häst som skrämmer upp sig själv

proxyma

Trådstartare
Det finns säkert många häster som gör så men iaf mitt sto har en förmåga ockh tro att nått förföljer henne när vi är ute å rider och det blir värst när man rider i grupp och är längst bak, hon sparkas ibland så jag tycker de e bäst å ligga bak. Hon går då och sneglar bakåt hela tin sen helt plötsligt far hon fram, på nån sekund är allt som vanligt igen. jag har kollat bak flera gånger men de finns ju inget där. När det är ljust är de mycke bättre. Tror inte att hon har ont efterssom hon bara gör så ibland. Nu börjar jag iaf lessna på detta beteende men vet inte hur jag kan få bukt på de. Jag känner att jag tappar tilliten och väntar bara på att de ska hända tillslut. vill ju kunna slappna av.

Sen en sak till. Jag va med om en en ridolycka ganska nyligen, då min häst blev rädd och gjorde en tvärvändning å jag åkte av, min axel gick ur led. Efter det känner jag mig osäker för det gjorde väldigt ont. Går de och träna hästen att inte bli rädd för plötsliga saker på nått sätt? förstår att det är iprinsip omöjligt efterssom de är ett flycktdjur men man ksk kan få mer bukt på det iaf. hon är en väldigt cool häst annas och undersöker gärna saker. hästar är ju hästar :crazy:

Sv: häst som skrämmer upp sig själv

Jag kan inte ge dig något råd,men min häst är precis likadan. Är hon först gör hon inte så. Men som sagt om hon är sist eller själv.
Hon är annars inte rädd för någonting,hur lugn och cool som helst. Konstigt.
Hon gör likadant om andra rider också,annars kunde det ju bero på mig. Är det någon som har någon slags förklaring vore det bra :)
Mitt sto är väldigt låg i rang, har funderat på om det har något med det att göra ?

ja de e lite mysko. skönt att man inte är helt ensam =). mitt sto är inte högst i rang men inte långt därefter iaf. Jag ska tästa om jag kan hitta nån annan häst som hon gillar lite bättre att ha bakom sig. man får helt enkelt varna den som ligger bakom. men ibland måste man ju ligga sist. när hon blir sådär uppskrämd springer hon ibland rätt in i baken på den hästen som är framför å det är ju inte så populärt för den stackars hästen, vilket man kan förstå vem vill ha en 500 kg klump springandes rätt in i en.Vi brukar ju rida med bra marginaler. jag ska gå lite mer promenader med henne och se om hon gör så då. lite lättare att korrigera + tryggare.

Hur är hästen när du rider själv? Min häst gör som du beskriver att din gör, när jag rider med någon annan, och ibland när jag rider själv. Men det är ju hästens uppgift att om den är sist i ledet att hålla koll bakåt, likaså som den första hästen ska ha koll framåt.
Det som har hjälpt mig är att börja jobba med förtroendet. Hästen måste lite på dej. då blir den en lugnare individ när du är med, eftersom du är ( ska) vara ledaren.
Som du själv skriver är det nog svårt att få bort ett sådant beteende helt eftersom hästar är flyktdjur.

Detta är lite svårt att träna bort om du rider med en grupp.
Då är man kanske mera intresserat av att hänga med gruppen än att träna sin egen häst.
Om du rider själv kan du lösa det vid att rida tillbaka där hästen gjorde fel och göra om det tills hon gör rätt.
Då lär hästen sig snabbt att lyssna noga om den vill fram, så roligt är det ju inte att skulle tillbaka och göra om.
För att detta ska hjälpa ska du stanna omedelbart när hästen gör fel så den vet varför. Jag har gjort detta med mycket bra resultat med flera olika hästar med det problem. Det är helt otroligt hur snabbt de lugnar ner sig.

Jag tar till mig detta råd,jag rider bara med en till så jag kan ju lätt stanna och rida tillbaka när hon gör så. Hoppas det kan hjälpa.

ja vad bra ska verkligen försöka. tack för alla svar :)

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama