skulle kännas att vara mitt i ett hästslagsmål....det slutar med det om ni inte tar itu med henne.


Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp