Häst som gått omkull i hagen

Ek3n

Trådstartare
Ja, som rubriken visar, idag gick min häst omkull ute i hagen.. Hon sprang lite då hon saknade kompisen som går i hagen brevid, han var ute på promenad. Mamma tittar på henne från fönstret, tittar bort i ett par sekunder och när hon vänder tillbaka blicken ser hon Cherry (hästen) resa sig upp snabbt som attan och springa vidare, dock märkbart halt på hf...

Vi springer ut, tar in henne i stallet och kikar på henne. Vi hittar inget märkbart svullet, värme eller skada någonstans. Bestämmer oss för att hon blir lugnast om hon får gå ut igen efter att ha sett henne i rörelse, hon markerar då lite men inte alls så mycket som i hagen.

En timma senare är det dags att ta in dom, hon står då stilla i hagen, och när jag går in med henne är hon ovillig att gå, markerar märkbart igen och verkar nu ha ont i bakdelen också (diffust, ser inte direkt vart det sitter) känner igenom henne men det är inte så lätt, då hon aldrig gillar när man tar på henne så det är svårt att säga om hon blir sur för att vi tar på henne eller om hon har ont. vi släpper in henne i boxen, hon börjar äta direkt och har bra aptit, och ser pigg ut för övrigt, men verkar vara ganska stel. Hon står på alla fyra och kan ställa all sin vikt på hf, men hon markerar när hon går.

Mamma har nerverna på utsidan och tar ut det värsta i förskott.. Ni som har varit med om hästar som gått omkull, hur har det gått för er och vad gjorde ni? Nu på söndagskvällen kan man ju inte ta ut någon, så vi tänkte att vi avvaktar till imorgon, är det lika illa eller värre att vi tar kontakt med veterinär och rådgör, och hur eller hur åka med henne till ET och kolla..

Usch, skriver det här dels för att skriva av mig lite, och kanske få lite hopp då min mamma går runt och pratar om senskador.. :(

Sv: Häst som gått omkull i hagen

Inget som har varit med om detta eller nått liknande? Har varit ute och nattfodrat nu, hon har iaf gått runt och skitit på sitt vanliga ställe.. Men man märker att hon inte rör sig mer än nödvändigt.. :crazy:

Min har gått omkull någon gång då hon rusat men rest sig upp utan problem. Kan ju tänka mig att dom sträcker sig rätt lätt på det viset?

Hon kan ha sträckt sig men man vet aldrig om bäckenet blivit förskjutet heller. Håll koll så inte symtom som Si-leds problem uppstår, detta är ett vanligt problem när hästar går omkull i hagen.

jo det är klart, men förmodligen så var detta en rejäl vurpa eftersom hon blev så stel efteråt och markerade på hf.. men får hoppas att hon bara har ont i kroppen som man själv har när man ramlat omkull :crazy:

Avvakta ett par dagar och se hur det verkar. Är det bara sträckning och lite ömt så avtar det efter hand :)

Men blir det inte det så hade jag övervägt att åka till klinik. Bästa är om det finns utb kiropraktor på plats som kan känna igenom.

Var nyligen inne med en av mina hästar då hon kändes lite sned och ofrivillig framåt. Livrädd för att hon gjort vurp i hagen (man ser ju inte alltid sina hästar som din mamma lyckligtvis gjorde så man vet VARFÖR hästen är skadad).

Som tur var hade min häst "bara" en låsning i ryggen. Men hon visade vissa symtom som Si-ledsproblem. Detta var dock samband med problem på en hov bak också.

Så mycket svårt att på ett forum säga hur det ligger till med din häst. Men spåna kan man göra och jag råder dig till klinik/kiropraktor :angel:

Jo det är ju jättesvårt.. Men det känns mest som att det är muskler och andra mjukdelar som har fått sig en törn eller vad man ska säga, för när jag klämde på henne i gången så tryckte jag på musklerna som ligger vid armbågen på hf, och då blev hon supertjurig och ville bita mig, så där har hon antagligen slagit i. Plus bakdelen då, där såg man ju ingen hälta men hon såg väldigt stel och ovillig ut.

Vi får ju se hur hon ser ut när vi släpper ut henne imorgon, men vi kommer ringa både klinik och ET imorgon, så får vi se vad som händer. Usch vad tråkigt sånthär är! Men man kan ju inte linda in dom i bomull och låta dom stå i boxen heller... :(

Förstår din oro :( Aldrig kul med hästar som skadar sig. Får hålla tummarna för att det är lite mjukdelar som fått sig en törn som ger lite ömhet ett par dagar och snabbt går över :)

Idag när vi släppte ut henne i hagen så gick hon mycket bättre, inte alls ovillig och man såg ingen märkbar hälta. Kanske att hon var något försiktig men väldigt stor skillnad från igår. Hoppas att det håller i sig, det blir iaf att boka tid hos ET :p

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka