Häst som kissar massor?

B

Bandi

Min varmblodsvalack ¨har börjat kissa massor och hela tiden. På den "normala" ridturen kan han kissa 3-4 gånger, ibland mer, ibland mindre.
Det är inte heller bara någon droppe och sedan står han och försöker kissa mer, utan det kommer mycket varje gång.

Jag har skickat in blodprov och får fullständigt svar på fredag. Jag fick dock veta samma dag att blodvärdet var för lågt och han hade en smärre uttorkning (tro det när han kissar så mycket). Jag ska in och handla järntillskott för blodvärdet men jag står ändå och inte vet vad det är.

Någon som har en teori eller varit med om samma sak? Det känns väldigt frusterande att inte veta vad det är. Något han äter i hagen kanske? (han går på bete)
Jag hoppas iallafall att jag får en förklaring på fredag

Min häst har kissat mycket sedan han börjat gå på mer gräs, det är väl vattnet i gräset... Han kissar dock inte så mycket tätare vad jag kan se men det är mycket mer att mocka ur boxen.

Hoppas att du får det svar du vill ha imorgon!

M.

har han fri tillgång till salt/saltsten?
Kan vara det, att han får för mycke salt, å då blir han ju även uttorkad.
Gör så att du ger honom salt blandat med fodret istället, så han inte har fri tillgång på det, och se om det kan vara felet.
har vart så med ganska många hästar som jag känner till, att de har ätit för mycket salt, så det är det som har vart problemet..

testa!

Har för mig att det "vara något" med njurarna om de kissar för mycket. Tyvärr har jag ingen närmare information om vad det kan vara för fel men någon annan kanske vet om det är ett tecken på "obalans" i njurarna eller något annat?

Kollegans häst har precis samma, kissar uppemot 5 ggr per ridtur, står och försöker kissa en lång stund innan det kommer, är irriterad.

Hon har varit in med honom på klinik både i Boden och Umeå utan att de hittat felet, vi trodde att det var urinsten men de har ej hittat något...

Jag ska med spänning följadenna tråd och se om ni hittar felet på er häst,

lycka till

Oj! Jag hoppas verkligen att jag slipper gå vetlös länge..
Hur länge har din kollegas häst haft de problemen? Igår slog vi rekord och kissade hela 6 gånger på 1½h.
Jag ska skriva väderförhållanden, antal kisspauser och hur hårt jag har tränat och se om jag kan hitta något samband.

Jag tror inte att det är urinsten då han inte alls verkar vara irriterad eller ha ont någonstans. Det kanske är något med den norrländska luften helt enkelt :smirk:
Går din kollegas häst på bete?

Hej

Han har haft problem sedan april 2003, så 1½ år snart....

Vi har funderat på mycket, tumör i skapet, urinsten, prostatan, fel på njurarna, levern, proteinkänslig.

Han går på bete. han har dock samma symptom på vintern.

Hon har tetstat lägga om fodret, mindre protein, mindre stärkelse, ingen saltsten, hat tetstat homeopatmedcicin, men utan resultat.

Hoppas att din häst blir bra snart

har ni tagit kissprov??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 254
Senast: mars
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 945
Senast: Pallen
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 214
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar