Häst som kortar steget på böjt spår

Y

Ynthe

Min foderhäst besiktigades idag på klinik för köp.

Hästen böjdes ua alla fyra, men vid longering på böjt spår i höger varv kortar hon steget i höger bak, och nästan "skuttar" fram.
Vidare har hon även en smula svårt för att trava rent, utan har en liten startsträcka i passgång (ett, två steg) innan hon faller in i trav.
Tilläggas bör att hästen är en f d travhäst (6 år, startad runt 15 ggr) och endast ridtränad i ett par månader.

Detta trodde vet kunde ha ett samband, och vet ansåg att det fanns två möjligheter

1. hästen har ont (halt)
2. hästen har inte ont (hon menade då på att hästen var otränad eller på annat sätt halt, utan att ha ont)

Det andra alternativet (det positiva alltså) trodde vet mest på, men det är ju tvunget att undersöka alla möjligheter.

Jag fick utskrivet Fenylbutazon att ge i tio dagar för att se ifall hästen blir bättre. Det är ju både smärtstillande och inflammationshämmande (?), och i o m att det är smärtstillande så får man ju se ifall hon har ont eller inte.
Så nu ska hon alltså motioneras som vanligt, och ska inte se bättre ut under behandligen än vad hon gör nu.

Hästen ska ju bara användas till fritids-/promenadridning, och är det någon form av "skönhetsfel" eller så gör detta ju ingenting. Bara det inte påverkar brukbarheten alltför mycket, eller det viktigaste - att hästen på något sätt har ont.

Vet inte riktigt vad jag skulle säga med detta, ville nog mest bara skriva av mig.
Men är det någon som varit med om detta tidigare? Hur tycker ni det låter? Låter vets resonemang vettigt?

Själv är jag lite hönsig, och mår mer eller mindre jättedåligt nu, jag är otroligt fäst vid hästen, och hon FÅR INTE ha ont.

Tacksam för svar.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

men kollade ni inte var i benet det satt?
min häst visade 0,5 gradig hälta när vi inne på hältutredning och de visade sig att han hade fått pålagrigar på strålbenen.
och en slemsäck som låg i kläm och hade blivit inflamerad
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Du menar med bedövning o s v?
Det gjorde vi inte, men just det momentet hör väl till begreppet "hälutredning" och inte till en "vanlig veterinärbesiktning", eller har jag fel?

Promblemet är ju att det bara visar sig vid trav på böjt spår, och inte vid böjprovet. Hade det varit något "allvarligare" hade ju hästen visat reaktioner på böjningen också tycker man..
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Min häst är även hon böjd.
Kortar steget på böjtspår men funkar hur bra som helst när vi rider ute rakt fram.
Min tränare trodde att det helt enkelt berodde på att hon bara har använt ena sidan. Och det kan stundtals nu för tdien se bra ut.

Jag hoppas ju självklart på att det ks abli helt bra.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Amatörgissning, stel i högra sidan, svårt för att böja sig o få höger bak under kroppen som krävs för att göra en jämn volt.
Stelhet i länden?
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Jo, precis. Jag tycker överlag att hästen är ganska oföljsam i höger varv om man jämför med vänster, dessutom ser hon stelare ut när man tömkör henne i höger varv än i vänster.

Som sagt, vet verkar mest tro att det beror på att hästen är stel/otränad iom att det bara visar sig på böjt spår, hästen visar som sagt inget på rakt spår och är heller inte öm/ovillig till arbete.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Ja, alltså, nu när jag tänker efter är hon väldigt stel i höger varv jmf med vänster.
Har svårt för att ställa huvudet inåt och att få bogen lite "rundad", utan i stället blir det (bara i höger varv, i vänster ser det hela harmoniskt ut) utåtställt huvud, och bogen liksom "vinklad" utåt. Detta ger en onaturlig rörelse för höger fram som verkar få balansera upp hästen åt utsidan, istället för att "bära upp" hästen inifrån.

Jag är urusel på att förklara, men hoppas att någon kanske förstår.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

En häst som visar en rörelsestörning eller hälta initialt behöver ej visa någonting på böjprov det kan göra ont iallafall.
Om hästen skulle ha problem i ex bakknät är det mycket svårt att böja fram en reaktion då knäet omfattar flera leder än en, alltså man kan se hältan svagt initialt men gör ingen skillnad efter böjprov då man ej kommit åt det affekterade stället under själva böjningen.

De allra flesta hästar som visar rörelsestörning har ont och har på grund av det ändrat sitt normala rörelsemönster, det behöver inte betyda att det är en veterinär fråga utan kan vara en fråga för en ET till exempel.
Själv skulle jag gå vidare i ärendet o åka till klinik för att få störningen utredd, det blir ändå bara mer problem längre fram om man inte tar tag i det på en gång.
Skulle hästen där gå igenom ua skulle jag ta ut en ET (här är jag partisk då jag är färdigutbildad ET i maj :crazy: ) för att kolla efter spänningar eller andra problem som kan ge störningen. ET är speciellt utbildad på just rörelsestörningar, det är det "vi" (snart jag) arbetar med!

Det kan vara problem i knäet, det kan även vara ett IS-problem vilket många travare har.
Det är den leden(mitt uppe på högsta punkten av korset) som gör att hästen kan sträcka ut de där sista centimetrarna i steget. Om det är en pågående inflammation där kan hästen ha ont nu, när och om IS-leden växer samman pga inflammationen kan hästen komma igen och gå utan att ha ont men kan oftast inte bli högpresterande travare igen då de sista centimetrarna saknas i steget. Men det vill du ju ändå inte ha någon så det spelar ju ingen roll!

Detta är mina funderingar och åsikter, behöver inte vara rätt men kanske är värt att tänka på.

Lycka till! Håller tummarna för er! :banana:
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Stoet har haft knäledsinflammation förut.
Hon är fri från det enligt veterinär.

ET har varit ute. Tyckte därmot inte att hon var någe bra. Hon menade att det var hasgallan som var problemet. Satte på BoT hasskydd. Gallan är borta. Men hon rör sig likadant.

Om hon har ont har jag svårt att svara på. Då hon har haft denna störning sedan jag köpte henne för 6 år.
Däremot verkar hon verkligen må så mycket bättre sedan jag satte igång henne.

Jag försöker med allt. Det häår är en häst jag vill ha kvar i många år framöver.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Det är klart att hästen KAN ha ont p g a det här, men det skulle isåfall enligt veterinären visa sig vid behandlingen med Fenylbutazon, och man får vidta åtgärder efter behandlingen isåfall.

Vet tyckte uppenbarligen att det inte fanns något att göra i nuläget, inte förrän vi ser någon skillnad iom behandligen, annars borde hon väl inte skickat med mig ett recept på medicin?

Denna besiktning utfördes på ATG-klinik, och som sagt, vet tyckte att jag skulle återkomma efter behandlingen med Fenylbutazon.

Jag vill utesluta alla eventuella orsaker som behöver veterinär behandling, innan jag tar kontakt med ET eller dylik, och då gärna i samråd med vet.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Såg nu att du svarade aenglah istället för mig, men jag svarade på ditt inlägg som var menat till aenglah.
Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall det inte var riktat till mig... :bow:
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Mitt sto har även hon varit på ATG-klinik för hältutredning.

De kunde inte hitta något fel.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Borkan skrev:
det kan även vara ett IS-problem vilket många travare har.
Det är den leden(mitt uppe på högsta punkten av korset)

IS ???? Menar du SI-leden ?
Det är väl ingen led utan ett jättestarkt ligament ?
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Min häst hade samma symptom efter en vurpa i hagen i höstas då hon dängde i höger höftknöl och korshalva. Hon kollades också igenom pga rörelsestörning på böjt spår och böjdes mm. Det visade sig dock att allt var muskulärt så efter en Finadynekur blev det euiterapeuten som fick hjälpa mig att rätta till henne igen.

Hästen hade alltså blivit inflammerad i muskelfästena och undvek att använda det bakbenet vilket i sin tur hade gjort henne kort och stram i musklerna där. Jag har fått jobba med massage, stretching och tömkörning mm och peppar peppar verkar hon vara nästan helt ok nu, även om hon fortfarande är ngt "svagare"i sin höger bak.

Tillägg: På min häst var störningen tydligare i vänster varv, alltså när hon hade höger bak som ytterben.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

melev skrev:
IS ???? Menar du SI-leden ?
Det är väl ingen led utan ett jättestarkt ligament ?

Nej, jag menar Ilio-Sacralleden - korsbensleden.
Bildas bilateralt av os Sacrum tillsammans med os Ilium.
Vävnaderna runt om lederna är främst ligament och ledkapsel.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Ynthe skrev:
Såg nu att du svarade aenglah istället för mig, men jag svarade på ditt inlägg som var menat till aenglah.
Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall det inte var riktat till mig... :bow:

Jo, det var faktiskt riktiat till dig men jag glömde skriva *kl* :crazy:

Läs igenom mitt inlägg en gång till är du snäll, för jag tror (på dina svar) att du missförstått mig totalt :(
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

*läst igenom en gång till*

Men jag förstår inte vad det isåfall är som jag missförstått? :confused:
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Borkan skrev:
Nej, jag menar Ilio-Sacralleden - korsbensleden.
Bildas bilateralt av os Sacrum tillsammans med os Ilium.
Vävnaderna runt om lederna är främst ligament och ledkapsel.

Men då är det ju det man brukar kalla SI-leden (det är väl två namn på samma sak).

Det finns väl ingen "äkta" korsled (led i ordets rätta mening) utan det man kallar SI-"leden" är väl egentligen ett superstarkt ligament som ibland kan dras åt ena eller andra hållet av olika orsaker??

Jag skriver "väl" eftersom jag inte är 100 på att jag har fattat rätt när jag fick det förklarat för mig för ett tag sedan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

"Jag vill utesluta alla eventuella orsaker som behöver veterinär behandling, innan jag tar kontakt med ET eller dylik, och då gärna i samråd med vet."

Här har jag ju skrivit att jag (utifrån det jag läst) tycker att du kolla upp hästen veterinärt på klinik först och främst, ET ska komma in först efter veterinär anser hästen frisk eller anser sig inte kunna göra mer.
På en klinik kan man röntga hästen för att se ev benpålagringar osv.
Kanske är det så att den haft en tex IS-led som växt ihop och som nu ger denna rörelsestörning, i så fall behöver ju inte hästen ha ont i nuläge. (funderar "högt")
Som ni skriver nedan kan det ju bara vara att hon behöver musklas i nu läge, men själv skulle jag vilja veta innan jag börjar kräva mer av min häst (om det nu är möjligt att få veta, det är ju inte alltid tyvärr...)

Det är ju jättebra att du vill ha ett samråd mellan veterinär och ET, då bör du ju få störst utbyte av det hela. Vet inte var du bor men på Mälarkliniken jobbar en ET, så de är redan inne på den linjen.

Lycka till!
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Borkan skrev:
"På en klinik kan man röntga hästen för att se ev benpålagringar osv.
Kanske är det så att den haft en tex IS-led som växt ihop och som nu ger denna rörelsestörning,
Lycka till!

Men om man ska röntga korset måste hästen sövas och läggas på rygg. Det är mycket komplicerat och görs ytterst sällan.
Menar du att man brukar röntga SI-leder ????
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 741
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 800
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp