häst som smiter ur hagen...

sillys

Trådstartare
nu blir jag galen min ponny (c-ponny) ha nu smitit ur sin hage 4 gr på en vecka:mad: har ni någraerfarenheter av såna hästar/ponnyeroch hur har ni löst det då??

det vi harförsökt:
1. satt dit bredare tråd som inte går av lika lätt
2. satt dit två extratrådar (så nu är det 4 st)
3. extra mkt ström
4. har även testat med att ge dem mat flera gr om dagen nu får dem vi 7 10 o 2 tiden och sen har vi tait in dem vid 4/5 tiden

fått som förslag att sätta nå stål tråd i grimman eller liknande men eftersom min ponny har blivit misshandlad (kolla i mina inlägg/trådar) så har han precis kommit över det där med rädslan för grimman och vill ju inte att han ska tro att grimma är negativt det ska vara kul med grimma på sig:grin:

sen har några sagt att sätta dit plankor/ göra trä staket eller liknande men går ju inte sätta ner några stolpar i de här frusna marken:crazy:

snälla svara då min granne är helt galen nu hon tänkte polis anmälla om han smiter en gång till men jag blir så less på kärringen då jag frågade vad jag skulle gära åt det d sa hon: det är inte mitt problem:eek: och dem går inte ens över/i hennes tomt så vet inte riktigt vad hon ska klaga på jag förstår att hon tycker det är läskigt med lösspringande hästar så nära vägen me hon kan väll inte polisanmäla bara för de?:confused:

Sv: häst som smiter ur hagen...

glömde säga att han går inte under eller nå sånt men rätt igenom:crazy:

Hm vi har en likadan.
Hon var omöjlig. Rakt igenom.
Men jag fixade stark ström på korta eltrådar (tex vid grinden) och "lockade" henne med havre, så att hon skulle luta sig över eltråden och få värsta stöten.
Tror många gånger att de är för snabba och tåliga när de i smitningen drar över tråden. Meningen med knixet är att det ska gå långsamt så att hästen känner av stöten rejält.

Hur gör din häst när den smiter ut? Har du sett det någon gång? Hur ser hagen ut? Varför tror du den smiter? Jag tänkte att den kanske inte trivs i flocken, kanske är utstött och därför vill komma bort från gänget. Den kanske har tråkigt? Rids den eller motioneras regelbundet? Tänk lite på varför den smiter. Jag är säker på att det finns en logisk förklaring till problemet.

Känner igen det där... Min haflingervalack (C-ponny) smiter ut ur hagen titt som tätt. Oftast när man tar in en av de andra hästarna, trots att det är minst 3 hästar kvar i hagen utöver honom. Han bara hakar på liksom. ;) Ibland när det regnar går han in i stallet på egen hand och ställer sig i sin box haha, och så står han där när man kommer. :D
Vad är det för ras du har? Vissa hästar har ju jättetjock päls såhär års och har inte samma känsel när det gäller elstaket. (Min står och kliar sig mot tråden ibland, trots att det är stark ström på^^)
Går han rakt igenom (som en stridsvagn) eller kryper han emellan?

Är han täckad? Släpp ut honom naken isåfall, så har han ingenting som skyddar mot stöten. Det kan ju vara så att han överhuvudtaget inte känner av elen.

Inte mycket information kom ur ditt inlägg. Många saker hör i hop och den felande länken brukar vara HUR ni konstruerat eran hage. Då är det knappast bara att: sätta bredare tråd, fler trådar osv osv osv.

1. satt dit bredare tråd som inte går av lika lätt
Den bredare tråden kan hända är starkare, MEN vad har den för ohm antal ? Den kanske har jättehögt antal. På så vis blir det sämre strömstyrka.

2. satt dit två extratrådar (så nu är det 4 st)
Ju fler trådar man sätter dessto kortare sträcka kan man stängsla.

3. extra mkt ström
VAD menas med det ? Man kan INTE sätta extra mycket ström utan bara starkare aggregat samt bättre trådar med lågt ohm antal. Här spelar även jordningen in. Hur är eran jordning ? Den måste du mäta och vid behov jorda bättre. Du säger att marken är frusen. Frusen mark jordar dåligt. Lägg ut jorden direkt i stängslet i stället. Okänsliga djur kräver starkt aggregat. Hur starkt aggregat har ni ?

Men som sagt, ge lite mer information så kanske man kan hjälpa dig. Ett elstängsel är inte bara en sak, det är många olika delar som måste samverka. Felar en, så felar hela stängslet.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 148
Senast: Estivuz
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 396
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka