häst som inte vill gå, slå eller vänta?

Choo

Trådstartare
Hej!

Köpte för ca en vecka sedan ett russ på 3 år. Hon har gått ute på en stor lösdrift så hon är knappt hanterad. Dom tog in henne när det var dags för verkning men inget mer..

Såklart blev det stor skillnad för henne när hon kom hit, gå in på kvällen, folk som rider på ridbanan utanför stallet och folk i stallet m.m.
Jag tycker hon är duktig, mycket lugnare än vad jag hade räknat med:)

Paret som har stallet är väldigt mycket för att slå. Piska är något som används flitigt har jag märkt.

Eftersom russet inte är van att gå i grimskaft så stannar hon, hon stannar utanför stallingången och vägrar att gå in. Jag som är väldigt lugn och tålmodig av mig står med långt grimskaft och väntar, efter en stund går hon ju in men det kan ta upp till 15 min.

När jag åkte till stallet igår så hittade jag en piska i hennes hage, jag förstod med en gång att stalltjejen och hon som äger stallet (släpper ut på morgon) hade haft den med sig. Jag frågade stalltjejen varför det ligger en piska i hagen, först visste hon inte men sen kom det fram att det var ägaren som hade använt den då min häst inte ville gå in i hagen. När hon hade slåt henne (tydligen flera gånger) så hade hon stegrat sig och sedan sprungit iväg, tog lång tid innan dom fick tag i henne.

Jag blev vansinnig:devil: Sa som det var till stalltjejen (hon har ingen egen häst utan utan släpper ut alla hästar och mockar ägarnas boxar) att ni släpper inte ut henne mer utan det sköter jag själv. Ägarna har jag inte träffat ännu.

Nu till min fråga: Hur gör ni med era unghästar när dom inte vill gå? Hur lär ni dom?:)

Senast ändrad:
Sv: häst som inte vill gå, slå eller vänta?

Där skulle inte jag stå kvar en dag längre än nödvändigt. :crazy:
Flytta hästen innan de har förstört den helt för dig.
Inte tusan lär sig en ohanterad unghäst något av att man slår den.
(ingen häst för övrigt)

Jag hade kört mer på din linje, vänta ut och se till att det alltid fanns något värt att gå in för. Något gott i krubban, lite vila och pyssel.

Vad står i ert avtal?

Jag skulle heller aldrig slå en häst för att få in den men samtidigt ska det inte ta massor av extra tid för att man har en häst som inte lärt sig gå i grimskaft i ett stall dör andra sköter in och utsläpp.

I vårt stall ska alla hästar kunna hanteras av alla. Dvs vi tar inte emot några "galna" eller ohanterade hästar. De ska kunna ledas till och från hagen av alla.

Jag hade tränat mycket och haft en lång pisk till att peta med - inte slå.
Så fort hästen reagerar och går framåt - beröm. Själv ger jag godis, men vill man inte det får man klia, klappa och använda rösten! Träna korta pass varje dag och ge det lite tid!
Ett annat sätt med en liten häst är att ta ett riktigt långt grimskaft. Fäst det i grimman och lägg det runt baken på hästen ( under baken ovanför hasen). Låt grimskaftet löpa från grimman runt vänster sida och fram till dig på höger sida. Ha ytterligare ett grimskaft som vanligt för att hålla hästen. Lägg press på grimskaftet runt baken och beröm och lätta i trycket så snart hästen går fram. Detta är ofta mycket effektivt, men kräver att hästen är ganska lugn av sig och att du klarar att hantera både häst och grimskaft utan att trassla in dig!

Tack för svaren!

har sagt upp min plats då vi flyttar i november.

Jag pratade med stallägarna om detta innan jag köpte henne och det var inga problem. Det är bara jag som hyr plats av dom i stallet.

Jag har tagit ut henne varje dag förutom igår just för att se hur hon beter sig innan stalltjejen börjar ta ut henne. Hon är snäll att ta ut, har aldrig stannat för mig utan går bara efter. Så jag vet faktiskt inte vad som hände igår..

Det är bara när man ska ta in henne som hon stannar i stalldörren, och tar in gör jag varje kväll.

Usch vilken dålig hantering av en oerfaren häst!! Tycker att du vekar sköta detta alldeles rätt...ett litet tips är att ha longerlina och en pisk att använda som pekpinne. Om hon skulle få för sig att smita igen så har du något större chans att få kontroll innan hon sticker. Men i ditt fall tycker jag att det verkar vara en oerfaren och kanske lite fundersam häst som behöver lotsas lite rätt, tålamod och beröm! Om hon inte vill gå in i stallet så skulle det kanske kunna funka med Tobbe Larssons lastnings metod, ett steg fram halt och godis, ett steg bak halt och beröm, två steg fram osv....

Ett annat sätt med en liten häst är att ta ett riktigt långt grimskaft. Fäst det i grimman och lägg det runt baken på hästen ( under baken ovanför hasen). Låt grimskaftet löpa från grimman runt vänster sida och fram till dig på höger sida. Ha ytterligare ett grimskaft som vanligt för att hålla hästen. Lägg press på grimskaftet runt baken och beröm och lätta i trycket så snart hästen går fram.

Men den där metoden ger ju samtidigt tryck bakåt i grimman...förvirrande för hästen.

Unghästar som helt enkelt inte förstår bör man inte slå.. men jag hade heller inte stått och väntat på hästen.
I början när jag leder en unghäst (som inte är ledtränad) så har jag en medhjälpare som går bakom. -Det funkar alltid. :)

Men varför lär du inte hästen att gå framåt? Att vänta ut hästen gör ju att hästen lär sig att det händer på hästens villkor.

Det tar inte många minuter att lära en häst att gå framåt och stanna. Självklart ska hästen kunna detta när man stallar in den, det är inget som stallägaren ska behöva förhålla sig till.

Men du måste ju också förstå att stallägaren kanske varken har tid eller lust att stå och vänta tills hästen själv bestämmer sig för att gå. In- och utsläpp måste ju gå smidigt. Det är ju upp till dig som hästägare att se till att din häst kan ledas på ett normalt sätt. Så himla svårt är det faktiskt inte att lära sin häst detta.

Självklart är det ju även fel av stallägaren att slå din häst, men vad ska han/hon göra då?

Ett annat sätt med en liten häst är att ta ett riktigt långt grimskaft. Fäst det i grimman och lägg det runt baken på hästen ( under baken ovanför hasen). Låt grimskaftet löpa från grimman runt vänster sida och fram till dig på höger sida. Ha ytterligare ett grimskaft som vanligt för att hålla hästen. Lägg press på grimskaftet runt baken och beröm och lätta i trycket så snart hästen går fram. Detta är ofta mycket effektivt, men kräver att hästen är ganska lugn av sig och att du klarar att hantera både häst och grimskaft utan att trassla in dig!

Det är en bra idé men jag håller med som nån annan sa: om man fäster grimskaftet i grimman blir det tryck åt två olika håll och det blir förvirrande! Samma metod är ypperlig att använda med ett lasso. Ja..... nu förstår jag att alla kanske inte har ett lasso hemma ;) men man kan säkerligen tillverka en stor ögla med långt snöre av ett vanligt rep. Men lasso är bättre eftersom det är styvt = bättre tryck och svårare att trassla in sig i.

Alltså, om TS vill prova denna metod (eftersom det är lättare att lära henne gå framåt om man slipper att bara dra i grimman enligt mina erfarenheter) så gör en lång och stor löpande ögla, som ett lasso, och lägg om baken på hästsen. Dra lite lätt i repet och grimman samtidigt och SLÄPP EFTER så fort hon tar ett steg framåt! Funkar även kanon om man ska lasta en ovillig häst, mycket säkrare än linor :)

Jag brukar testa modellen "vänta" en stund. Kan försöka få min position drivande istället för bromsande.
Fungerar det inte, tränar jag på lydnad och då använder jag grimskaftsände eller spö. Men jag kittlar unghästen med spö; slår inte.
Man behöver ju inte vara hårdhänt bara för att man använder hjälpmedlet spö.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar