häst som lägger sig ner vid ridning

panzy

Trådstartare
skulle vilja ha era åsikter om en sak.
vi har en liten b-ponny, som rids 2-3ggr/v, ung, ibland mer, ibland mindre, väldigt oregelbundet. väldigt lätt oftast. för ngn dag sen så la hon sig ner på hemvägen, hade ridit 5km (1,5-2km trav/galopp, resten skritt) vi hade typ 100m kvar hem...
hon har gjort så en gång tidigare (längesen) när vi tränade dressyr.

är hon trött eller bara dum???

det såg ut som om hon ville rulla sig, va ganska svettig (tjock päls). hon har gått den runda tidigare i samma tempo utan att hon gjort så....

Sv: häst som lägger sig ner vid ridning

panzy skrev:
skulle vilja ha era åsikter om en sak.
vi har en liten b-ponny, som rids 2-3ggr/v, ung, ibland mer, ibland mindre, väldigt oregelbundet. väldigt lätt oftast. för ngn dag sen så la hon sig ner på hemvägen, hade ridit 5km (1,5-2km trav/galopp, resten skritt) vi hade typ 100m kvar hem...
hon har gjort så en gång tidigare (längesen) när vi tränade dressyr.

är hon trött eller bara dum???

det såg ut som om hon ville rulla sig, va ganska svettig (tjock päls). hon har gått den runda tidigare i samma tempo utan att hon gjort så....
Tror nog att den här hästen i det här fallet tyckte att det kliade och kändes jobbigt med svettig päls. Varför rids hästen oregelbundet? Är den i form nog för att trava och galoppera?

Låter som ett russ jag känner... Hon la sig ner av ren demonstration tror jag, och skulle rulla sig. Hon var en rullare annars oxå och tror inte inte riktigt fattat att man inte kan rulla sig med ryttare ... Hon gjorde dock aldrig detta i min närvaro, hon visst att jag blev arg, men alla andra tillfällen tog hon ;)

Jag tycker inte att det låter som om ponnyn lade sig ner i nån sorts protest eller för att jävlas (det beror väl till viss del på hästens temperament i vanliga fall) men troligen berodde det på att den ville rulla sig av någon anledning. Anledningar till att rulla sig är ju att det kanske kliade i den svettiga pälsen. Kanske fick ponnyn lite ont i magen för ett ögonblick..?

Det finns ju russ och shettisar som sätter detta i system för att slippa undan arbete. Men i det här fallet tror jag nog att det helt enkelt kliade i pälsen. Men som sagt de lär sig fort hur de ska slippa undan så lite vaksamhet är nog bra...
//marti

Antar att ni har koll på att sadelgjorden inte är för hårt spänd!? Har varit med om att en av ridskoleponnyerna lagt sig ner för att den elastiska sadelgjorden dragits åt så hårt att den stackars ponnyn inte kunde andas normalt.

/F

Vi hade ett russ en gång i tiden som gjorde så här. Dels gjorde hon det ett par ggr ute och ett par ggr på ridbanan men sista gången hon gjorde det så var det precis brevid min dotters ridlärare som då rusade fram och tog hästen och dängde upp henne ordentligt, och sedan gjorde hon aldrig om det mera.

tack för alla svaren!
jag tror inte heller egentligen att det var ngt dirket fel på henne. Hon rids oregelbundet för att min syster har andra intressen och inte hinner med (hästen är eg. sällskapsponny).

hon va ordentligt svettig och rullar sig mkt i vanliga fall.
är i form för att gå den rundan vi red...

Jag vet en shettis som ägarna berättade hade börjat lägga sig ner när dottern red. Det visade sig att den hade en hov som växte snett och belastade benet helt fel...:eek: De hade inte sett det...

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 966
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama