Häst som kastar sig ur transport med "trädörrar" till bommar?!

hastskotare

Trådstartare
Vet inte om den här tråden får vara här men hittade inget bra ställe och inga bra nuvarande trådar. Får flytta mig om det behövs.
Jag har ett problem.
Min häst jag har skaffat är superlätt att lasta in, står jättesnällt under hela turen men kastar sig gärna ut när hon ska gå av. Hon hade inte åkt på några år så hon va lite ovan men vi har tränat nu och det går lite bättre så jag tror det kommer att funka tillslut men det är inte min undran utan...

Ska snart åka med hästen till skolan en gång i veckan och då måste jag låna en annan transport (min tränare tränar på samma dag) och den transporten är en Boj- 07(?) och har "trädörrar" istället för bommar ibak. Jag undrar om det är någon som har vana av kastande hästar och dessa "trädörrar". Håller de? Tycker de verkar lite klenare än bommarna. Vill ju inte att transporten ska gå sönder och hästen skada sig.
Svara gärna om du har vana av det!! Är bekymrad...:confused:

Sv: Häst som kastar sig ur transport med "trädörrar" till bommar?!

Jag har en Boj med trädörrar och min erfarenhet är att hästarna inte uppfattar att det är öppet förrän man även öppnat dem. Så jag har bara en häst som ens försökt att kasta sig med dörrarna stängda. Det var en helt annan orsak än din gör det. Fast då upptäckte jag att det är lätt att låset/regeln som stänger dörren med blir påverkad.

Okej, tack för svaret! Höll dörren ihop när din häst kastade sig? Tror att min bara kommer försöka någon gång och håller den då så tror jag det är över sen.

Min häst har varit en som kastar sig vi urlastning. För några år sedan började jag köra honom i släp med trädörrar istället. Första gången försökte han slänga sig ut, dörrarna höll utan problem. Nu kan jag lasta ut honom själv för han står still även efter att jag har öppnat dörrarna.

Så min erfarenhet, ja de håller.

nej dom håller inte om hästen trycker på tillräckligt. Har själv fått erfara detta

Min erfarenhet är att hästar inte så ofta kastar sig mot dörrar som mot bommar. Så det kan bli att den står stilla. Om de håller? Vad håller om en häst verkligen kastar sig i panik? Ingenting. Det viktiga är att du inte kommer i vägen för något. En häst som kastar sig ut är livsfarligt. Fördelen med dörrar är att man i regel kan stå vid sidan när hästen backar ut. Vår gick aldrig att få lugn när han skulle backa ut. Han var inga problem att lasta och köra men bara han hörde att man tog i låsen började han kasta sig mot bommen. Det slutade med att vi bytte till en frontutlastad. Jag vågade helt enkelt inte ta ut honom längre, det var med livet som insats. Med fronten funkar det acceptabelt d v s han kan inte skada någon när han har lite bråttom ut.

okej.. ja hon kastar sig inte ut i panik utan är mer "otålig" eller vad man ska säga och trycker mot bommen och går fort ut. Igår lastade jag henne i transport med bom och då stod hon stilla när jag öppnade bommen och gick lugnt de första stegen men sen tog hon sats... Är ju förbättring! :D
Jag tränar på och ser om hon slutar...

okej.. ja hon kastar sig inte ut i panik utan är mer "otålig" eller vad man ska säga och trycker mot bommen och går fort ut. Igår lastade jag henne i transport med bom och då stod hon stilla när jag öppnade bommen och gick lugnt de första stegen men sen tog hon sats... Är ju förbättring! :D
Jag tränar på och ser om hon slutar...

Det behövs inte att en hästar kastar sig för att dom ska gå sönder en häst på 600 kg som trycker på att jag vill ut ja då håller inte staget som man stänger med kan jag lova:crazy:

nej precis vad jag misstänker... sitter ju bara fastskruvat i en plywoodskiva eller liknande...:confused: tränar vidare med min bomtransport ett tag till och ser om hon tycker om det bättre

Jag skulle inte heller lita på dörrar:eek:

du kan låta den stå o titta med öppen framdörr en stund sen öppnar du.
Säg att den ska stanna! tills- du säger backa. Vänta inte för länge bara:angel: Min ena hör när jag fäller bommen o kommer då- numera sakta. säger även så. Är nöjd med det eftersom den står stilla tills dess. Berömmer alltid.
Den andra väntar på att jag ska leda den ut- är lite mammig:love:

har haft samma problem, hästen stog lugnt o snällt tills bommen föll då flög hon av.
vi provade att lasta av själv, det gick mycket bättre hon blev lugnare när ingen stod framför henne.
gjorde som så att jag lossade hästen och la grimskaftet över nacken på henne, gick sedan bak och höll en hand på baken tills hon stod stilla och då öppnade jag bommen och smackade lite lätt så började hon backa så fångade jag henne när hon kom ut.
hon blev lugnare och lugnare för varje gång.
alla hästar jag kört med dörr bakom har stått lugnt, provade aldrig detta med denna hästen dock.

har haft samma problem, hästen stog lugnt o snällt tills bommen föll då flög hon av.
vi provade att lasta av själv, det gick mycket bättre hon blev lugnare när ingen stod framför henne.
gjorde som så att jag lossade hästen och la grimskaftet över nacken på henne, gick sedan bak och höll en hand på baken tills hon stod stilla och då öppnade jag bommen och smackade lite lätt så började hon backa så fångade jag henne när hon kom ut.
hon blev lugnare och lugnare för varje gång.
alla hästar jag kört med dörr bakom har stått lugnt, provade aldrig detta med denna hästen dock.

Alltså, grejen med hästar som kastar sig ut är ju att kommer de ut för att de kastar sig/slår sönder saker och lyckas komma ut, så har man ett VERKLIGT seriöst problem, för en sån häst lär sig att det lönar sig dvs det går att slå sig ut genom att kasta sig och blir då värre och värre för varje gång. såna problem finns att läsa milslånga trådar om här på forumet, och alla känner vi nog i stort sett ngn som har det problemet.....
därför är en vanlig bakbom långt säkrare anser jag, för den ger inte på samma sätt som en dörr gör, om man har en "kastare".
sen köper jag det ngn skrev här att hästen om den är normal, är mycket mindre benägen att kasta sig med dörr - men det är en normal häst, skulle aldrig riskera att mixtra med en kastare, som man vet kastar sig ut, dvs inte ha dörrar bak på den - och FRAMFÖR allt inte en lånad transport :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 687
Senast: tara
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 681
Senast: Lobelia
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Senast: animalasia
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka