Häst som slänger med huvudet vid halvhalt, vad kan det bero på?

T

TorsFreja

vilka olika saker kan fela på en häst som slänger upp huvudet vid ridning.

för att precisera problemet: hästen i fråga går i fin form, är vuxen, är bra musklad och är i god kondition.
jag är inte säker, men jag tror framförallt det är när jag strax ska göra eller gör en halvhalt som hon slänger upp huvudet och det upprepas flera gånger under ridpassen.

jag tror själv att det ev. beror på att hon tycker det är jobbigt och försöker komma undan - men om det är fallet, vilket är det lättaste sättet att få henne att sluta och istället jobba vidare?
självklart har det blivit bättre med tiden och framförallt om jag markerar med spöet som förstärkning till skänkeln, men det ska man ju inte behöva göra varje gång... är det någon som har något bra tips?

Sv: Häst som slänger med huvudet vid halvhalt, vad kan det bero på?

Att hästen kastar upp huvudet beror nog på att den inte är riktigt eftergiven och lösgjord.
Bästa sättet att få dom att sluta med det är att rida många halvhalter, övergångar och lösgörande övningar.

Antingen så tkr hästen det är jobbigt och försöker smita undan, hästen tkr det är jobbigt och vill ha en paus...

Skulle börja med att "kräva" mer att den håller formen i halten, men inte kräva det varje gång i början...

Hej.
Har du kollat tänderna och munnen på henne? Du skriver att hon gör det vid halvhalter då du antagligen kramar till i tygeln om hon har tandproblem kan detta vara boven i dramat. Har nämligen själv en häst som var sådan, fast betydligt värre, köpte honom för två veckor sedan och så fort man tog i bettet då flög han i taket, reste sig och slängde med huvudet så han har fått träffa en tandläkare och där hittade dom en del problem som behövde åtgärdas. Kan vara så att hon bara smiter undan men jag skulle kolla tänder för säkerhets skull för att iaf utesluta det. Tandproblem kan vara väldigt lätta att missa och ses som något annat, min häst fick höra i 8 år att han var "känslig" men det visade sig att han hade vassa tänder som skar honom i gommen och stora sår i hela munnen, stackaren, inte lätt att jobba då.

Lycka till!

gör du halvhalt för handen eller för sitsen?

slår hästen upp huvudet vid halt, övergångar ned i gångarte osv ( dvs i övriga situationer ) ?

Munnen är redan nämnd.

Men om inget är med munnen, så är din häst är inte tillräckligt loss, tillräckligt stark och i detta är du inte tillräckligt snabb med att lätta av i halvhalten, eller efter, hur man nu ser det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar