Häst som nafsar när man leder

Sv: Häst som nafsar när man leder

En smäll på nosen varje gång den gör så, annars har du snart en häst som buffar eller nafsar ordentligt. Upprepning är det enda som gäller, och att vara konkret.

LitenIsa
Säger samma som till ovanstående, en knäpp på nosen varje gång, upprepning och va konkret.
Annars kommer hon en vacker dag nafsa på mer en bara grimmskaftet, tro mig!

lånar knapp

jag är helt frågande... hästen menar det inte??
så du menar att han gör likadant mot de hästarna som är i hagen som har högre rang? för det kan jag tala om att han inte gör för då skulle han få så jävla mkt stryk!
anledningen till att han gör så på dig är alltså ganska enkel:du har lägre rang än honom. då har vi anledningen, vad gör man åt det då? jo man ser till att man blir högre i rang, låter inte så svårt, men det finns säkert lika många metoder som utövare... jag kör enligt hästarnas beteende nämligen:
1: den hästen som har högre rang BER den andra hästen att flyta på sig.
2: Sen öppnar hästen munnen och visar tänderna och lägger öronen platt bakåt, den SÄGER TILL att nu får du flytta på dig.
3: nu kastar den sig med öppna käkar med hela sin tyngd mot hästen och anfaller helt enkelt. den BEGÄR att den andra ska flytta på sig.

jag gör på samma sätt
1:ber
2:säger till
3:begär

när jag begär så kan jag inte ens göra 1/10 så stor skada som en annan häst, så jag är inte rädd att skada för mkt, dock så håller jag mig alltid til den utrustningen som jag alltid har när jag är med hästar, nämligen grimma och grimskaft.

följer man detta system så kan man slå till hästen hur hårt som helst utan att den blir huvudskygg! men man får aldrig glömma att hästarna i hagen oxå är kompisar, så det är lika viktigt att man gosar och bara har mysigt och roligt tillsammans! Det glömmer en del... och man måste alltid be först, man kan inte gå direkt till begära, då blir hästen jätte förrvirrad och det är då den forlorar förtroende för en!

En av hästarna i stallet gör så (högst i rang och 180+ hög samt kraftig :p ). Han är vek och snäll mot människor i övrigt, förutom detta eviga pillrandet då..

Han går och pillar med mulen i nacken och på ryggen på en, ibland slickar han och ibland drar han tag i jackan.
Brukar ta grimskaftet i höger hand (eller den jag leder i) och när jag känner att han kommer nära och börjar smurfa med mulen på mig så viftar jag till med änden på grimskaftet över min axel så att den sopar till honom på mulen. Då håller han sig på avstånd ett tag. Enkelt taget att han inte får gå så nära att han kan röra vid mig med mulen.

Senast ändrad av en moderator:

Bara ett tips: en gammal hästkarl sa till mig att om en häst nafsar eller bits så ska man ha en halv citron redo att stoppa upp i hästens mun så nafsar eller bits hästen aldrig mer ! Inte så lätt att vara redo precis ! Jag har provat på en häst som ville bitas bara man kom upp i spiltan o minen var obetalbar !! Som jag skrattade åt minen !!!! Hon gjorde aldrig om det inte mot mig i alla fall !!! Jättekul minne av en häst som ej finns mer men som var charmig för övrigt.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 923
Senast: Roheryn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar