Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Kanske är det nåt med synen på hästen?
Ibland snubblar min häst också mycket. Då beror det ofta på att hon går okonsentrerat eller går och "sover". Kanske är det så för din polle också? Lycka till, //Hanna
Om en häst snubblar mycket så skulle jag först gissa på olämplig skoning, t ex för långa tår. En del hästar är lite klumpiga av sig, framförallt unghästar, och snubblar därför. En häst som är uppvuxen i platt-Skåne kan snubbla en hel del och ha problem att gå i skogsterräng. Det kan också ligga en skada/hälta bakom, om hästen har börjat snubbla mera utan att något annat har ändrats.
- Felskodd/ömfotad
- Ont någonstans i kroppen
- Ont i munnen/extremt känslig
- Felställningar i benen
- Illasittande sadel
- Nonchalant
- Ser dåligt
- Ryttaren skapar obalans
Det är inte min häst, de skos var 7-8 vecka. Hon har stått i ett halvår pga skada, men är nu igång igen, hon snubblade mycket förut, inte lika mycket nu dock.
Har en i stallet som hovslagaren skor med jättekånga tår, tydligen skor han mer i travar-stil. Hästen snubblar nästan ned för backarna och det är skitläbbigt.
Min häst brukar snubbla mycket när hovarna växer och det är dags att skos igen. Annars kan det vara mycket ointresse- hästen går och dåsar eller glor in i andra hästens bak när man travar och håller inte koll på marken.
Jag vet en häst som snubblade mycket och som visade sig ha kotledsinflammationer. (Som i sin tur antagligen berodde på extrem övervikt och felridning m.m. i det här fallet.)
Min Best var formidabel på att snubbla när jag köpte henne - hon kunde i princip gå omkull i skritt på plan mark. Men efterhand som hon musklade sig och fick balans i kroppen upphörde snubblandet. Numera är hon mycket säker på foten.
Det finns nog nästan lika många orsaker till att hästen snubblar som det finns snubblande hästar.. Så här på rak arm..
- För långa tår/felaktig skoning
- Omusklad, "hinner inte med sig själv"
- Dålig balans
- För tung ryttare
- Ryttaren stör
- Hästen har dålig syn
- Hälta
- Smärta
- Ouppmärksam, "går o drömmer"
Det jag kom på så här direkt.. Det mesta är kanske redan nämnt dock..
Jag har några utöver det som andra har sagt.
* Hästen är felaktigt musklad eller omusklad.
* Ej samlad ordentligt
* En del hästar samlar för de kan inte gå på lång tygel utan måste ha kontakt hela tiden och vara samlad.
Hundavel & Ras "Meet our three adorable Shepsky pups, 2Girls 1 Boy, ready to find their forever homes! These fun-loving, energetic bundles of joy are...
Hästhantering Jag tycker att den här tråden (och en motsvarande grupp på FB) är otroligt intressanta och jag tänker mycket på sånt här när jag tränar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.