Häst som lägger sig ner vid rädsla.

bigganl

Trådstartare
Har någon här varit med om att en häst lägger sig ner eller försöker lägga sig när den blir rädd? (även med ryttare på). Jag har inte varit med om det själv, men har stött på det nu. Blev nyfiken på vilka faktorer som kan ligga bakom en sådan reaktion.
Har ni erfarenhet av liknande? Berätta!

Sv: Häst som lägger sig ner vid rädsla.

att bli så skrämd eller trängd att hjärnan stängerav funktioner och man ramlar ihop-och dett akan gällra människor,hundar,hästar,höns osv får ses som den ytterst agränsen för vad mekanismen tål.

finns inget försvar at driva vare sig människa elle djur dit.och nej,det trotsar -inte-. det är en överlevnadsmekanism.
ochjag skyller inte pådig det minsta-men dte ör ett farligt och komplicerat område

Har sett det på en häst med sadeltvång. Hon bara sjönk ihop och låg om man spände sadelgjorden för hårt och snabbt.

Annars har jag bara sett en häst som lade sig när han tröttnade på ridlektionerna. Alltid i samma hörna av ridhuset och alltid lugnt och långsamt så att ryttaren hann av och inte klämde benen. :rofl: Smart pålle.

Min lilla gubbe blev kickad på benet av min stora gubbe. Efter det så la sig lilla gubben ner så fort den stora närmade sig...Då gick den lilla framför och benen vek sig bara och han la sig på sidan och såg liten och försvarslös ut. Nu är det ett tag sig det hände och han lägger sig inte ned längre, men han försöker att göra sig så liten som möjligt fortfarande.

När jag o dottern var på utställning sist så kom det en hingst lös, då var det ett sto som blev så rädd så hon la sig ner.

svarar er alla:
Jag har också uppfattat det så som T.Alsterfeldt skrev. Att det är den yttersta skräcken som gör att ett djur beter sig så. Den häst detta gäller är däremot inte vettskrämd. Han flyttade in i vårt stall för en månad sen så jag känner honom inte så bra än. Han är en känslig herre. Han rycker till för minsta lilla, men sen är det bra.
Jag lade in ett traktordäck i ena hagen förra helgen och han stod i grindhålet och darrade i hela kroppen. När jag berättade för ägaren hur han reagerat berättade hon att när han ser något han tycker är läskigt när hon rider så stannar han först och lägger sig sedan. När hon nu mjukt driver framåt så går han fram så det är egentligen inget problem nu, men jag blev så fundersam och nyfiken på vad som kan ha givit hästen detta beteende. Jag undrar verkligen vad han varit med om tidigare i sitt liv.

En häst jag hade lade sig ner - inte när han blev rädd - det var ett sätt att protestera. Bara slängde sig på sidan. Första tillfället var när vi skulle tvätta ett sår, då var han kanske 2 år. Andra gången var när vi hade ute veterinären för foderstrupsförstoppning. När han märkte att vi inte reagerade så reste han sig snart upp igen och gick med på behandlingen.

Ja det kan man ju kalla en tydlig protest i alla fall.

Min häst lägger sig i släpet om jag inte låter lyset vara på i släpet när det är mörkt ute. Hon har också varit på väg att lägga sig i stallgången när någon annan råkade släcka lyset och hon stod uppbunden. tydligen är min häst mörkrädd

Min unghäst försöker också lägga sig ner när hon har tröttnat på hovslagaren men det är nog mest trots

Min Andi skall enligt uppgift ha lagt sig ner varje gång de kom för att sadla honom vid inridningen. Han var fullständigt vettskrämd för dem, och blev sedan klassificerad som "galen och ohanterbar". När han väl gick att sadla så slängde han av dem i panik... De gav upp och han fick gå på bete med samma foder som turhästarna i två år innan jag köpte honom :D behöver jag nämna att han är ganska tjock?

Idag är han iaf supercool, litar helt på människor.

Jag läste en gång för många år sedan att hästen har tre sätt att reagera på rädsla, att fly, att slåss och att "dö"/lägga sig.

*kl*

stog i ett stall ett tag där det stog en häst som la sig under ryttare.. denna var klassad som problemhäst och hade en "tillridningsryttare".. sen att jag inte tyckte hennes metoder var speciellt bra är ju en annan sak... ingen aning om varför hon gjorde det, var supertrevlig att hantera på marken och i stallet.. har aldrig hört talas om det förut dock...

Min unghäst la sig ner första gången jag spände för henne för vagn. Hon var tömkörd och hade dragit lösa skaklar innan.
Men när vi spände för henne och de tog emot när hon skulle framåt reste hon sig lite lätt sen la hon sig ner på sidan.
Och låg blickstilla, jag spände loss henne och smacka då rtällde hon sig upp igen, gick in i skaklarna och sen gick allt bra.
Kändes inte som hon blev rädd utan snarare gav helt upp.

Men visst är det lite otäckt, när de slår ifrån så totalt. De måste ju vara väldigt starkt påverkade för att reagera så.

Både och, hon har aldrig reagerat så varken före eller efter, och just då kändes det absolut bäst än att hon fått panik.

har bara varit med om när hästar lägger sig som protest.
T,ex pga ryttaren är för tung
lektions ponnys som tycker det är tråkigt osv....

Men att en häst skulle lägga sig pga att den är rädd är mycket troligt.
Känner den att den inte har någonstans att fly finns det ju bara ett alternativ.. att lägga sig.. kanske spela död?:idea:

Hade en häst i mitt stall förut som la sig ner när hon hamnade i vissa situationer. La sig när hon halkade i isig slänt med ryttaren, en annan gång när hon fastnade i tyglarna då ryttaren trillat av osv. Så gjorde hon i lustiga situationer som hon inte riktigt ville vara med om.

Bara råkat ut för det som protest.

Hade en på inkörning som så fort det inte passade helt sonika slängde sig ner och blev liggande.

"Botade" dock sig själv genom att vid ett tillfälle slänga sig ner i ett elstängsel..:angel:

Den här hästen är så otroligt osäker att ett löv på marken får honom att frysa fast och darra i hela kroppen. Om jag bara mjukt säger att
-nu går vi. då räcker det. Men utan "stöd" vågar han inte. Han är importerad för flera år sen och jag kan inte låta bli att undra vad de gjort med honom innan. Som tur är har han ett lugn och trygg ägare och med henne är han inte alls lika osäker. Han känner inte mig så mycket än att han litar på mig, men det blir bättre för varje dag.

Fundering....

Var kommer hästen ifrån? Land?

Är det möjligt att den råkat ut för "NH utövare" som slängt den i backen en gång för mycket?

kl* Vet en häst som lägger sig ner med ovana ryttare och fort går det - himla käckt då han ska gå i utbildning. Om det däremot är en mer rutinerad ryttare så sköter han sig galant
Verkar mest vara en protestgrej i detta fallet som ju dessutom alltid lyckas ryttaren åker av.
Nin

Också nyfiken på var hästen kommer ifrån? Då det finns vissa raser från öst som fryser fast istället för att fly vid rädsla

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka