Häst som hotar

TBT

Trådstartare
Har en val som är sent kastrerad och många gånger gillar att "skrämmas" och frågasätter vissa saker som man gör med honom. Jag har inga problem att leda honom till o från hagen, men några av dom andra stalltjejerna har han skrämt upp rejält:o .Speciellt en tjej blir lätt rädd och hysterisk om han lägger öronen bakåt och skakar på huvudet. Hästen har lyckats skrämma henne flera ggr och nu märker jag att han har blivit kaxigare mot alla.
Har försökt visa henne hur hon ska göra om han börjar mopsa sig men hon vill inte lyssna på mig. Erkänner inte för mig att hon är rädd men får höra på om vägar att det inte fungerar mellan hästen o henne. Det har tillomed gått så långt att hon kan lämna honom ensam i hagen ihopp om att någon annan tar in honom:(

Har hästen i ett kollektivstall och har inte möljlighet att alltid ta in hästen själv.
Vad kan jag göra för att få hästen att fungera med andra??
Finns det någon som har erfarenhet av liknande fall och isåfall hur löste ni det?

Sv: Häst som hotar

Jag antar att du är intresserad av NH eftersom du lägger in tråden här, men har du tränat honom i natural horsemanship tidigare? Om inte så hotar han dig antagligen inte eftersom han förmodligen är mer van vid dig och inte vid henne, och är man rädd och visar det gör ju inte saken bättre och just därför kan han ju ha blivit kaxigare. Prata med HENNE först, även om hon inte vill erkänna. Att lämna någon annans häst själv kvar i hagen "bara" för att man är rädd skulle jag aldrig tolerera, jag skulle bli skitförbannad! :devil: men det beror ju också på hur han hotar henne?

Jag föreslår att du börjar jobba NH med honom, när ni två sedan fått en ordentligt kontakt kan du börja introducera henne in i träningen för att visa att inte bara du bestämmer, utan även andra människor :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?