häst som inte vill gå in i lådan!!

Det är sååå sant!
Men det fungerar ju åt andra hållet också, kör man mjukt och fint med en åkrädd häst så hjälper det otroligt tills nästa gång den ska lastas!

BTW. Linor ses visst alltid som "sista utvägen", men i fallet med min häst så visar det sig att hon ser linorna som en extra trygghet.
När vi lastar med linor går hon på direkt, lugn som en filbunke. Vi behöver inte ens lägga linorna emot baken på henne!
Utan linor kan hon dansa runt transporten i timtal :crazy:

usch det där sättet gillar inte jag!!hästen ska gå in på dennes villkor,då får man aldrig problem.

Jag har haft några problematiska hästar som denna metoden har funkat mycket bra på.
Har alltid frontutlasningen öppen (alternativt framdörren) så det blir ljust i transporten.
Hänger en krubba med godis framme i transporten.
Använder longerlina + repgrimma.
Drar longerlinan genom ringen framme vid sidan av bommen.
Står själv vid sidan om hästen ute på lemmen, lägger handen på rumpan och ber hästen att gå in. Ifall den inte vill in så knackar jag på rumpan (en del använder spö till detta, frivilligt jag använder handen), ber hästen att gå in o öka mitt knackande på rumpan, så fort hästen tar ett steg i rätt riktning upphör knackandet o jag berömmer MYCKET o smeker hästen o talar om att det där var helt rätt håll.
Ifall men vill kan man även lägga lite tryck på hästen samtidigt genom att sträcka repet så hästen även här blir visad vägen framåt, OBS lätta på trycket så fort den går i rätt riktning.
Såhär har det funkat för mig, lugnt o metodiskt o vi blir aldrig (nästan *ler*)ovänner.
Värt ett försök kanske ?

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Jag har i veckan köpt min medryttarhäst och är alldeles överkycklig! Men på senaste tiden har han börjat tjorva jättemycket när vi ska...
2
Svar
22
· Visningar
3 628
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar