Häst som inte vill böja sig?

finapina

Trådstartare
Har problem med häst som inte vill böja sig tillräckligt enl min ridlärare. Får ta mkt ledande tygeltag men hon är ändå knepig att böja o ställa när man rider genom fyrkantens hörn. Jobbar hårt m innerskänkel o yttertygel men hon vill inte...Går lite bättre på volter men volterna får konstig form ibland då det ledande tygeltaget liksom "drar" in henne på ngn minivolt. Hur gör ni??? Känner mig som en nybörjare..
 
Sv: Häst som inte vill böja sig?

Enligt mig (finns garanterat olika åsikter om det) tar man inte ledande tygeltag på hästar som har svårt att böja. Det är isåfall för att "nödstyra" dom som inte lärt sig böja än, alltså grovstyrseln, inte finliret med böjning/ställning.
Men det är ju inte en helt enkel grej att förklara över nätet (eller att utföra i praktiken alla gånger heller :angel: ) jag skulle nog börja med att tänka linjering hellre än böjning. Ratta in framdelen på bakdelen. Hellre tänka att man rätar ut en häst som viker sig än att råka be om för mycket böjning/ställning. Men tänka att man sitter med i böjningen själv, ytteraxeln aningens bakåt, innerbenet aningens mer vinklat i knäet, hålla koll så ens egen rygg är rak och inte vikt, att ens egen linjering fungerar så att säga. Ta hjälp av halvhalter och många varvbyten där man först rätar ut och sen byter varv, håller koll så yttertygeln alltid är aningens längre än inner, kommer ihåg att ge eftergifter OFTA (ger själv efter på båda tyglar, bortsett från vid varvbyten då yttertygeln behöver längas aningens för att ge plats för nya yttersidan, det blir ju också som en eftergift, men folk gör olika!)
Prova att böja, med mothållande innerskänkel (men inte extremt, då är det bättre att man stannar upp så man hinner med eller att man börjar om igen, man ska inte behöva stödja upp en häst som faller inåt, då har man bett om för mycket böjning), genom att forma sig själv och länga yttertygeln aningens, försöka runda runt innerskänkeln. Försöka känna när det är lagom och när det är för mycket, men när det blir för mycket får man försöka ta det som ett kvitto och räta ut och börja om.

Men det är som sagt mycket jobb för att lära sig själv, och beroende på hur ojämnt ekipaget är från början. Jobbet slutar ju inte där utan sen fortsätter det rakriktande jobbet och man får försöka hålla sig uppdaterad utifrån dagsformen hur mycket som är lagom att försöka böja, fortsätta rätta framdelen på bakdelen och räta upp vid behov om det råkar bli förböjt, fortsätta öva sig själv på att komma ihåg eftergifter, hålla lagom tygellängd anpassat utifrån vad man gör, osv.

Kanske ska tillägga att anledningen att jag inte skulle använda ledande tygeltag i det läget är att du tigger om att hästen viker sig snarare än böjer sig. Det är lätt att titta för mycket på framdelen i början, böjningen måste börja bakifrån för att det ska ge något. Och när en häst är bra böjd kommer den verka ganska rak i hals och nacke mot vad man först tänker när någon säger att man ska böja hästen. Ryggraden ska vara hyfsat jämnt välvd hela vägen ända från svansroten, och eftersom vissa delar i hästen kan böja väldigt lite i sidled och andra mer (länden och ffa halsen/nacken) så får man anpassa mer efter de mindre rörliga delarna för att inte få brytpunkter i linjeringen.

Tips till övning kan vara att rida en volt med många hörn istället för att försöka ta sig runt hela. Dom steg man får till kan bli väldigt få men oftast bättre än om man försöker rida volten som helhet och får en mer jämnkass volt! :p Då förbereder man genom att prova böja enligt beskrivning ovanstående, eftergift och rida ett par steg enligt böjningen när hästen svarar, räta ut och börja om med att böja - eftergift och rida ett par steg efter formgivningen.
Eller rida en fyrkant där man ser till att böja hästen innan varje hörn med mål att rida böjd i eftergift genom hörnet, förbereder alltså en bit innan hörnet. Eller rida en kvarts bakdelsvändningar i hörnen, också nyttigt för en själv och lite rakriktninsträning för hästen.
Har för mig att Kyra skriver om någon liknande övning i Kyras ABC, nu var det jättelänge sedan jag läste den men har för mig att den var kanonbra! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte vill böja sig?

Om inte du och din tränare kan lösa problemet så skulle jag leta efter en annan tränare det är ju ändå rätt så "basic".
 
Sv: Häst som inte vill böja sig?

Jag reagerar på att du "jobbar hårt med yttertygel".

Du måste nog snarare tänka lite cykelstyre och ge efter på yttertygeln för att hästen ska få plats att böja sig. Den ska såklart inte glappa, men ibland kan man få överdriva lite i början för att hitta känslan. :)
 
Sv: Häst som inte vill böja sig?

-1 på den!

Bara för att man frågar på ett forum så behöver det inte rakt av betyda att ridläraren är "dålig". Ibland tar det tid att förstå och lära sig saker. Även om det går bra på en häst att t.ex. böja, så innebär ju inte det per automatik att man kan ge exakt samma hjälp på nästa häst. Grunden är "densamma", men vägen dit kan se annorlunda ut. Är man van att bara rida en häst, så lär man sig att rida just bara den. Man brukar därför sällan vara särskilt bra den gången man ska rida en helt ny. Rider man på ridskola, så är man ofta tvungen att lära sig att rida många olika typer av hästar med varierande egenskaper, detta gör att man är tvungen att lära sig att anpassa sin ridning efter den häst man sitter på för dagen. Det gör att en "enkel sak" kan bli "svår" innan man kommit underfund med just den hästtypens egenskaper.

/V
 
Sv: Häst som inte vill böja sig?

Gör det enklare för dig och ta bort de hjälper du inte behöver. Börja med att rida volten. Hästen ska gå på det spår du har bestämt. Trav kan vara lättare än skritt.

Håll bara om med inneskänkeln, tänk att det är ytter skänkel som bestämmer storleken volten.
Tenderar hästen att falla in mot mitten så är en trolig orsak att du inte stöttar upp den på ytter tygel.

Sitt med vikten på den skänkel du har inåt volten. Ofta tenderar man att ramla utåt och trycka hästen ur balans.

Be din ridlärare att visa hur du ska ta tygeltagen, både det ledande och hur du stöttar upp ("visar vägen") hästen på ytter. Glöm inte hur du ger eftergiften, dvs. bli inte hängande i den ledande tygeln, men släpp heller inte all kontakt bara för att du ger eftergift.

/V
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 555
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp