Häst som inte går in i stallet.

vaggvisa

Trådstartare
När jag köpte min häst i sommras tog det ca 1-1½månad innan jag fick in henne i stallet utan problem, dvs. det var först då hon lät sig ledas in och ut ur stallet utan att tvärstanna. Nu går hon in och ut hur som helst, men bara i sin stallgång.
Det som händer är när man vill få in henne i stallet är att hon tvärstannar, rör inte en fena framåt. I sommras lockade vi in henne med mat en bit i taget varje dag, för nåt annat funkade inte. Ibland följde hon med om en hästkompis gick precis framför men det var sällan. Vi testade linor bakom rumpan, stod och väntade på att hon skulle ge med sig, lyfte upp en hov och satte ner lite längre fram och fortsatte så, men hon totalvägrade. Det vi inte teastade iofs var att lägga jacka över huvudet på henne så hon inte såg eller att backa in henne, funkar de metoderna? Vi pratade med de förra ägarna och hon hade inte varit så hemma hos dom, hade hon protesterat hade satt på henne kedjegrimskaft, men tyckte inte det funkade för då kändes hon mer stressad när hon väl kom in i stallet.
När hon stod utanför stallet så såg hon inte uppstressad ut utan bara stod där och vägrade gå in. Någon som varit med om nåt liknande?
Anledningen till att jag börjar "oroa" mig för de är pga att vi letar annan stallplats, och jag har inte tiden att muta henne med mat en månad innan hon går in i det stallet också. Någon som har tips?
Funderade på om man kan hitta ett stall där de släpper hästarna till hagen samtidigt och släpper alla in samtidigt, då kanske hon inte vill vara själv kvar.. Eftersom det antagligen kommer bli ett stall där jag inte kommer ta in henne själv varje dag vill jag att hon ska gå in utan att krångla för de andras skull också.
Kan ju tillägga att hon är lättlastad.
 
Sv: Häst som inte går in i stallet.

Jag tycker det låter som om hon har slagit i skallen i dörrposten. Har ni låga dörrar?
 
Sv: Häst som inte går in i stallet.

Det är inte alls säkert att det blir likadant i ett annat stall. Kanske tvärtom. När hon kom ny till dej var det något som gjorde att hon inte ville gå in i stallet första gången, det kan ha varit vad som helst, t ex att hon inte varit i andra stall tidigare? Det var inga lampor tända etc. etc.

Efter ett par sådana gånger började du själv undra lite hur det skulle gå att ta in eller ut hästen? Det känner i alla fall jag igen med vissa hästar ;)

Ibland kan det då vara bra med tvärt miljöombyte i stället för dåligt!

Undrar över det här:
"Nu går hon in och ut hur som helst, men bara i sin stallgång" - vad menar du mer exakt med det? Har ni flera stallgångar?

Lycka till.
Mvh QP
 
Sv: Häst som inte går in i stallet.

Min häst hade en period dille på att han inte ville gå igenom grindstolparna och jag gjorde så att jag backade honom igenom dem istället. Han såg lika förvåad ut varje gång att han trots allt kommit igenom, men han blev aldrig uppstressad och efter ett tag så var det inga problem.
Kanske var det så att han fått en stöt eller något sådant så han därför kände ett obehag över att gå igenom.
Som någon sa så kanske hon slagit sig när han skullat gå in någon gång?
 
Sv: Häst som inte går in i stallet.

HI HI min häst gjorde precis likadant när jag köpte henne. Det tog ett par månader innan hon gick in i stallet utan att krångla först. Ett tag sen så stannade hon några sek innan hon följde med in. Mitt tips är att träna ledarskap. Hästen testar dig nog. Min häst var dessutom omöjlig att lasta enligt förra ägaren. 2 timmar var hennes minsta lastningstid. När jag haft henne drygt ett år gjorde vi vår första resa och hästen stannade ett par sekunder och gick sen rakt in i kärran. Hade inte hon varit säker på vem som bestämmer hade hon garanterat stått kvar och vägrat.
När hon krånglade med att gå in i stallet höll jag helt enkelt grimskaftet sträckt och väntade ut henne tills hon tog ett steg framåt. När hon förstått att eftergiften kom direkt hon gick fram så tröttnade hon på att testa mig.
Lycka till!
 
Sv: Häst som inte går in i stallet.

Ja, dörrarna är rätt låga, men hon har aldrig slagit i dom här. I sommras när hon inte gick in i stallet var det ju bara jag som tog hand om henne så hon kan inte ha slagit i huvudet med någon annan.

Lines: Nope, kan ha det i åtanke om det skulle bli problem! :)

Queens Proctor: I andra stall har hon varit tidigare, hon har haft två eller tre ägare innan mig, sen tror jag hon varit uppstalald när hon varit iväg och tävlat. Ja, vi har två stallgångar med varsinna dörrar. I onsdags var det fullt i "hennes" stallgång så då tänkte jag att jag kunde testa gå in i den andra eftersom hon går så bra in i sin nu men det tog tvärstopp.

bigganl: Har också tänkt på ledarskapet, men vet inte hur jag ska träna det riktigt :o Hon är ju följsam, stannar om jag stannar, lyssnar på vad jag säger (om hon inte är jättestressad), kan stå lös i gången och så.. Tränar innan och efter varje ridpass att hon ska följa/stanna/flytta sig för mig.
 
Sv: Häst som inte går in i stallet.

Låter som ett problem som jag hade just när jag fått min pålle. När vi skulle in i sommarstallet tog det 1,5 timme för mig att få in honom i stallet! jag provade allt, det enda som funkade var mutning, "skäms på mig", men hellre det än att tappa fattningen då jag har kort tålamod vissa dagar och jag lovar, efter 1,5 timme hade jag inte lång stubin kvar. Det jag gjorde vara att när jag väl fått in honom, gav massa beröm och sedan gick vi in och ut ur stallet tills han inte tvekade en sekund att följa efter mig, UTAN mutning förstås. Efter det var det aldrig några problem.

Hade samma problem ett tag med en tunnel, han vägrade gå in så vi körde vår lilla "upprepningterapi" och efter det var det aldrig några problem.

För min häst har jag valt att tycka att det är väldigt viktigt att upprepa situationen så hästen inte ska förknippa händelsen med obehag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp