Häst som inte går att binda upp

P

peroseng

Jag har ett 18 år gammalt sto som inte kan stå fastbunden. Det går bra tills hon blir orolig över nånting. Då kastar hon sig bakåt så att grimskaftet går sönder sen är hon helt lugn igen. Nu undrar jag om man inte kan lära alla hästar att stå fastbundna utan att dom får panik eller har dom gjort nånting fel med henne när hon var liten?:confused:
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

sätt fast henne i nån gummislang el dyl....finns ju att köpa speciella, eller så kan man göra själv
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

det är en häst på ridskolan som också får panik om han blir uppbunden. han bara kastar sig bakåt. men på honom brukar jag göra så att jag gör i ordning honom inne i boxen, o så har jag på honom grimme med grimmskaft. sedan lägger jag bara grimmskaftet ut genom gallret på boxdörren. då brukar han stå hur lugnt o fint som helst, och om han skulle bli rädd så sitter han ju inte fast. det kanske bara funkar på den här hästen, menmen :)
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

Finns ju många åsikter om detta,hur man går till väga. Mitt fullblodssto hade en period då hon inte ville sitta fast,eller rättare sagt hon hade lyckats komma lös en gång och där efter "var det kört". Det började med att jag var dum nog att binda henne i en vägg där kroken satt väldigt dåligt,sen backade hon och allt lossnade. Efter det kastade hon sig en gång på stallgången och grimskaftet gick då sönder.

Ja...problemet var ju nu ganska långt gånget. Då fick jag tipset om att sätta på henne en kraftig halsring och köpa ett starkt rep (båtrep eller dyl) och sedan sätta fast det i en vägg och sedan genom grimman till halsringen. Det hade säkert inte gått sönder och hon hade säkert kunnat dra hur mkt hon ville.

Men innan jag testade det så hade jag gummirep,som grimskaft fast i gummi som kan töja ut sig långt.
Och i dom drog hon,och drog,och drog lite till...;) Men hon kom faktiskt på att det inte lönade sig och sen dess har hon varit jättesnäll.

Allt detta var så onödigt egentligen,bara för den där kroken satt så dåligt...annars hade jag använt gummirepen innan,men tänkte inte på dom just då bara.

Men då när tankeverksamheten kom igång igen så påmindes jag om hur bra dom var,nu andvänder jag dom alltid:D

http://www.gilo.nu/Shop/Index.php?ArtId=80
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

Gummirepen funkar faktiskt.
4 meter kan dom bli om hästen röjer mycket, kastar och har sig.

mvh Eva
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

smart med gummirep!
hade jag aldrig tänkt på. min gamla gubbe kan stå uppbunden tills han står och såsar, om han då "väcks" lite plötsligt kan han bli helt vild om han sitter fast.

På honom funkar det dock utmärkt att bara sätta ett grimskaft i grimman och lägga det över hans manke. han står hur fint som helst :)-+
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

Min häst gillar inte heller att stå uppbunden. Slet sig lös för ett tag sedan, så det låter ju bra med gummirep. Min tanke blir den att om hästen sliter och gummirepet går sönder kan det ju bli en ordentlig snärt. Men det är kanske inget som händer????
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

Ett av våra ston (avelssto numera) kan stå uppbunden utan problem dag efter dag...men så plötsligt får hon panik och rycker i av bara h...ete. En dag för länge sedan drog hon med sig en rejäl stock som var fast cementerad i marken då hon fick panik. Vi har valt att helt enkelt inte binda upp henne.

Hon har lärt sig att stå lös och vi kan i princip lämna henne ståendes på stallplan och ta en kopp kaffe, hon står kvar. (nej vi gör dte såklart inte...)

I trailern kan hon stå kopplad dock. Hon går henller inte in i undersökningsspilta hos vet, får panik om man försöker tvinga henne. Vi respekterar hennes egenheter men kräver då högre lydnad.
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

Har man en häst som är 18 år gammal och fungerar bra med all övrig hantering kanske man får respektera denna ovilja mot att stå uppbunden!! Jag vet ju inte hur länge du har haft din häst men kanske har det hänt nånting nån gång som hon ibland blir påmind om av olika anledningar och då får ett "efterspel"...
 
Sv: Häst som inte går att binda upp

Instämmer med föregående talare. Låt henne stå lös.....hon trivs uppenbarligen bättre med det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp