Sv: Häst som nafsar när man leder
lånar knapp
jag är helt frågande... hästen menar det inte??
så du menar att han gör likadant mot de hästarna som är i hagen som har högre rang? för det kan jag tala om att han inte gör för då skulle han få så jävla mkt stryk!
anledningen till att han gör så på dig är alltså ganska enkel
u har lägre rang än honom. då har vi anledningen, vad gör man åt det då? jo man ser till att man blir högre i rang, låter inte så svårt, men det finns säkert lika många metoder som utövare... jag kör enligt hästarnas beteende nämligen:
1: den hästen som har högre rang BER den andra hästen att flyta på sig.
2: Sen öppnar hästen munnen och visar tänderna och lägger öronen platt bakåt, den SÄGER TILL att nu får du flytta på dig.
3: nu kastar den sig med öppna käkar med hela sin tyngd mot hästen och anfaller helt enkelt. den BEGÄR att den andra ska flytta på sig.
jag gör på samma sätt
1:ber
2:säger till
3:begär
när jag begär så kan jag inte ens göra 1/10 så stor skada som en annan häst, så jag är inte rädd att skada för mkt, dock så håller jag mig alltid til den utrustningen som jag alltid har när jag är med hästar, nämligen grimma och grimskaft.
följer man detta system så kan man slå till hästen hur hårt som helst utan att den blir huvudskygg! men man får aldrig glömma att hästarna i hagen oxå är kompisar, så det är lika viktigt att man gosar och bara har mysigt och roligt tillsammans! Det glömmer en del... och man måste alltid be först, man kan inte gå direkt till begära, då blir hästen jätte förrvirrad och det är då den forlorar förtroende för en!