@Görel Jag har haft att göra med några hästar som kastar sig ur transporten så som du beskriver. Två egna bla som hade det beteendet när jag köpte dom och så några som varit inhyrda hos oss.
Jag gör alltid så att jag tränar gå - stanna - backa - gå så att jag känner att det verkligen funkar innan jag ens går fram till transporten med hästen. Och då tränar jag på att hästen ska vara så lyhörd att den ska kunna ta bara ett halvt steg och sedan stanna om jag behöver, detta gäller både framåt och bakåt. När detta funkar och hästen följer din minsta vink så går jag mot rampen. Men jag går inte rakt på utan går mot men upprepar gå stanna backa tills vi tillslut är framme. Blir hästen stressad vid rampen så är det första målet att hästen ska kunna stå stilla avslappnat framför rampen. Och när hästen gör det så står vi bara där avslappnat och andas en stund. Sedan backa några steg, gå fram, kunna stå avslappnat.
Är hästen inte stressad vid rampen brukar jag ändå låta den stå där en stund lugnt och avslappnat. När det funkar så ber jag hästen om ett steg upp på rampen. Och precis som någon ovan skrev så stannar jag innan hästen hinner stanna eller kasta sig. Gör den det så gör jag om. Och så håller jag på. Går hästen ett steg upp så stannar jag där och står avslappnat och sedan backar vi lugnt bak. Upprepar och funkar det även en andra gång så går jag två steg upp nästa gång. Osv.
Att det hela tiden är du som bestämmer hur många steg, vilken riktning och vilket tempo. Det ska hela tiden vara lugnt och avslappnat.
Detta har aldrig tagit mer än en timme innan hästen går hela vägen in och står lugnt. Även med ett helgalen fuxssto som jag hade som höll på spränga hela transporten första gången jag skulle lasta henne.
Men jag stänger inte bakom när hästen går in och står stilla. Då övar jag att gå in och ut och stå stilla tills hästen typ somnar av tristess i transporten.
Sedan samma sak dag två. Funkar det bra då och hästen är avslappnad och står lugnt inne så provar jag stänga bommen då. Och gör så flera gånger tills det funkar. Dag tre stänger jag hela bakluckan om allt funkar bra. Och dag fyra kan man åka en sväng.
Så man får ge det några dagar och sedan fortsätta träna någon gång i veckan tills hästen känns helt med på noterna. Men sedan brukar det inte vara något som helst problem och då brukar det även gå bra att skicka in hästen i transporten.
Detta funkar även på hästar som fryser fast och inte vill gå på alls.
Lycka till!