Häst som hänger sig på bettet

M

mizz_Kalmar

Ja, vad gör man åt en sådan häst? som "hänger" sig på bettet och är framtung? när jag har gjort halt kröker hon ofta på nacken i ca 3 sec, sedan sträcker hon ut halsen. hon gör det även om jag har hängande tyglar. inget problem med bettet eller utr!

Tacksam för svar.

Sv: Häst som hänger sig på bettet

Mycket övergångar och tempoväxlingar!
Skritt-trav-halt-skritt-halt-trav-skritt o.sv.
Så fort hästen hänger sig i tyglarna, så ge efter och driv på.

Min häst var också en "häng" häst i början då jag hade henne, gick på bogarna och bakkärran var flera meter efter... Men nu är hon i princip självbärig :love:

Ok! jo det börjar bli lite jobbigt. hon gjorde inte så ibörjan , men nu har hon kommit på att.. Aha - så kan man ju göra :p

Tack så mycket för tips. bara det att om jag släpper efter på tygeln och driver så blir det fyrsprång som gäller. .:o

/ Mizz_kalmar

Enav mina förra var likadan. Han hängde sig i tygeln och sa "okej, bär mig du." Så jag släppte tygeln. Då menar jag HELT. Inte ge efter eller så, utan släppa taget. Det var ganska otäckt från början, han gick nästan omkull ett par gånger, gick ner på knä och så, men han lärde sig ganska snabbt att inte lita på att jag bar omkring på honom, och lärde sig att bära sig själv. Detta skedde alltså i alla gångarter.
Det är ju som regel ett tecken på att hästen är omusklad och inte orkar bära sig själv riktigt, det är inget sånt?

Min sköthäst brukar oxå bli framtung. Jag brukar helt enkelt driva med säte och skänklar allt vad jag äger och "tvinga" honom att arbeta bakifrån och fram :bow:

jodå hon har muskler :o
och joo hon har gått omkull med mig en gång tack vare detta. kom helt under henne :( :crazy: hon var livrädd för att göra mig illa så hon vågadeförst inte gå upp, men sedan sa jag åt henne att jag det, så då gjorde hon. på andra försöket. fast hon var inte skadad någonstans! men jag är oerhört rädd att det händer igen! :eek:

okej , men problem nr2 så kan jaginte driva henne för då får jag inte stopp på henne igen, har fortfarande kvar "spring och kuta" i sig. från travbanans "ge järnet" . så det blir völdigt svårt, och jag försöker få henne i kort tempo, men jag får helt enkelt prova.

tack för tips! :bow:

Jag arbetar med halvhalter, driver och ger korta förhållningar med tyglarna. Funkar för mig. Min är oftast lös i munnen, men ibland om hon är lat och jag inte driver tillräckligt (trots att hon är framåt) går hon på bogarna och hänger på bettet och blir stark. Driver jag utan att fånga upp tydligt med tygeln springer hon fortare som du säger. Så drivningen måste fångas upp i tygeln och ibland får man "ta tag" ordentligare om de inte lyssnar, med direkt eftergift , samtidigt som drivningen görs mjukt framåt.

Tänk att det är du som bestämmer hästens rörelser, koncentrera dig inte på att du ska "känna höger bakben lyftas 10 cm från marken" etc. utan att det är DU som "styr" hästen. Strunta i hur hästen känns, utan rid bara på som om ni är på VM hos grannen. Och sitt upprätt och bestämt och tänk att ni ska rida i ett friskt tempo.

Sedan hittar du på ditt egna ridpass.. Du kan rida snett igenom i skritt och göra halter i vartannat steg. Är hästen olydig kommer den givetvis inte göra halt i vartannat steg från börajn men, träning ger färdighet. Vill hästen inte alls lyssna på dig, sitt "avslappnat" (inte som kokt spagetti, utan samma hållning som tidigare men blåhåll inte i tyglarna eller liknande) och följsamt i sadeln och låtsas som att du inte riktigt märkte det och rid på framåt. Men självklart måste du vara bestämd och konsekvent och säga till när hästen gör fel så att den vet om att så får man inte göra.

Det man känner i handen är hästens bakkärra och är det tungt, då är bakbenen lika tunga dem med. Då kan man själv räkna ut hur man ska få dem lätta, inte att dra i tygeln för det blir ju som att sega på bakbenen ännu mer. Utan rida på framåt i bra takt, kankse 5 minuter etc, hästen måste få en kick och vakna.

Kom ihåg mycket beröm så gör det allt lite roligare, och Lycka till! ;)

tack för tips !

och tack alla andra också! ni är värda flera :bow: :bow:

Min häst kan oxå bli lite framtung och vilja att jag ska bära honom. Så fort jag känner att han blir tung så stannar jag och backar honom bestämt tills han ger efter själv, då släpper jag och berömmer, åsså går vi fram igen.

Det har funkar superbra för mig! :)

Lycka till!!

Keej , Tack ! ska testa idag:)

Nar hasten blir tung ar det ryttaren som har for lite ben, brukade min gamla tranare saga!!
Och det stammer.

*knapp*
min kille brukar också hänga sig i handen (och det blir tungt!)
och bli framtung men han är inte seg utan nästan lite för mycket framåt. Han hänger sig på i förhållningarna och när han vill iväg och jag håller tillbaka honom. Vad gör man åt det då?

Det är svårt att ge tips när man inte suttit upp och känt själv. Min häst var väldigt oriden när jag köpte honom och är dessutom byggd i nerförsbacke. Han vill gärna köra upp huvudet och sänka ryggen och absolut inte gå i form och använda bakkärran. När jag bytte tränare i våras så fick jag lossa honom rejält i sidorna genom att förböja ordentligt och inte hålla i yttertygeln. Gör halt och vicka hästens huvud åt vänster, rakt, åt höger. Gör så även i skritten. I traven sedan jobbar du likadant, försök att lossa hästen i ganascherna. Du märker när hästen blir lösgjord, då vickar den själv på huvudet och försöker liksom hitta rätt läge. När du kommit dit så bär hästen sig själv och använder bakkärran på rätt sätt. Lycka till, hoppas att du förstår hur jag menar!

Kolla upp hästen med en hästtandläkare... fick det förklarat för mig i torsdas att en häst som ahr hakar tror jag det var kan få spänningar långt uppe i käkmuskulaturen för att den inte kan rotera i sitt tuggande och vill då släppa loss dessa musklerna ibland när man rider dem i form....

Gör jättemycket halter, i vartannat steg som någon sade. Alltid beröm vid halten, även om den inte är bra. När hästen börjar vara beredd på att göra halt hela tiden, kan man börja rida den framåt mer, för den kommer själv att "stanna i förhållningen" och bära sig bättre bara för att den ska kunna bromsa snabbt. Och så fort man känner att det börjar rulla på för fort framåt, så gör man halter igen, helst innan tempot ökar. Ju fler halter, igångsättningar och ordentliga halvhalter man gör under varje ridpass, destom starkare blir hästen bak, och desto bättre orkar den bära sig. Och detta går alldels utmärkt att träna upp utan böjning och form.

när hästen hänger sej på bettet brukar ja göra så att ja släpper inte bara men släpper innertygeln o rider bara på ytter..då måste hästen tillslut ta stöd på ytter o bära sej själv...har funkat för mej iallafall.
med mycke halvhalter o tempoväxlingar.

Senast ändrad av en moderator:

Så var min kille innan jag började öva mycket småvolter i hörna, halter varje varannat steg, mycket halvhalter osv. Sedan gör jag en övning från en bok som kallas "Vrida ur tvättsvampen". Den är helt suverän. Man går på en fyrkant som är 15*15 meter. I varje hörn gör man halt och gör en halv framdelsvändning så man kommer åt rätt håll.

Jag tror att hästarna oftsat hänger sig när de inte är ordentligt lösgjorda. Så massa lösgörande övningar. Åtminstone fungerar det på min häst. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 329
Senast: mily
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama