Häst som inte går från stallet

percival

Trådstartare
Har ett jobbigt problem med min nya häst som jag haft i drygt en månad.
Dom 2-3 första veckorna var det som helst inga problem att lämna stallplan. Vi har ridit ut ensamna men även haft sällskap. Hon har gått både först o sist och har känts väldigt trygg ute.
Men nu som från klar himmel vill hon bara INTE lämna stallplan. Det smög sig på då hon en dag inte ville gå åt ett visst håll och så har detta på ett par dagar eskalerat och nu är hon helt omöjlig att rida ut på.
Hon vänder och går jag på med skänkeln lättar hon fram. Hon backar och backar gärna till trådar o diken utan att ens bry sig om vad som finns bakom.
Självklart tycker jag detta är läskigt och känns olustigt. Jag har i sånna här situationer backat henne långa sträckor eller hoppat av då jag känner att situationen blir för farlig..

Vi har inga problem i stallet inte heller när jag rider i paddocken eller i manegen - där är hon hur go som helst.
Dock kan hon strula om jag i dessa lägen hoppar av och ska leda henne. Då protesterar hon men är mer lättövertalig.
Jag har aldrig vänt om o gått hem utan genomför alltid min tur/promenad som jag planerat.
Dock är det ju väldigt tråkigt då jag det sista jag vill är att bli rädd för henne.
Jag antar att hon testar..? Men hur ska jag få det här problemet att sluta?

Sv: Häst som inte går från stallet

Har du prövat att leda henne en bit och sedan sitta upp eller bara helt sonika att gå en promenad med henne. De gånger jag skaffat ny häst så brukar jag nämligen alltid gå promenader längs "mina ridvägar" innan jag rider dessa. Jag går givetvis inte hela sträckan utan bara en bit. Jsg brukar helt enkelt ta det lugnt i början då allt i omgivningen är främmande för hästen innan jag kräver något av denna då de inte fått tiden till att börja kunna lita på mig. Bär tilliten senare finns brukar det inte vara något problem.

Lycka till! :)

Verkar hon nervös för att gå från stallet eller är det bara ren istadighet sas?

Har också en häst som inte gärna går från stallplan när vi ska ut utan sällskap. Med sällskap inga problem, är det samma sak för dig? Nu efter flera år börjar det gå bra, ha tagit hjälp av andra både hästar människor och hundar. Men vi har inte haft några problem alls med sällskap så vi har tagit en runda flera gånger med sällskap sen har dotter ridit samma själv och det har gått bra och då har det också börjat gå bra för mig. (dotter är tuffare än jag). Men det bästa råd jag kan ge är att aldrig ge upp och börja med korta turer så du kan hoppa av och gå om det behövs. Tidsödande men det fungerar, var envisare än hästen. Ska kanske också tillägga att jag har en fd turhäst som aldrig fick lämna gården själv men i grund ock botten är en trygg orädd äldre dam.

Tömkör den! Gå på den så den travar iväg eller ja... t o m galopperar iväg o BERÖM- bromsa inte direkt. Häng med! Den ska gå iväg!!!! basta!

gör sedan samma sak uppsuttet om den börjar igen- var 100 på att det inte är "farligt" att gå ut med dig. Den känner nog nu att du tvekar- av god anledning. Den förekommer nu dig- är mer säker på SIN sak. Kan stanna hemma.... Har du fart på den kan den inte resa sig eller backa korsan o tvärsan.

att leda är inte samma sak. den har då dig brevid- vilket försvinner är du är på.
Håll inte i tygeln utan parera så att den bara har vägen dit ni ska "öppet".

det finns inget som säger att man måste skritta från stallet- i synnerhet inte på en som inte bjuder- vill.
Du måste ha den styrfart som gller just nu.

när hon har fattat kommer hon att ha bråttom ut.. för att det är kul att vara i skogen med dig.

Senast ändrad:

Hon är inte nervös utan mer istadig och envis.. och hon har ju dessvärre kommit på hur hon ska göra för att få mig osäker.
Där emot går man på henne hårt blir hon stressad o uppjagad.

Har också en häst som inte gärna går från stallplan när vi ska ut utan sällskap. Med sällskap inga problem, är det samma sak för dig? Nu efter flera år börjar det gå bra, ha tagit hjälp av andra både hästar människor och hundar. Men vi har inte haft några problem alls med sällskap så vi har tagit en runda flera gånger med sällskap sen har dotter ridit samma själv och det har gått bra och då har det också börjat gå bra för mig. (dotter är tuffare än jag). Men det bästa råd jag kan ge är att aldrig ge upp och börja med korta turer så du kan hoppa av och gå om det behövs. Tidsödande men det fungerar, var envisare än hästen. Ska kanske också tillägga att jag har en fd turhäst som aldrig fick lämna gården själv men i grund ock botten är en trygg orädd äldre dam.

Det spelar ingen roll om vi har sällskap eller ej.

Lite Updates:

Här om dagen fick jag med mig en kompis ut. Hon var på marken och så fort hästen började krångla tog hon tag i tygeln och skulle börja leda henne bort. Då protesterade hästen med att lätta fram, kompisen röt till och hästen gav med sig. Sen försökte hon ett par ggr men det gick över så vi gick en lång bit faktiskt och till slut kändes det riktigt behagligt.
Dock blir jag ju jätterädd när hon gör så här och det känner hon ju såklart.

Igår efter dressyrpasset valde jag återigen att ta en kort skitt ut från stallet. Hade en kompis med mig bakom och hästen knatade på UTAN protester. När vi sen vände och skulle gå förbi stallet mot paddocken så protesterade hon igen som om hon trodde att vi skulle gå in i paddocken fast det var inte alls min tanke.

Ok jag VET nu att detta bara är dumheter och att hon testar mig. Hon har kommit på ett sätt där hon vet att hon 'vinner'.
Men hur tusan ska man komma över detta. För som jag ser det så kan detta hända när som helst, inte bara hemma vid stallet. :crazy:

Varför utmana ödet om du vet att du blir rädd?
Jag menar.. varför skulle den gå förbi stallet igen:confused:

nöj dig med att den varit duktig o avsluta för DEN dagen.

Det blir en provokation o det kan du undvika.

Sen är det du som ska kommunicera med hästen- inte den på marken, för vad gör du utan ledare?
Är du helt passiv?
Skrittar du PÅ tygeln?
Om så släpp o slappna av lite- chill out. Din häst känner av din nervositet ännu mer via tygeln.

Senast ändrad:

Gör det till en vana. Skritta ut en liten sväng (gärna samma runda till en början ) varje dag så att det inte blir någon stor grej.
Sen undrar jag lite hur du gör när du är ute?
Spänner du dig, kortar tyglarna?

Gör det som sagt till en trevlig inte så stor grej. Skritta alltid avslappnat på långa tyglar. Börjar hästen trilska och ska vända så får du korta upp dem så hästen inte kan vända, men om den bara backar kan de vara halvlånga så du inte blir bromsande.

Det du kan göra åt det är att vara konsekvent och bestämd.
Vill du att hästen ska gå framåt så SKA den göra det också. Väljer den att backa in i en vägg så får den väl göra det, det är upp till den. Håll inte på och backa den själv om det inte är bakåt du ska!
Min förra häst gjorde så och jag bara lät henne backa medan jag fortsatte driva på. MEN om hon började backa vid något farligt ställe fick hon sig faktiskt en smäll i rumpan. (Inte slå varje gång mao, bara när det behövs).

I alla andra situationer fortsatte jag bara som att jag inte ens märkte att hon backade. Låtsas att hästen står still och att du ska starta den. Dvs sitt i en bra sits och driv på framåt. Nonchalera allt annat.
Även om det känns otäckt så kan du låtsas och agera som om du inte blir rädd.

Och som sagt: Provocera inte fram ett beteende innan du vet att du kan hantera det och reda ut det utan att det blir bråk.
Har hästen varit duktig så finns det ingen anledning att fortsätta. Om du skrittar ut i 10 minuter (efter ridpasset) och hästen går snällt så kanske det är läge att hoppa av och avsluta passet gående istället.

Det går säkert över. När jag tog hem min var det precis hopplöst. Hon skulle inte göra någonting.Gick inte att ta in från hagen, vägrade gå in i ridhuset, ville ibland bara stå ivägen mitt i stallgången utan att röra sig ur fläcken. En gång planterade hon rumpan mot stallväggen och vägrade gå på en kvart. Mitt i oredan började hon dessutom brunsta och det gjorde ju inte saken bättre precis. Efter ett halvår ungefär slutade hon upp med allt trams och är nu ett par år senare som vilken häst som helst.
Så håll ut hon håller säkert bara på med lite testning i kombination med en viss osäkerhet.

Jag har upptäckt att när jag har med mig någon som går från marken så blir jag inte alls så nervös. Då pratar jag med den här personen och det får mig att slappna av.
Igår följde min medryttare med mig ut och det gick kanon.
Jag valde att ha en ganska så frisk skritt.
Jag rider nästan alltid på långa tyglar och tyvärr inverkar jag väldigt lite från ryggen, dvs mest 'åker häst' när jag rider ut.
Igår jobbade jag henne lite mera emellanåt. Var lite mer bestämd med ett klart och tydligt mål. Och hon verkar trivas med det. Att hon har någon som är med henne från ryggen.. som inte bara sitter där o slappar som jag tyvärr har lätt för att göra..

Jag är inte rädd på henne när hon går fram och allt funkar. Det är inte så att jag sitter och tror att det ska hända saker. Jag kortar aldrig upp tyglarna för att jag är nervös, rider jag på långa tyglar så är det långa tyglar som gäller.
Men visst finns det med mig i bakhuvudet..tyvärr.

Men efter igår så kändes det som ett otroligt framsteg. Hon var avslappnad och gillade det jag gjorde.

För er som är intresserade ville jag bara berätta att vi har kommit över vårt 'lilla' problem :banana:

Nu rider vi ut ensamna och med sällskap utan problem. Hon testar fortfarande men har kommit på ett sätt att komma runt det utan att jag blir rädd. Känns kanon :D

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar