Häst som rymt och fått i sig för mycket krafftfoder...

Ulrika C

Trådstartare
Hej!

Har precis flyttat mitt halvblodssto till ett annat stall (efter att ha stått här hemma några år).

Fick precis veta att hästarna rymt ur hagen idag och sprungit in i stallet där de haft fri tillgång på ensilage, men värst är nog en nästan full säck med krafftfoder (komplett?) som gått åt. Troligtvis har mitt sto satt i sig det mesta då hon är högst i rang.
Just nu är läget OK men jag är livrädd för kolik. Hon har haft det vid ett tidigare tillfälle och jag vet att både modern och morfar haft anlag för detta. Hon utfodras därefter med foder som innehåller linfrö.

Nån som har erfarenhet av detta? Vad blir reaktionen? De får tillsyn en gång i timmen under kvällen och jag är beredd att köra upp dit om det behövs...

Sv: Häst som rymt och fått i sig för mycket krafftfoder...

Motionera hästen lugnt så att magen arbetar ordentligt. Absolut inte ställa på box så att de inte kan röra sig. Låt dem vara ute i natt. Ut och promenera eller ev. skritta en runda beroende på om hästen är påverkad eller inte. Är den påverkad så gå själv, annars kan du rida. Korta intervaller så att hästen inte är utmattad om den skulle få kolik. Gå 15-30 minuter och vila en timme osv. Första tolv timmarna är risken störst för kolik men ha stenkoll på dem under några dygn.
Det var den rekomendation jag fick av min veterinär när hästarna hade blivit utsläppta ur hagen och vi hittade dem i en rågåker glatt mumsandes :crazy:
Vi visste inte hur länge de hade stått där men tack och lov blev de inte sjuka.

Försök att få i den vatten!
Lite betfor eller äppeljuice i vattnet så blir det gottigott.
Den behöver vatten för att tarmarna ska få det lättare att jobba och inte för torrt.

Tack för svaret!

Har promenerats en stund nu. Mitt sto verkar som tur är oberörd. Var inte så mycket kraftfoder som jag först befarade. Stallägaren kollar till dem med jämna mellanrum inatt...

Dags att se över foderförvaringen tror jag. Ska föreslå att vi flyttar in kraftfodret i sadelkammaren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka