Häst som nickar (skakar) på huvudet??

K

Kristallery

Vi har varit och provridit en häst som var lite irriterad på bettet och nickade och skakade på huvudet.
Har aldrig varit med om det tidigare och har ingen erfarenhet alls, men det är tydligen bettet det är fel på eller har hästen ont i munnen. Dock gjorde hon ingenting när jag red henne då var hon hur lugn som helst.
Någon som har erfarenhet om vad det kan bero på...Annars var vi supernöjda med hästen och det blir troligtvis köp.:)

Sv: Häst som nickar (skakar) på huvudet??

Vi har varit och provridit en häst som var lite irriterad på bettet och nickade och skakade på huvudet.
Har aldrig varit med om det tidigare och har ingen erfarenhet alls, men det är tydligen bettet det är fel på eller har hästen ont i munnen. Dock gjorde hon ingenting när jag red henne då var hon hur lugn som helst.
Någon som har erfarenhet om vad det kan bero på...Annars var vi supernöjda med hästen och det blir troligtvis köp.:)

Nickar, kastar med huvudet?
En häst som kastar med huvudet kan också ha problem med ryggen.
Smärtan kan sitta någon annanstans än i munnen.

Det kan vara allt från en ren ovana till att hästen ar ont någonstans.
Så gör en ordentlig undersökning innan köpa så att smärta eller andra fel kan uteslutas

Mitt sto rycker i tyglarna, men hon tror att hon är fält tävlandshäst, gillar inte att skritta.

Min ena medryttarhäst gör samma sak så fort man står still, då kan tyglarna vara långa eller korta, spelar ingen roll.
Så fort han börjar skritta så slutar det, så på honom är det en dålig vana i stil med att han krafsar med framhovarna också.

Massa unghässtar gör det första året av ridning!

sök på effetcts of the bit på youtube
Kanske inte helt rättstavat men. Han håller en mindre föreläsning om bettet och hästens mun. Han tar även upp det du beskriver.
Vad jag komemr ihåg berodde det på smärta och psykiskt. Hästen kan fortsätta göra så lång tid efter "skadan" är återställd

Är svårt att veta vad det kan vara, kan ju finnas olika anledningar.
Som de andra säger i den här tråden så är det mkt möjligt att det kan ha att göra med bettet, eller bara en ovana eller liknande.
Men jag tänkte lägga till en punkt till, nämligen Headshaking syndrome. Tror att det ska finnas trådar om det här på buke där du kan få en beskrivning av vad det är.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka