häst som inte vill gå in i lådan!!

M

martina

Jag blir alldeles ...... ja det finns helt enkelt inga ord!
Pollen som är transporterad hur många gånger som helst enligt förra ägaren, vägrar helt enkelt förflytta sin satta kropp från gårdsplan till transport!
Vad gör man???
Det roliga är ju bara det att han är inte det minsta rädd eller osäker.
Han går snällt upp med framhovarna på lämmen och står där och luktar ett bra tag. Så ber jag honom att ta ett steg till med godis och välformulerade ord som berömm.
Jo då!! Ett steg blir det. Med FRAMBENEN. Bakbenen står så fint där de står. Så helt plötsligt har jag fått en gul TAX med ståndman! *suck*

Förra ägaren lär ha använt lina i "förebyggande" syffte, men jag har ingen aning om det har varigt för att han har varigt jobbig eller inte. Folk e ju ena konstiga varelser!!

Så vad gör jag nu med en polle som har hovarna-i-marken-syndromet??

Jag har jätte låga krav. Ett steg i taget.
Tar jag lite i grimmskaftet ja.... då backar han! :smirk:

Knas häst!!!1 :d

Hej! Hade oxå en sådan häst som skulle backa när man drog i honom. Men när jag virade en longerlina runt bommen inne in transporten och ställe mig på änden kände han att han inte kom bakåt... Efter en stund kunde man börja dra sen gick han in efter en stund.
Dagen efter tränade vi lasta igen utan longerlina då ville han inte.. Men sen VISADE jag bara honom longerlinan så gick han in fort som f*n.. =)
Så funkade de iallafall för mig! :banana:

Har du möjlighet att longera hästen i närheten av transporten?!

I så fall -ta ut hästen och longera (i grimma om det går annars som vanligt), ha baklämmen på transporten öppen och GOTT OM TID (2 timmar minst).

Longera närmare och närmare transporten, byt varv som du brukar mm. Erbjud hasten att få gå in i transporten dvs gå nära, du går i eller vid sidan av transporten. Backar hästen ett steg longera vidare. OBS! vila får bara ske i transporten aldrig utanför!!! det är detta som är tricket...

Hästen ska inte vansinnesspringa utan jobba i normalt travtempo, helst inte skritt för då kan det ta väldigt lång tid. På detta sätt brukar faktiskt de flesta hästar inse att transporten är trevlig att vara i (man får pusta ut där ;)) När hästen väl är uppe, beröm mycket (5 min vila)och gå därefter ut och in ett par gånger. Åk inte iväg denna första gång, kanske inte nästa heller.

Lycka till

Du måste stå i drivande position. Alltså rekommenderas ofta att sända in hästen än att gå före. Framför ögat betyder det stop, bakom ögat framåt.
Om du står bakom din hästs öga, titta dit du ska och om det behövs snurra grimskaftet mot baken. Du måste även ha lite stöd i grimskaftet där fram alltså att du drar lite så hästen skall gå framåt.
Börja denna övning ngn annanstans än vid just transporten, så både hästen och du kommer i underfund med hur det fungerar.

Och som föregående skrev, longera vid transporten gör allt möjligt bind upp hästen och bortsa, sadla osv. Använd fantasin! :idea:

Lycka till!

/Niggi

-------------

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Såg inte era inlägg förrens nu. Har last tränat honom 2 ggr redan. Det här med att driva in honom har jag försökt, men utan resultat. För även jag vet att matte ska stå utanför och speja efter rovdjur. :smirk: Men det som har funkat bäst är faktiskt att gå in med en stor burk godis. Han står nu halvägs inne i transporten och tycker att livet e rätt ok i alla fall :cool:
Men jag ska prova longeringen. Då jag är lite mot godis mut igentligen.
Så tack så mkt för tipsen!! :banana: :banana:

<Så helt plötsligt har jag fått en gul TAX med ståndman! *suck*> Låter som en fjording?! =) Mitt fjordsto är likadan,är inte osäker eller rädd utan hon ska bara INTE gå in i transporten. Måste vara nån typisk egenskap för rasen :D

En hink med godsaker i och en massa tålamod är det som funkar bäst tycker jag.

MVH Linda

Min häst slog också rötter på baklämmen. Kunde stå i evigheter och filosofera. Men efter att ha dragit och slitit de två första gångerna vi åkte till ridklubben med honom så fick jag ett råd som hjälpte!

Jag gick rakt in i transporten, när hästen stannade så svängde jag med grimskaftet fram och tillbaka för att få honom att backa. Så ställde jag alternativet; gå fram eller backa. Eftersom att det är obehagligt för hästen att backa så valde min lilla häst med kort varsel att gå in i transporten. Sedan dess har han bara tjurat till ibland men då jag bara behövt backa honom ett par steg så har han sedan gått in hur lätt som helst.

hehe min nordis går in utan problem.
Men sen kommer han ut i 190 igen lika fort.
Fast han är rädd, blivit skrämd tidigare.
Men det är bara att träna träna träna.
Prova att backa hästen direkt han/hon stananr då, så du förekomemr hästen, och backa långt, ritkigt långt.

Jag har när jag lasttränat mina och andras hästar alltid jobbat efter tryck och ge efter,men kanske också utvecklat det vidare.
Hästen får "aldrig stanna och bara stå",alltså,den får aldrig stanna och bli tjurig och bara stå still och stirra på en det ena eller det andra.Om man känner sin häst eller kan "läsa" hästen så vet man skillnaden.
Om hästen bara står och försöker vänta ut en själv,ja då gör alltid jag som så,att de får backa,och det kan bli långt,för de får backa tills att det inte är "kul" att backa längre (de ska alltså skritta på bakåt och inte ta ett steg,vänta,ett steg till sov.),det kan bli över grushögar,ner i diken osv,men oftast är det bara första gången det handlar om,för backsträckorna blir kortare och kortare..
När hästen själv väljer att gå framåt,ja då går vi framåt,mot transporten,så länge hästen "försöker" gå in i transporten så får han hålla på,men så fort han stannar och är "ointresserad" av transporten så backar vi igen..För varje gång man backar,så blir sträckan kortare och kortare (mitt hbl backade jag 200 m första gången,idag om det övht skulle behövas,räcker det med att jag vänder mig mot honom,så går han in)
Detta sätt brukar ta som max en timme första gången,sen så minskar ju tiden vart efter man tränar.
Jag har även gjort så att när de väl är inne bland de första gångerna,så har vi bara stannat nån sekund,sen har vi backat ut igen,prtoar så att de ska stanna på rampen osv..Går in igen,och så fort man får ett "motstånd" så backar vi längre igen..
Jag har aldrig varit med om trassel på hästar som är tränade på detta sätt,men visst,det kanske låter som en lite tuffare metod,men det går ändå ut på att låta hästen få välja det som är "enklast och bekvämast".

Tvinga inte in hästen utan be den gå på transporten,stegrar den eller liknande så ta ut den och sätt fart på den.sen ber du lugnt att den ska gå på igen.varje gång den stretar så sätt den i arbete,det är så de gör med varandra i flocken.Låt den inte gå på sidorna,aldrig någonsin.När den gått på en bit tillåt den att få backa så blir den automatiskt modigare nästa gång.det spelar ingen roll hur hästen går på i början,vill den hoppa fram eller halvspringa in så låt den göra det,senare kan du finjustera även detta.strunta i godiset,hästen ska vilja gå in själv.det är på dennes villkor man lastar utifrån.att tvinga in en häst är bara slöseri och farligt dessutom. hoppas det löser sig /Tess :)

Fjording Japp!!!!!!!!!! Underliga varelser :) Tränade i dag med godiset igen. Gick super!!! Han gick in och ställde sig i rätt position efter lite lirkande och trugande. Nästa steg i träningen är att någon lyfter lite i lämmen.
Det här med backningen låter förresten intressant.
:bump: :bump:

Alternativ A: Hästen går in i släpet.
Alternativ B: Hästen får lov att backa.

Lugn och fin, avsätt rejält med tid, bli inte upprörd utan vänta bara på att hästen själv räknar ut vilka de två alternativen är och sedan gör sitt val.

Ingen som tänker på att hästen kan ha ont?? :confused:

Har hästen tex ont i ett bakknä eller annat blir det riktigt jobbigt att stå i en transport och balansera. Det mest lättlastade häst kan bli omöjlig att lasta om den har en smärta någonstans.

har en precis likadan, dock utan ståndman :p
har haft transporten i hagen i flera veckor och hon står lös därinne och äter hö. (var R Ä D D förut men nu är hon enbart tjurig) men hon vägra gå in om jag har grimma. då blir det bara framfötterna som kommer upp. har prövat stå därinne med en havrehink och då gick det6 bra

Hej...
lastning kan verkligen vara ett riktigt dilemma...har ett tips som funkade bra på min häst.
Han hade varit lättlastad och vi åkte, några gr i mån bla mkt till djursjukhuset...inte så kul...men jag lastade alltid honom själv och det funkade bra. Men helt plötsligt så började han och trixa...och då hade vi slutat att åka till sjukhus...åkte bara på kul grejor...han gick upp snällt som vanligt på lämmen, jag står bredvid och skickar in honom...men han bara backar...och det blev bara värre och värre...det slutade ofta med att man var helt gråtfärdig och ovänner! hemskt!...hade jag hjälp så gick det bra någon som gick bakom och puttade honom på häcken, men meningen är ju att jag ska lasta själv. Så trots att jag är lite emot linor, så har jag gjort en bra lösning.

Tar tex ett grimskaft och knytter om magen fäster longerlinan i sidan (höger), drar linan runt rumpan, ställer mig gnska mitt på hästen har longerlinan i höger hand och långt grimskaft i vänster resten upplagt på halsen....visar vägen in med vänster handen och tar lite i longerlinan så han får ett tryck på rumpan, så fort han rör sig så släpper jag på trycket. och det fungerade direkt, han bara klev in precis som vanligt, så jag fortsatte med detta under en period och sen tog jag bort linan, vid fler och fler tillfälle...och nu funkar det utan igen!! skönt!
Och skälvklart får han godis när han väl kommit in...

Hoppas att det löser sig för dej och din häst, träna och ha tålamod!

Jag har haft kiropraktorn/equiterapeuten på honom. Allt var OK. Mer kan jag inte göra!!
Jag tror faktiskt inte att han har ont. Kan han stå i hagen flera timmar och vila sig, för att sen ta en snabb galopprunda på fullfart, så borde han kunna gå in i transporten.
Problemet är väll att han antagligen har blivigt tvingad in i transporten med linor.
Last tränade idag igen och denna gången gick det inte lika enkelt. Men in kom vi!!
Öronen framåt och lugna fina ögon. Han är bara lite bestämd herrn! :smirk:

Ok, då får man hoppas på att så inte är fallet. Men kan vara värt att nämna, för andra hästägare.

Sen nämner jag bara ett till exempel;
En familj jag känner hade hästar som var väldigt lättlastade i början, men blev alltmer krångliga och tillslut nästintill omöjliga att få in. Varför? Föraren körde fort och ryckigt med transporten, snäva kruvor mm. Det gjorde att alla hästar slutade gå in i transporten.

(Obs obs, inte till dig personligen, bara ett ex på varför lättlastade hästar kan bli "hopplösa")

Om man vet att hästen inte är rädd, utan bara istadig så brukar det funka att "vincha" in den. Man kan göra en sele som går runt hästens rumpa, en bit över hasen och fram genom bettringarna. En lina över ryggen ser till att inga linor åker ner kring hästens ben. En person står inne i släpet och virar ändarna (ska stick ut en bra bit, de man drar genom bettringarna) om bommen. En person leder hästen som vanligt rakt mot släpet och den inne i transporten håller selen sträckt hela tiden så det trycker på bakifrån.
I våras använde vi det på en väldigt svårlastad häst (dock enbart istadig) Tog kanske 3 minuter första gången, han försökte slänga sig och resa sig en gång, sen var det bra. Efter att ha lastat vid typ tre tillfällen så springer han nästan in, fast vi lägger på selen ändå, som en säkerthetsgrej

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Jag har i veckan köpt min medryttarhäst och är alldeles överkycklig! Men på senaste tiden har han börjat tjorva jättemycket när vi ska...
2
Svar
22
· Visningar
3 628
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar