Häst som kortar steget på böjt spår

Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Förtydligar mig angående "leden". Det jag menar/frågar är att det ET/kiropraktor gör när h*n lägger en SI-led tillrätta är väl att arbeta med ligamentet och musklerna kring korset så att hästen blir liksidig ?.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Jag skulle söka i hasledshöjd, kan iofs vara ett högre problem men låter inte så nu. Detta med att hästen startar i pass med några steg innan trav, bör man defentivt undersöka. Nu behöver det inte vara smärta som förorsakar detta fenomen, oavsett så tycker jag att man bör gå till botten med orsaken.

SI-leden som diskuterades här, kan man så småningom kolla. Men ska först se till så att hästen inte har några andra fysiska problem, man kan nämligen rätta till SI leden men nuvarande problem kan då återkomma om det finns en fysisk orsak där.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Som alltid när man frågar nåt på ett öppet forum ramlar det in alla möjliga svar och det är lite svårt att sålla ibland. De flesta svaren är väl genomtänkta och absolut möjliga. Det jag saknat här är att en häst som tas av banan ofta uppvisar dessa symtom när man börja jobba dom i en rörelse som dom inte är vana vid.

En travare går väl inramad mellan skaklarna som regel, longeringsarbete är ett undantag liksom markjobb. De körs rakt fram med stöd, helt enkelt, på bana i vänster varv.

Jag har haft flera f.d. travare som jag skolat till mycket trevliga ridhästar liksom jag hjälpt till med grundutbildning av den typen av häst i många år (faktum är att westerntränarna i området jag bodde i förr rekommenderade grundträning hos mig först innan folk kom till dom ;) ) Gemensamt med alla hästar som gått på banan är att de har haft en rörelsestörning i höger varv...den värsta hade en rejäl hälta endast i höger varv (det var extremt:eek: )...men alla gick att med målmedveten träning, få i god ridform.

Du har gjort rätt hittills genom att besikta hästen. Ni har funnit en störning som alltså, inte är ovanlig för hästtypen. Så, jag rekommenderar att du endast jobbar hästen i skritt vid handen med små och stora volter, böjningar och förflyttningar. Gå ut på skrittpromenader i skogen. Lär hästen att söka sig framåt nedåt. När hästen ledigt rör sig väl vid handen kan du sitta upp och göra samma sak, i skritt. När detta sitter väl kan du prova att gå upp i trav och göra samma saker men endast korta korta travinslag i början...egentligen bara upp i trav och sakta av direkt i början. Galopp kommer således inte förrän allt sitter väl i skritt och trav i båda varven. Dyker det upp problem backar du tillbaka några steg och stärker hästen ytterligare innan du går vidare.

Ha kontakt med veterinären under tiden men själv ska du lära dig att massera hästen och stretcha den lite (max 15 sekunder per moment...be någon kunnig om hjälpt där)...eller så anlitar du en massör som jobbar med mjukdelarna på hästen.

Det är en lång procedur att forma om en f.d. travare men ha inte bråttom. Din häst är ung och ni har all tid i världen framför er. Se den som en helt färsk unghäst och begär inte mer än du själv verkligen vet att den klarar...och avsluta alla träningar med det den kan bäst så att både du och hästen känner att det är jättekul att jobba;)
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

Kan hålla med.
Kanske handlar det helt enkelt om en utbildningsfråga i det här fallet. Att börja prata om obotliga pålagringar i korsbensleden kanske är att ta i just i det här skedet.
 
Sv: Häst som kortar steget på böjt spår

*kl*

Tack för alla svar! :bow:

Piraja, precis min (mest min pappas) tanke också. Hon är väldigt "grön" inom området ridning, har bara ridits "regelbundet" (varvar mkt med tömkörning också) sedan i januari som sagt. Vi har även tagit det långsamt, har ju mest hållit på att lära känna hästen hur hon är i olika situationer o s v.

Jag tycker också att det är lite att måla fan på väggen att börja prata om det mest ogynnsamma scenario, men samtidigt måste man ju givetvis kolla upp var felet sitter, inte minst för hästens skull.

Nu idag tömkörde jag, för att verkligen se hur hon beter sig (vi filmade även). Sin första dos Fenybutazon får hon imorgon bitti, och sedan tänker jag jämföra hur hon springer då jämfört med hur hon ser ut på bandet.

En sak som jag lade märke till dock, när vi tömkörde, var att det är "värst" i början, det framträder tydligast när hästen är ouppvärmd. Efter ett par avsaktningar/igångsättningar är det nästan obefintligt.
Min rent spontana tanke är att det rör sig om stelhet som går bort efter lite rörelse, kan jag resonera rätt?
Självklart måste man ju följa upp en stelhet noga också, absolut, men tror ni att jag kan vara på rätt spår?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 741
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 800
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp