Häst som kastar sig över bommen i transporten.

KrullTroll

Trådstartare
Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport.
Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt transport.
När han åkte till mig så tvekade han något med att gå på men sen gick det bra.
Kort efter fick vi hastigt byta stall, då lastade jag utan problem. Men efter någon km dundrade det till i transporten, vi stannade och då stod han med frambomen under magen. Vi fick loss bommen och satte fast honom på nytt, sen stod han som en klocka och jag hoppades väl på att han hade blivit chockad bog och inte skulle göra om det.

Sen dess har han gått på transporten utan tvekan varje gång vi ska iväg. Han står lungt och stilla medan vi sätter fast och fäller upp lämen. Men så fort jag gått ur transporten så kastar han sig över bommen. När vi går in för att få loss honom är han lugn som en filbunke oavsett hur han sitter fast eller står.

När vi åter skulle byta stall i dec (blev några flyttar under hösten tyvärr) så hämtade jag hö i samma veva och ställde några balar framför bommen, som en vägg. Då höll han sig cool lugn.
Var iväg på julparad i dec, då hade han en häst med sig i transporten och var oxå cool lugn.

Lastningen går alltid lugnt till och han är lugn så länge han ser mig. Men när jag stänger sidodörren så brakar han loss. Nu har jag iof inte kört honom själv sen mardrömsresan i höstas på väg till en hubertusritt då han hade hoppat över bommen 4 ggr på de första 400 meterna från stallet.

Så nån som har tips på hur jag vänjer honom vid att åka själv?
Har ju inte alltid tillgång till att ta med en häst till eller att bygga hö-vägg.
 
Sv: Häst som kastar sig över bommen i transporten.

Ta kontakt med en riktigt BRA och erfaren lasttränare!
Det finns såna, behöver inte vara så dyrt och du hjälper din häst enormt.

Både du och häst kan skada er som det är nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 964
Senast: Robina
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 419
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp