Häst som kommer på i hagen.

Z

zuzanna

Vad skulle ni göra med en häst som kommer på i hagen? Han har aldrig anfallit och jag vet inte om det är mest lek eller om han är dominant då han kommer mot, han kan komma galopperande och liksom stegrar-bockar när han är bredvid mig. Dock har han aldrig gjort detta närmare än ungefär 2 meter. Först blev jag arg på honom och körde iväg honom genom att vifta med grimskaftet men nu har jag börjat se det mera som att han "leker" och kanske inte menar något illa.... Jag har haft denna häst på foder cirka ett halvt år och det har varit samma ruljans hela tiden. Han gör alltså detta om jag skall ta in någon annan häst eller annars bara rör mig i hagen... Om jag leder någon annan häst kan han också komma och stegra sig mot den hästen trots att han annars är lägst i rang. Man vågar ju inte släppa in vem som helst i hagen med en sådan häst...hmm.. :confused:

Sv: Häst som kommer på i hagen.

Det är svårt att ge råd i en sån här fråga utan att ha sett hästen, eftersom det kan röra sig om såväl lek som allvar, så att säga. Så jag skulle faktiskt tipsa dig till att försöka hitta någon som kan iaktta er och ge råd utifrån "live action", för något måste göras eftersom det är helt oacceptabelt att han kommer och mopsar sig (lek eller allvar spelar ingen roll) när du leder någon annan häst.

Min häst var ungefär som din, och det var lek och inget annat. Men när jag skulle ta in hans hästkompis så fick han signal om att "Håll dig borta" och det gjorde han också. Risken att man hamnar mellan två busande hästar är alldeles för stor om man inte lärt sig hur man ska göra för att få hästarna att hålla avståndet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 393
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama