Häst som lägger sig ner....

Y

Yoshi

Hej

I går var jag med om ngt som jag inte varit med om tidigare. Efter ridturen när jag skulle gå med min häst till hagen (vi måste gå igenom en paddock) så stannar han plötsligt i paddocken, det har aldrig hänt han har alltid brådis till hagen.

Jag förstår att det är ngt som han vill och jag går fram till huvuder på honom och klappar honom. Han ber mig då väldigt vänligt att jag ska flytta mig, först så känndes det ju inte helt ok att han ber mig flytta sig men hur som helst så gjorde jag det (han bad väldigt fint).

Jag flyttar bak två steg han står kvar tills jag står still, jag håller då i grimskafftet.

Så lägger han sig ner och ruller framför mig, så jag verkligen får hålla koll på grimskaftet.

Betyder detta att han liter på mig så att han kan lägga sig ner trots att han är "fast" i grimma och grimskaft? Eller betyder det ngt annat?

Vad tror ni?

Sv: Häst som lägger sig ner....

du har inte märkt nå konstigt på han att han är seg vid ridning eller ser hängig ut bla?? Kan va tecken på kolik eller så ville han rulla sig efter turen få klia kroppen lite, min kompis häst rullar sig jämnt i boxen efter ridturen, så svettig sen spån på det :rofl: men ja jag vet inte, jag har adrig hört att en häst ber om att man ska flytta på sig, va är det för häst o hur gammal???

Han är 9 och islandshäst

Nej inget tecken på kolik, utan han ville rulla sig för att han var svettig.
Han brukar alltid (nästan i alla fall) rulla sig men då vänta till han kommer in i hagen.

Den här gången gjorde han det när jag höll i grimskaftet.

Sådär kan min valack(isis) göra också, om jag inte är tillräckligt snabb ut i hagen efter turen och han råkar hitta tex en snödriva som ser skön ut :p Han är van sen förut att alltid få rulla svetten av sig, desto svettigare desto mer bråttomt ;)
Min gamla sköthäst (halvblod) gjorde också sådär efter vi ridit, han passade alltid på om jag ridit barbacka att ta sig ett rull innan han gick in med de andra :love: folk brukade skratta åt honom för han gjorde alltid så... :love:

Det är nog inget fel på din pålle, men ja du kan ju hålla uppsikt om det skulle kunna vara någon kolikvarning...

Vi har en arab i stallet som mitt under ridturen tyckte att han fått nog och la sig i en snödriva med ryttaren på, efter ett tag reste han sig och turen kunde fortsätta. Hästar är bra knasiga ibland:p

En ponny på ridskolan rullade sig jämt med ryttare förut, med sadel på :D Han ville nog mest komma undan arbetet.

En gång lade han sig ned precis när en tjej hade suttit upp, så hon började sitta av. Men precis när hon börjat komma halvvägs av rusade han upp på benen igen, så hon ramlade på hans kors, då blev han rädd och sparkade bakut. Tjejen flög... ganska många meter ;) Lyckligtvis skadade hon sig inte, men hon vägrade rida den ponnyn på hela terminen...:angel:

Hej

tack för svaren. Att en häst lägger sig ner med ryttare på ryggen känns absolut inte ok. Skulla han ha gjort det så hade jag inte tyckt att det var kul och jag skulle absolut inte funder på om det var ok.

Min funering var mer

Är det så att han känner sig trygg som ändå vågar lägga sig ner när han är fasthållen? Det var frågeställningen.

Kul att höra att det är fler som lägger sig ner efter, min har aldrig gjort så förut med grimskaft.

En av sönerna skulle rida med familjen över en vattenfylld myr på sitt russ, när han var liten. Mitt i "sjön" vek russet plötsligt ihop sina små ben och kastade sig ner i vattnet för att bada! MED sadel å hela fadderuttan. Stackars unge stod plötsligt där med en överlycklig sjöhäst i tygeln, som simmade o rullade för glatta livet i det knähöga vattnet. "Farsan Baloo" fick ränna till undsättning, och ingen torrskodd anlände gården... Ja se russ..:angel:

Nicke skrev:
En av sönerna skulle rida med familjen över en vattenfylld myr på sitt russ, när han var liten. Mitt i "sjön" vek russet plötsligt ihop sina små ben och kastade sig ner i vattnet för att bada! MED sadel å hela fadderuttan. Stackars unge stod plötsligt där med en överlycklig sjöhäst i tygeln, som simmade o rullade för glatta livet i det knähöga vattnet. "Farsan Baloo" fick ränna till undsättning, och ingen torrskodd anlände gården... Ja se russ..:angel:

PS du hade ingen kommentar till min frågeställning eller :idea:

Såvida inte hästen är sjuk, så är det väl mera regel än undantag, att en tjockpälsad islandshäst gärna tar en "rullning" i paddocken efter ett träningspass om den får för husse/matte! :)

Vi brukar ta av sadlarna, och bjuda dem denna härliga avslutning som belöning efter ridning om det inte är en eksemhäst som måste borstas för att få eksemtäcke på sig efteråt. (för mycket jobb)

Den visar nog att den känner sig trygg och nöjd i ditt sällskap, som jag har förstått det så rullar hästar sig inte om de är stressade/nervösa. Fast jag vet inte om den gjorde det för att VISA dig att den känner sig trygg, den ville nog bara rulla... :)

Jag hade en foderhäst som la sig ner i en snödriva med mig på.. jag fick hoppa av snabbt :rofl:

Så där göra både min egna issis och sköthästen (oxå issis) ibland.
Man måste vara ruskigt snabb att släppa ut dem efter en ridtur.

När vi är iväg på kurs med den yngsta (sköthästen) brukar han försöka rulla sig när han sitter uppbunden i grimskaft efter lektionen!!:rofl:
De går ju så där....han har no väldigt roligt när vi alla kommer där och viftar för att få upp honom och ropar NEJ Galsi, NEJ Galsi:rofl: :rofl:

Fantur (min egna) kan lägga sig precis när vi kommer till stallet, utanför boxen (utebox) om man inte e snabb!!:p

hästar brukar göra så ibland. några anledningar:
*hästen har inte varit utan täcke på länge
*hästen var svettig/varm efter att träningspass
*det har varit så dåligt underlag att hästen undvikit att rulla sig och här var det bra (torrt och platt) underlag.

Yoshi skrev:
Han är 9 och islandshäst

Nej inget tecken på kolik, utan han ville rulla sig för att han var svettig.
Han brukar alltid (nästan i alla fall) rulla sig men då vänta till han kommer in i hagen.

Den här gången gjorde han det när jag höll i grimskaftet.
Låter fullständigt normalt! Jag har haft flera hästar som gjort så (islandshästar). Han ville väl helt enkelt rulla sig!

Jo, visst litar han på dig när han gör så. Men han kan väl även lägga sig precis när han kommit ut i hagen och du står kvar någon meter ifrån? För honom är det nog ingen skillnad.

Senast ändrad:

Yoshi skrev:
Hej

I går var jag med om ngt som jag inte varit med om tidigare. Efter ridturen när jag skulle gå med min häst till hagen (vi måste gå igenom en paddock) så stannar han plötsligt i paddocken, det har aldrig hänt han har alltid brådis till hagen.

Jag förstår att det är ngt som han vill och jag går fram till huvuder på honom och klappar honom. Han ber mig då väldigt vänligt att jag ska flytta mig, först så känndes det ju inte helt ok att han ber mig flytta sig men hur som helst så gjorde jag det (han bad väldigt fint).

Jag flyttar bak två steg han står kvar tills jag står still, jag håller då i grimskafftet.

Så lägger han sig ner och ruller framför mig, så jag verkligen får hålla koll på grimskaftet.

Betyder detta att han liter på mig så att han kan lägga sig ner trots att han är "fast" i grimma och grimskaft? Eller betyder det ngt annat?

Vad tror ni?

min förra ponny började plötsligt alltid att rulla sig i paddocken som man gick igenom till hagen med grimma, grimskaft å allt å sen traskade han vidare glatt. jag tog det som en komplimang att han litar på mej (eller att det bara är väldigt skönt grus i paddocken! :angel: ) hur som helst mådde han väldigt bra vad jag kunde se.

Det är ett ganska bra tecken på att din häst litar på dig :)
Min häst däremot tänket rulla sig, med mig och sadel på ryggen, under en terrängträning :crazy: Det droppade under magen efter vi gått igenom vattnet. Inte så uppskattat av mig :rofl:

Min valack brukar vilja rulla sig på väg ut till hagen efter träning men jag låter honom absolut inte göra så.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar