häst som inte står still då man spänner sadelgjorden.

J

jeskre

varför? För att han kan. Ledarskap?
En ridskole häst, gammal så man kan inte skylla på unghäst fasoner heller.
De flesta hästar trampar väl mer eller mindre men denna herre börjar gå iväg när man drar i gjorden. Jag har tygeln under armen och försöker bromsa honom med min egen bakdel men han bryr sig inte han går iväg.
Vad göra? tips?

Sv: häst som inte står still då man spänner sadelgjorden.

De är väldigt sällan dumma utan orsak. "För att han kan" eller "ledarskap" har inget med saken att göra. Det troligaste är att hästen upplever obehag - endera ligger sadeln dåligt, eller så har den en mild variant av sadeltvång. Har du honom uppbunden på gången när han gör så? Om de har sadeltvång, kan detta öka beteendet då de känner sig dubbelt trängda - dvs både fastbunden och gjorden som dras åt.

drar du gjorden löst? jag skulle börja med att ha hästen uppbunden i boxen, och spänna gjorden MYCKET löst, för att se om det blir ngn skillnad i reaktionen.

De är väldigt sällan dumma utan orsak. "För att han kan" eller "ledarskap" har inget med saken att göra. Det troligaste är att hästen upplever obehag - endera ligger sadeln dåligt, eller så har den en mild variant av sadeltvång. Har du honom uppbunden på gången när han gör så? Om de har sadeltvång, kan detta öka beteendet då de känner sig dubbelt trängda - dvs både fastbunden och gjorden som dras åt.

drar du gjorden löst? jag skulle börja med att ha hästen uppbunden i boxen, och spänna gjorden MYCKET löst, för att se om det blir ngn skillnad i reaktionen.

I boxen då sadeln åker på blir han lite trampig men inga probelm när sadelgjorden spänns, brukar bara sätta på första hålet, sen när jag kommer ut i ridhuset innan uppstigning brukar jag spänna åt resten, det är vid dessa tillfällen han vill gå framåt.

Svaret kanske är gammal ridskolehäst. De kan många knep för att slippa.

Pröva och ha tyglarna över halsen och håll mer i den bortre tygeln så borde han inte gå i väg.

Hästar är ofta ganska tydliga med att tala om att något inte är som det ska och det måste man lära sig att se. Om min häst hade trampat runt vid sadling så hade jag genast anat oråd. Då är det upp till mig att försöka lista ut vad det är som kan vara fel.

Min häst är lite känslig för sadelgjorden så jag har lärt mig att bara dra ett hål åt gången. Mellan varje "dragning" så går jag en bit så att han får vänja in sig lite. Om jag drar åt för många hål på en gång precis innan jag sitter upp så studsar han bara omkring innan jag ens hunnit sjunka ner i sadeln. Med den långsamma metoden så står han blickstill. Kanske är så du behöver göra också?

tack snälla ni för alla era svar. :)
trevlig kväll!

varför? För att han kan. Ledarskap?
En ridskole häst, gammal så man kan inte skylla på unghäst fasoner heller.
De flesta hästar trampar väl mer eller mindre men denna herre börjar gå iväg när man drar i gjorden. Jag har tygeln under armen och försöker bromsa honom med min egen bakdel men han bryr sig inte han går iväg.
Vad göra? tips?

Jag spänner alltid lite åt gången, då tycker de oftast inte att det är lika obehagligt.
Brukar snacka eller klia någonstans för att hästen ska fokusera på något annat än sadelgjorden:)..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 464
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka