Häst som inte sätter fett och muskler...

percival

Trådstartare
Den här tråden skulle säkert passa in under flera rubriker men jag gör ett försök här..


Jag har ett 12 årigt hblsto som jag har haft i drygt 4 mån. När hon kom var hon oerhört tunn men har nu börjat lägga på sig lite, tyvärr mest runt magen. Jag har även kollat hennes tänder och fixat en sadel som passar men hon vill inte lägga på sig, dessutom är hon oerhört omusklad främst uppe på ryggen runt ryggraden och vid manken. Hon får mkt hö och jag proppar i henne mkt kraft.
Någon som har några tips om hur jag kan göra för att få henne tjockare?
Hon rids regelbundet, mkt uteridning såsom klättring i skog/mark varvat med en del markarbete och tömkörning.
 
Sv: Häst som inte sätter fett och muskler...

Hej!

Fodra henne med soya. Det är ett ordentligt proteinpreparat som hjälper mycket bra. Resultatet kommer snabbt.
Sedan finns det övningar så som långa skritt pass (stärker musklerna kring manken) träna i backar, öppna, sluta och jobba henne för hand. Samt den obligatoriska vilan, för att ge henne tid till att bygga muskler och omvandla överskotts fodret (som du nu naturligtvis ger) till fett och muskler.

Lycka till!
 
Sv: Häst som inte sätter fett och muskler...

Äter hon inte gräs nu?

I övrigt kan man "proppa i" hästen massor av både hö och kraftfoder utan att man ger tillräckligt med proteiner. Vet du hur mycket MJ och gSRP/dag du ger din häst?
 
Sv: Häst som inte sätter fett och muskler...

percival skrev:
Den här tråden skulle säkert passa in under flera rubriker men jag gör ett försök här..


Jag har ett 12 årigt hblsto som jag har haft i drygt 4 mån. När hon kom var hon oerhört tunn men har nu börjat lägga på sig lite, tyvärr mest runt magen. Jag har även kollat hennes tänder och fixat en sadel som passar men hon vill inte lägga på sig, dessutom är hon oerhört omusklad främst uppe på ryggen runt ryggraden och vid manken. Hon får mkt hö och jag proppar i henne mkt kraft.
Någon som har några tips om hur jag kan göra för att få henne tjockare?
Hon rids regelbundet, mkt uteridning såsom klättring i skog/mark varvat med en del markarbete och tömkörning.

Mina erfarenheter säger mig att när en häst bara sätter runt mage och inte över ryggen, så är det något fel på den. Har en som var precis likadan! Fick honom förra sommaren och han åt och åt och åt och åt, men gick inte upp ett gram, allra minst över ryggen. Han varr så ofräsch som han bara kunde bli, ÖVERALLT!

Det tar sedan tid från det att de blir bra tills de verkligen tar åt sig av det de äter. Se till att hästen är fräsch i rygg, ben mm. GE den sen fri tillgång till GROVfoder, eller släpp på bete. Kombinera med markarbete, tömkörning, i SKRITTTTT , allt du gör i skritt.
Det är vad jag håller på med med min, och det tar sig. Han har faktiskt blivit KRAFTIG även över ryggen! :banana:
Trodde aldrig han kunde bli det, men det har tagit ett år oxå....
 
Sv: Häst som inte sätter fett och muskler...

Rid aldrig längre än 40 minuter.
Ge krafftfoder i små prtioner var 3:dje 4:de timme dygnet runt.
Ge bara näringstät mat, byta tex ut hö mot lucern.
Kolla analysen på ditt hö.
 
Sv: Häst som inte sätter fett och muskler...

Vi ska in på klinik nu på onsdag för nått skumt med hästen är det. Fär övrigt så har hon blivit jättefin om man bortser från ryggen. När hon kom för drygt 4 mån sedan så var hon smal och pälsen glanslös. Nu har hon lagt på sig lite lite och glänser som aldrig förr. Må bra verkar hon oxå göra men som sagt får veta mera på onsdag.

Vi har räknat ut foderstaten till henne med hjälp av det analyserade höet. Egentligen borde hon äta mer hö men hon vägrar äta upp allt hon får. Nu går hon på gräs större delan av dagen och förhoppningsvis så ska hon på bete nu i veckan... jag vill avvakta tills jag vet vad som ev kan vara fel... *orolig* :crazy:
 
Sv: Häst som inte sätter fett och muskler...

Hästen halt båda kotor fram. Även glidlederna vb. Röntgad ua, inga skelettförändringar eller pålagringar. Röntgat ryggen, mkt fin. Hältan kommer förmodligen från vb, sätter under sig skumt. Varför, vet ej, när vet ej men garanterat inte pga promenadridning dom senaste månaderna, halkat i hagen, sparkad? mkt möjligt. Förklaring varför den stora stelheten. Sprutad idag, ska stå i liten hage 3 veckor med Butta, därefter återbesök på klinik.
Vet inte vad jag ska säga...
 
Sv: Häst som inte sätter fett och muskler...

percival skrev:
Hästen halt båda kotor fram. Även glidlederna vb. Röntgad ua, inga skelettförändringar eller pålagringar. Röntgat ryggen, mkt fin. Hältan kommer förmodligen från vb, sätter under sig skumt. Varför, vet ej, när vet ej men garanterat inte pga promenadridning dom senaste månaderna, halkat i hagen, sparkad? mkt möjligt. Förklaring varför den stora stelheten. Sprutad idag, ska stå i liten hage 3 veckor med Butta, därefter återbesök på klinik.
Vet inte vad jag ska säga...

JA, jag fortsätter tjata om mina ultraljud jag :idea:
Tycker att du skulle gjort det bakknäna, man ser såååå mkt på detta som man annars missar....bara ett litet tips....från en som gjorde det, och hittade förklaringen till alla fel, inklusive den massiva h'ältan på höger framkota....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 098
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp