Häst som överlevt krock med bil

B

Boelit

Vet inte om jag skriver på rätt ställe. Har inte startat någon tråd förut.
Hittar bara tråkiga trådar där det inte gått så bra när jag söker på "bil, krock, häst". Det känns inte bra att putta upp dom trådarna iaf.

Nu till min fråga.
Finns det någon här som har varit med om detta?
Hur har det gått efteråt?

Tacksam för svar!

Sv: Häst som överlevt krock med bil

Min häst har överlevt en krock med bil.

Hon kom lös då min kompis reed och trillade av. Det var i mörkret en november kväll och hästen blev rädd och sprang bor i mörkret.

Efter timmar av ångest och letande så hade en vänlig själ kört in min älskade häst till djursjukhus.

Hon hade bla sprungit rakt ut i vägen och blivit påkörd av en bil. Som tur var på en 50 väg åtminstonde. Hon hade en djup ful sårskada i bringan som inte kom från bilen, man tror att hon gått om kull och spetsat sig på något, sen rest sej och forstsatt i galopp en halv mil till. Såret hade rena, skurna kanter, 1 dm brett och nästan 2 dm djupt :eek:
Av bilen blev det en liten skada på bogen.

Hästen blev efter vård på sjukhus och hemma helt återställd och fortfarande 100 % trafiksäker.

En vän till mig blev påkörd av en bil när hon var ute och red. De red på en smal grusväg och en bil kom bakifrån och körde rakt in i dem så hästen satte sig på huven. De överlevde båda och hästen gick att rida efter olyckan. Dock tror jag att de upplevde att hon hade problem med stelhet/snedhet eller liknande resten av sitt liv. Inte helt säker.

Min kbltravare har blivit påkörd. Hon har två ärr som är ca 30 cm långa på ena skinkan, ärr på innsidan bakben mellan hasen å knät och på ett framknä.

Tyvär har jag ingen aning om vad som hänt då förra ägaren inte vill berätta mer än att ärren är från en bilolycka där hästen blev påkörd. Hon har varit travtränad både före och efter olyckan utan några stora problem med kroppen.
Visst har hon sina svagheter, men inget som jag känner har något med olyckan att göra, utan det beror nog mer på skit i sadeln/vagnen...:o

Det enda jag har märkt som kan ha med olyckan att göra är att hon närmar sig panik vid höga motorljud.
Hör hon en bil, moped, motorcykel, traktor osv som varvar motorn blir hon tokig. Även om de är långt bort och inte inom synhåll.
Själva bilarna, mopederna, motorcyklarna osv är hon inte rädd för, kör de sakta och inte låter så mycket kan de köra så nära att det finns risk att trassla in manen i backspegeln utan att hon bryr sig.

Men har jag dövhuva på henne så är det inga problem! :idea:

En kompis häst tog sig lös vid insläpp på kvällen och skenade ner till en hårt trafikerad väg där han blev påkörd. Både hästen och bilföraren överlevde och hästen är idag fullt ridbar. :) Den fick mest skråmor och en muskelinflammation i bogen, så den hade redig tur. Det är en stor, rejäl häst.

Min gammelhäst blev påkörd några år innan jag tog över henne. Hon gjorde en volt över vägen, ner i motsatt dike. Efter rehabilitering fungerade hon som rid- och tävlingshäst i fler år till!

Han har tagit smällen med huvet och bog. Det är nu två veckor sen....

25481630.jpg

Här är han dagen efter...

25503219.jpg

Det var mörkt och jag vet inte om han fattade att det var en bil. Det jag märkt är att han inte gillar lampor. Vi har haft änglar som vakat över både honom och den stackars tjejen som körde bilen.

Roligt med svar då man blir nyfiken på vad som händer sen....:confused:
Berätta gärna mer om era erfarenheter...

Tack på förhand!

min häst blev påkörd av en jättestor traktor när vi var ute och red. det var så jäkla hemskt, vägen var smal och det var djupa diken på båda sidor så det fanns ingenstans för oss att ta vägen. och den jäkla idioten som körde hade fan inte vett på att stoppa eller sakta ned :mad:, utan försökte tränga sig förbi oss. det var max 10 cm avstånd.. min häst blev rädd och tog ett litet steg åt sidan och då träffade traktorn honom.:eek: jag skrek i panik, tänkte att nu bryter han bakbenen.

otroligt nog klarade han sig utan en skråma! :bow: traktorn var så stor så hjulen träffade honom på låren, tack o lov, inte benen. blev rejält öm och skärrad och han blev väldigt rädd i trafiken efteråt. tog år innan han var trygg på bilar, stora fordon är han fortfarande rädd för. och det är jag också, hästar och trafik är en livsfarlig kombination. :crazy:

Gud förbannat. :mad: Det är verkligen ett risktagande att vistas ute med hästen - tyvärr! Tanten som satt i bilen som körde på min gammelhäst sa "jag såg att hästen kom springandes, men det är ju stopp-plikt på E4..".
Okej att hon var chockad, men häpnar ändå.

För 3-4 månader sedan sprang min häst upp på motorvägen och frontalkrockade med en bil. Han reste sig sedan upp och fortsatte springa. Han blev allmänt mörbultad, sväld i hela kroppen, små sår här och där, och ena näsborren var istortsätt helt avskuren. Stod 3 dagar på ulltuna innan han fick komma hem. Han har inte blivigt mer orolig i trafiken, men mer stressad överlag.
Bilen var totalt kvaddad föresten.

Helt sjukt otroligt! Motorvägen!!!! Vad är det för sorts häst du har? Nu blev jag imponerad!

jag hade tur när jag red i mörker pa en smal häng bro där bilar fifck köra det var mörkt men jag och häst var som en julgran i reflexer,
stor travare kunnde inte vända, satt och vifta med armar och ben 1 meter framför ställde sig hästen pa bakbenen för att skydda mig som ryttare bilen bromsa in i tid halv meter innan oss backa av bron, när jag kom av bron och skulle prata med föraren gasa han i väg innan jag hann reagera förmodligen rattfull eller dylikt sen dess ville inte travare riktig knalla över bron vilken jag förstar. jag har haft tur

Vet inte om jag vågat rida över en hängbro i mörker... Vilken tur ni hade. :laugh:

min häst blev påkörd av en jättestor traktor när vi var ute och red. det var så jäkla hemskt, vägen var smal och det var djupa diken på båda sidor så det fanns ingenstans för oss att ta vägen. och den jäkla idioten som körde hade fan inte vett på att stoppa eller sakta ned :mad:, utan försökte tränga sig förbi oss. det var max 10 cm avstånd.. min häst blev rädd och tog ett litet steg åt sidan och då träffade traktorn honom.:eek: jag skrek i panik, tänkte att nu bryter han bakbenen.

otroligt nog klarade han sig utan en skråma! :bow: traktorn var så stor så hjulen träffade honom på låren, tack o lov, inte benen. blev rejält öm och skärrad och han blev väldigt rädd i trafiken efteråt. tog år innan han var trygg på bilar, stora fordon är han fortfarande rädd för. och det är jag också, hästar och trafik är en livsfarlig kombination. :crazy:

Men herreguuud vilka folk det finns, man blir ju f*n rädd bara att tänka på det!

Lite nyfiken på vad du sa till föraren efteråt och vad han sa till dig när han hade kört på er??

En vän till mig blev påkörd av en bil när hon var ute och red. De red på en smal grusväg och en bil kom bakifrån och körde rakt in i dem så hästen satte sig på huven. De överlevde båda och hästen gick att rida efter olyckan. Dock tror jag att de upplevde att hon hade problem med stelhet/snedhet eller liknande resten av sitt liv. Inte helt säker.

Var det mörkt eller? Alltså man tror ju nästan att föraren gjorde det med flit!! Helt sjukt vilka människor det finns, skrämmande är ju att det finns så gott om de där sjuka människorna... Ursch

Det här är ingen tråd man bör läsa tror jag....man blir lite rädd.

Min kompis blev påkörd när hon var ute och körde med sin häst en höst. Bilisten hade sommardäck på ishalka och tappade kontrollen på sin bil.
Hästen skadades men klarade sig.
Han gick dock aldrig att köra mer, men fortsatte mig veterligt att vara trafiksäker.
Antagligen kopplade han ihop det att vagnen var det farliga.

Tyvärr gjorde denna trafikskada honom halt av och till och gjorde till slut att hon så småningom fick ta bort honom.
Mycket synd på en kallblodstravare som tävlade regionala 120hoppningar, oftast med placeringar.

måste rätta mig själv......han hade många plaaeringar i 110 och hade startat några 120 när hon fick ta bort honom.

Grannens travare fick för några år sedan hjärnsläpp vid insläppet.
Var inne i stallet & fick ett tokryck & drog ut ur stallet i full karreta, ut på deras långa infartsväg sen drog han järnet på riksvägens mittlinje.

Vände efter någon kilometer & när han var på hemväg kom han på mittlinjen igen, precis då kom det två bilar ganska tätt bakom varandra, första tvärbromsade & nr hann inte riktigt utan fick svänga lite åt sidan, där kom hästen, det small till bra, han halvhoppade över huven & fortsatte sedan hem.

Hade stora fläksår i bogen, på benen & lite under magen.
Tog ut distriktaren till honom.

Idag fungerar han fullt normalt & är återställd, tror han fortfarande är trafiksäker *osäker* har inte tänkt på det.

Jag tror faktiskt att det var på dagen. Och jag vet inte om de stannade och hjälpte dem eller om de körde vidare. Har själv blivit nedknuffad i ett dike med speedcart en gång (djupr dike, vagnen välte nästan) och de saktade inte ens ner för att se om vi kom upp ordentligt utan bara gasade vidare. Turligt nog körde jag min varmblodstravare och han hanterade situationen och drog upp oss igen utan skador.

Hur gick det med försäkringar och sånt? Vet du det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve