Häst som rycker i huden vid manken

Dumle74

Trådstartare
hallå, har köpt ny häst och har nu haft honom i 1 1/2 månad.
Har provat ut sadel och mest motionsridit för att öka kondis och styrka. Nu har han en bit upp på manken börjat bli irriterad, rycker i huden en bit upp på manfästet. Petar man där är han klart irriterad, kommer tyglarna åt blir han irriterad. Är det någon som varit med om liknande?
Tycker även att han kliar sig mycket på flankerna och verkar irriterad.
Är det nerv i kläm, är det utslag? Börjar bli orolig, det har hållt på en vecka ca.

hallå, har köpt ny häst och har nu haft honom i 1 1/2 månad.
Har provat ut sadel och mest motionsridit för att öka kondis och styrka. Nu har han en bit upp på manken börjat bli irriterad, rycker i huden en bit upp på manfästet. Petar man där är han klart irriterad, kommer tyglarna åt blir han irriterad. Är det någon som varit med om liknande?
Tycker även att han kliar sig mycket på flankerna och verkar irriterad.
Är det nerv i kläm, är det utslag? Börjar bli orolig, det har hållt på en vecka ca.
Ett första seg kan ju vara att rådfråga veterinär som då kan kolla på hästen om det bedöms nödvändigt...

ja täcke, funderade om det trycker. Kollade igenom manen igår om det var något sår, men hittade inget. Han har ju haft täcket sen han kom och först nu en vecka tillbaka så började detta. Klart det kommer lite saker när allt är nytt, men denna var ny. Ev att det är fällning på g märkte jag att det är känsligt. Jag ska kolla med veterinär, ville bara höra om någon annan varit med om liknande.

ja täcke, funderade om det trycker. Kollade igenom manen igår om det var något sår, men hittade inget. Han har ju haft täcket sen han kom och först nu en vecka tillbaka så började detta. Klart det kommer lite saker när allt är nytt, men denna var ny. Ev att det är fällning på g märkte jag att det är känsligt. Jag ska kolla med veterinär, ville bara höra om någon annan varit med om liknande.
Pröva att växla mellan ett par täcken, eller välj en modell med halvhals. Ganska vanligt fenomen när samma område utsätts för konstant tryck.

Pröva att växla mellan ett par täcken, eller välj en modell med halvhals. Ganska vanligt fenomen när samma område utsätts för konstant tryck.

Exakt min tanke när du nämnde det. Kan liksom vara tryck som ger domningar eller irritation. Man blir väldigt känslig om något legat och tryckt.

Med det sagt kan det ju också vara sadeln.

TS : jag säger också direkt jag läste, som @Boj : troligtvis dåligt sittande täcke som är boven. Sadeln kan vara problemet också .

Be någon i din bekantskapskrets att kika på både täckes och sadel läget .

Om de rycker så i manken konstant så har de ofta rejält besvär tyvärr dvs de har ont av någon anledning. Så viktigt att du hittar orsaken direkt för att mota Olle i grind ang större problem som kan uppstå sekundärt om de ömmar så mycket i mankregionen.

Om den också är irriterad mot flanken så kan det mycket väl vara andra delar av ryggen som den har problem med.

Ja det börjar bli ett problem vid ridning nu, så något stämmer inte. Har bytt täcke och ska be sadelprovare titta på lörd på sadel, han tittade för en månad sen på den, men red aldrig i den då. Något händer dom inte är bra.

Sadel kollad, ligger bra, tror på fällning och täcket. Ska köpa fårskinnspadd och ev extra B-vitamin och täcke fjuh! Hoppas det blir bättre.

Sadel kollad, ligger bra, tror på fällning och täcket. Ska köpa fårskinnspadd och ev extra B-vitamin och täcke fjuh! Hoppas det blir bättre.

Varken fårskinnspad eller b-vitamin lär hjälpa. Fårskinn är inget för en skavkänslig häst då det inte är flexibelt utan kan bränna istället. Ska du ha något under så är det renskinn. De håren är så flexibla att de förhindrar skav. Dock är renskinn tjocka så ska du ha det under sadeln så ska sadeln provas ut med skinnet under för annars kan sadeln bli för trång.

B-vitamin tillverkar hästar själva i tarmen. Svårt sjuka hästar kan behöva b-vitamin men då förslår inte orala tillskott utan då är det injektioner som krävs. Det en häst behöver för att dämpa problem kring fällning/sättning är mer protein. Det går åt mycket protein för att sätta ny päls. Proteingivan ska då höjas minst en månad (gärna tidigare) innan fällning/sättning påbörjas eftersom det är då den nya pälsen blir till.

Håller helt med @TinyWiny , förrutom att sadeln inte brukar behöva passas in för att ha renskinn under en period ...
skinnet är så tjockt och "oelastiskt" så det ligger ju typ som en rätt oppverklig "dyna" platt över hästen, och resulterar i att sadeln helt enkelt kommer upp - rejält - dvs det blir inte trängre ..

Är en nackdel tycker jag i det att man pga det kommer längre ifrån hästen inverkansmässigt (stor skillnad mot fårskinn som formar sig) men som sagt - ingen särskild risk att det blir för trångt med sadeln...

Om man skulle prova ut en sadel för att passa med renskinnet så skulle man typ inte kunna använda den sadeln sen utan renskinnet, sadeln skulle bli alldeles för vid...

Utöver det håller jag som sagt med !

Liten tilläggskommentar : Anledningen att renskinn funkar så bra mot skav, är för övrigt att håren är finurligt fungerande och konstruerade och har luft i sig konstruktionsmässigt . Det blir ingen friktion utan håren rör sig utan friktion med hästen i rörelsen .

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka